راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب «پایان پول؛ داستان بیت‌کوین، ارزهای رمزنگاری‌شده و انقلاب بلاکچین» / پاسخ به چند سؤال جذاب

کتاب «پایان پول» توسط تیم راه پرداخت در حال ترجمه است و به‌زودی منتشر می‌شود. این کتاب به سوال‌های اساسی شما درباره ارزهای رمزنگاری‌شده به زبانی ساده و روان پاسخ می‌دهد.

ماهنامه عصر تراکنش / مساله اصلی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده احتمالاً این است که درک واقعی از این تازه‌واردها کار سختی است. دلیل آن هم این است که ما تا به حال هر وقت از پول و ارز و سکه صحبت کرده‌ایم، از واقعیت‌های فیزیکی و قابل لمس گفته‌ایم. از پولی صحبت نکرده‌ایم که بر مبنای یک فناوری نوظهور باشد و بخواهد کل نگرش ما را تغییر بدهد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

آدام روتستین کیست؟

آدام روتستین دانش‌آموخته علوم اقتصاد از دانشگاه پنسیلوانیاست و مدرک کارشناسی ارشد مالی خود را از دانشگاه کمبریج گرفته است. او تجربیاتی در حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری، تحلیل حوزه‌های فناوری و رسانه و مشاوره مالیاتی داشته است.

[/mks_pullquote]

 

کتاب «پایان پول، داستان بیت‌کوین، ارزهای رمزنگاری‌شده و انقلاب بلاکچین» می‌خواهد دقیقاً به این نگرش، شکلی درست بدهد و ابهامات آن را رفع کند. این کتاب را آدام روتستین نوشته و فاطمه ندیمی از شبکه راه پرداخت، آن را ترجمه کرده است. کتاب نثری ساده و روان دارد و به تمام سؤالات اساسی خوانندگان درباره ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاکچین پاسخ می‌دهد. نکته مثبت دیگر کتاب این است که شما بدون داشتن تخصص و اطلاعات اولیه درباره بیت‌کوین و خانواده‌اش هم می‌توانید به پاسخ‌هایتان برسید.

 

پاسخ به چند پرسش اساسی

کتاب «پایان پول» در فصل اول به «بیت‌کوین: اصول اولیه» می‌پردازد و به سوال‌های اساسی پاسخ می‌دهد. بیت‌کوین دقیقاً چیست؟ چطور می‌توانید آن را به دست آورید؟ و چه چیزی می‌توانید با آن بخرید؟ چطور از بیت‌کوین استفاده کنم؟ آیا امکان دارد ساتوشی ناکاموتوی واقعی خودش را معرفی کند؟ این‌ها پرسش‌هایی است که نویسنده در این فصل مطرح کرده و به آنها پاسخ داده است.

شاید مهم‌ترین سؤال درباره ارزهای رمزنگاری‌شده این باشد که «چه چیزی را با بیت‌کوین می‌توانم بخرم؟» نویسنده در فصل اول این موضوع را یادآور شده است: «در اوایل پیدایش بیت‌کوین، افراد زیادی وجود نداشتند که بتوانند با آن چیزی بخرند. بازار مواد مخدر و دیگر اقدامات غیرقانونی جزء اصلی‌ترین بازارهایی بودند که در ابتدا، بیت‌کوین را در معاملات خود به کار بردند. امروزه بسیاری از کسب‌وکارهای اصلی مستقیماً بیت‌کوین را پذیرش می‌کنند و شرکت‌هایی نظیر بیت‌پی و کوین‌بیس امکانی برای مشتریان‌شان فراهم آورده‌اند که بتوانند برای هر تراکنش کارتی اعتباری از بیت‌کوین استفاده کنند.»

در فصل دوم به تولد بیت‌کوین پرداخته و به یک معمای دیگر درباره بیت‌کوین پاسخ داده شده است؛ اینکه آیا امکان دارد ساتوشی ناکاموتوی واقعی خودش را معرفی کند؟ نویسنده به پاسخی کوتاه اکتفا نکرده و اتفاقاً به تشریح تاریخچه این موضوع پرداخته است.

«تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا هویت واقعی خالق بیت‌کوین را آشکار سازد، اما همه آنها با شکست همراه شده است.

