راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا پایان ریپل نزدیک است؟

ریپل به دردسر افتاده است. جی‌پی‌مورگان چیس (J.P. Morgan Chaseبزرگترین بانک ایالات متحده آمریکا از نظر دارایی، اعلام کرده که درصدد ایجاد ارز رمزنگاری‌شده‌ جدید خود برای رقابت با XRP ریپل است. این خبر بدین معناست که نقشه‌ ریپل مبتنی بر به‌کارگیری ارز ‌رمزنگاری‌شده برای انجام کارهایی که بانک‌های سنتی قادر به انجام آن نیستند، با خطر مواجه شده است.

ریپل (XRP) در تلاش برای حفظ قیمت خود بوده است و سرمایه‌گذاران منتظر شنیدن اخبار بیشتری از آن هستند؛ ولی در 6 ماه گذشته و بعد از اعلام چند بانک‌ برای تست تکنولوژی ریپل، این شرکت با مشکلاتی مواجه شده است. از این رو تلاش‌های ریپل برای پیشرفت، نتوانسته نتایج چشم‌گیری را حاصل کند.

ریپل نام متداول توکن دیجیتالی XRP است و 60 درصد آن متعلق به شرکت ریپل است، این ارز نسبت به ژانویه‌ سال گذشته که به بیشترین قیمت خود رسیده بود، 91 درصد افت ارزش داشته است.

پروژه‌ی ارز رمزنگاری‌شده‌ جی‌پی مورگان که به با نام سکه‌ی پایدار (به این معنا که به دلار آمریکا وابسته است و بانک به اندازه‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی در گردش، دلار در اختیار دارد) شناخته می‌شد و اکنون به اختصار به آن جی‌پی‌ام کوین (JPM Coin) می‌گویند، بنابر گفته‌ی سی‌ان‌بی‌‌سی (CNBC) طی چند ماه آینده به‌ صورت آزمایشی در مبادلات شرکت خواهد کرد. این خبر مثل بمب در رسانه‌ها صدا کرد.

پخش خبر استفاده‌ اولین بانک بزرگ آمریکایی از ارز رمزنگاری‌شده‌ی انحصاری خود در جهان بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده، اثباتی بود بر ترس بانک‌های سنتی از تهدید بلاکچین و سیستم‌های غیر متمرکز. وقتی به این نکته دقت می‌کنیم که ریاست این بانک را یکی از منتقدان  پروپاقرص بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده به عهده دارد، تعجبمان بیشتر می‌شود. با این وجود، XRP‌ چیز بسیار متفاوت‌تری است.

ریپل (‌XRP) در سال 2012 توسط کمپانی‌ای که با نام ریپل لبز (Ripple Labs)‌ که به معنی آزمایشگاه ریپل است ساخته شد. ریپل با در پیش گرفتن فعالیت مستقیم با بخش خدمات مالی، خود را از سایر توکن‌های