  1. در اکتبر 2011 «جاشوا دیویس»، خبرنگار مجله «نیویورکر» این ادعا را مطرح کرد که «مایکل کلین» متخصص کامپیوتر همان ساتوشی ناکاموتو است. او ادعایش را بر اساس سوابق او در حوزه رمزنگاری، مشخصات زبانی مورد استفاده او (با تطبیق دادن با نوشته‌های ساتوشی ناکاموتو) و عدم انکار مایکل کلین در نخستین باری که از او در این رابطه سؤال شد، بنا نهاد.
  2. «آدام پننبرگ» از وب‌سایت فست کمپانی با این ادعا مخالفت می‌کند. او معتقد است که ناکاموتو باید یکی از این سه رمزنگار یعنی «نیل کینگ»، «ولادیمیر اوکسمن» یا «چارلز بری» باشد که نام‌شان در یک اپلیکیشن ارز رمزنگاری‌شده، درست سه روز قبل از اینکه ساتوشی ناکاموتو دامنه Bitcoin.org را ثبت کند، مشاهده شده است.
  3. گروهی از کاربران انجمن بیت‌کوین در سال 2012 از «جد مک کالب» بنیان‌گذار «مت گاکس» (مرکز تبادلات بیت‌کوین) نام بردند و این ادعا را مطرح کردند که ممکن است او ساتوشی باشد.
  4. متون دیگر انجمن‌ها حول‌وحوش تئوری توطئه می‌چرخید؛ جایی که این اعتقاد وجود داشت که بیت‌کوین توسط سازمان سیا یا آژانس امنیت ملی ایالات متحده و به‌منظور به دام انداختن مجرمان از همه‌جا بی‌خبر بنیان گذاشته شده است.
  5. در سال 2013 و پس از دستگیری «رأس اولبریکت» بنیان‌گذار فروشگاه غیرقانونی سیلک رود در وب تاریک، دو پژوهشگر اسرائیلی به این نتیجه رسیدند که اولبریکت همان ناکاموتوی معروف است.
  6. در مارس 2014 «لی مک گراث»، خبرنگار هفته‌نامه «نیوزویک» ادعایی را مطرح کرد که مثل بمب ترکید. او گفت که نام اصلی خالق بیت‌کوین، واقعاً ساتوشی ناکاموتو است. هرچند او با نام کوچکش «دوریان» شناخته می‌شود. او ادعایش را بر اساس تجربه و مهارت برنامه‌نویسی دوریان ناکاموتو و اقامت طولانی‌مدت او در سیلیکون‌ولی مطرح کرد.
  7. «اندی گرینبرگ» نویسنده مجله فوربس برای از اعتبار ساقط کردن فرضیه پیشین (دوریان ناکاموتو) تحقیقات خود را آغاز کرد و به این نتیجه رسید که این امکان وجود دارد که «هال فینی» (از پیشگامان و توسعه‌دهندگان بیت‌کوین) ناکاموتوی واقعی باشد، اما خیلی زود این فرضیه را رد کرد.
  8. ناتانائیل پوپر، نویسنده کتاب «طلای دیجیتال» اظهار می‌کند که «نیک سزابو» (سایفرپانک، سرمایه‌گذار بیت‌کوین و خالق نخستین ارز مجازی یعنی بیت‌گلد) ساتوشی ناکاموتو است. سزابو علناً این ادعا را رد کرده است.
  9. در اواخر سال 2015 مجله «وایرد» و همچنین وب‌سایت «گیزمودو» به اسنادی دست پیدا کردند که نشان می‌داد کریگ رایت، برنامه‌نویس استرالیایی ساتوشی ناکاموتوی واقعی است. او هرچند در ابتدا این موضوع را انکار کرد، اما در بهار سال 2016 اعلام کرد که ناکاموتو است و او بوده که با همکاری «دیو کلایمن» (تا زمان حیاتش) بیت‌کوین را ساخته است. هرچند کریگ رایت توانست شواهد قابل توجهی را در این زمینه ارائه دهد، اما این برای راضی کردن بسیاری از افراد شکاک کافی نبود و بنابراین این راز همچنان ناشناخته باقی ماند.»

در نهایت نویسنده به این موضوع پرداخته که آیا اصلاً پاسخ به این سؤال و دانستن آن اهمیت دارد یا خیر و اینکه این موضوع چرا به یک راز تبدیل شده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]فاطمه ندیمی کیست؟
فاطمه ندیمی متولد 1373 است. او فارغ‌التحصیل مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه طباطبایی است. ندیمی از سال 1396 با راه پرداخت همکاری می‌کند.[/mks_pullquote]

 

کنجکاوی‌های سیری‌ناپذیر در مورد هویت ساتوشی ناکاموتو متوقف نخواهد شد. اینکه هویت یک شخصیت عمومی تا این اندازه در پوششی از رمز و راز قرار گرفته باشد؛ پدیده‌ای نادر است، کسی که بدون باقی گذاشتن هیچ اثری از خود ناپدید شد. نظر او در مورد توسعه ارزهای رمزنگاری‌شده چیست؟ ایده بیت‌کوین از کجا آمد؟

 

بیت‌کوین، رمزنگاری و حریم خصوصی

فصل سوم این کتاب به چگونگی خلق یک ارز می‌پردازد. «آیا رمزنگاری برای افرادی است که چیزی برای پنهان کردن دارند؟»

آدام روتستین تلاش می‌کند تا ذهنیت‌های منفی درباره بیت‌کوین را از بین ببرد. او می‌نویسد: «رمزنگاری دیگر صرفاً برای سایفرپانک‌ها و جاسوسان نیست. هر خدمت دیجیتالی که ما استفاده می‌کنیم از رمزنگاری استفاده می‌کند و اطلاعات را در هم می‌آمیزد تا به ما حریم خصوصی آنلاین هدیه دهد. رمزنگاری از سوابق پزشکی، اطلاعات بانکی و پیام‌هایی که از طریق اینترنت ارسال می‌کنیم، محافظت می‌کند.

با توجه به اینکه بسیاری از کانال‌های ارتباطی و اطلاعاتی‌مان از سیستم‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند، احتمال اینکه شخصی تلاش کند از اطلاعات‌مان سوءاستفاده کند، رو به افزایش است. به همین دلیل است که هر سرویس دیجیتالی از رمزنگاری برای کمک به مصون ماندن ما استفاده می‌کند تا به ما حریم خصوصی را اعطا کند که انتظارش را داریم، اما همه رمزنگاری‌های استاندارد با یکدیگر برابر نیستند. برخی از آنها به آسانی شکسته می‌شوند. برخی از آنها دارای حفره‌های امنیتی هستند. به همین دلیل افراد در حال یادگیری فناوری‌هایی نظیر تور و رمزنگاری کلید عمومی هستند تا بتوانند خود را از خطرات حفظ کنند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

ناکاموتوی مرموز

بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای رمزنگاری‌شده، از ناشناخته‌ماندن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو خوشحال هستند. بدون یک بنیان‌گذار، دیگر هنری فورد یا استیو جابزی هم وجود نخواهد داشت، هیچ شخصیت محوری و کاریزماتیکی نیست که با اعلام نظرش بخواهد مسیر توسعه بیت‌کوین را تعیین کند. در عوض هر فردی با یک ایده جذاب که قابلیت پیاده‌سازی و فروش داشته باشد، می‌تواند ترفیع پیدا کند.

[/mks_pullquote]

 

در فصل چهارم، نویسنده به مفهوم بلاکچین پرداخته و به توضیح ارتباط این فناوری و ارزهای رمزنگاری‌شده پرداخته است. «بلاکچین، اختراع ساتوشی ناکاموتو، قلب و روح ارزهای رمزنگاری‌شده است و ارزهای رمزنگاری‌شده را از سایر ارزهای دیجیتال یا مجازی متمایز می‌کند. بلاکچین از بیت‌کوین محافظت می‌کند و اینکه فردی بخواهد یک بیت‌کوین تقلبی بسازد را غیرممکن می‌سازد. مسلماً این اختراع دلیل اصلی موفقیت بیت‌کوین در برابر سایر ارزهای مجازی است که شکست خورده‌اند. ارزهای سنتی به تولید اسکناس متکی‌اند که توسط یک منبع رسمی مانند بانک یا خزانه‌داری کل تأیید شده و قابل ردیابی هستند. این ویژگی‌ها ارزهای سنتی را از جعل اسکناس تا حدود زیادی مصون نگه می‌دارد. وجود بلاکچین به این معنی است که بیت‌کوین در حقیقت نیازی به وجود خارجی ندارد.»

فصل پنجم به معدن‌کاوی طلا به روش دیجیتال اختصاص پیدا کرده است. شما پاسخ پرسش‌هایی مانند چگونگی تولید ارزهای رمزنگاری‌شده و چگونگی استفاده از تجهیزات را در این فصل خواهید یافت.

در پاسخ به این سؤال تاکید شده است که بلاکچین‌های جدید پیوسته در حال معرفی‌شدن هستند. برای مثال در سال 2016 دو نوع جدید از بلاکچین، به نام‌های اتریوم و ریپل ظهور پیدا کردند و از دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده پیشی گرفتند تا به‌ترتیب بعد از بیت‌کوین به دومین و سومین ارز رمزنگاری‌شده از نظر حجم بازار سرمایه تبدیل شوند. همچنان که شرایط فناورانه و اقتصادی، فرایند معدن‌کاوی را به سمت تکامل هدایت می‌کند، وضع موجود ادامه پیدا خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.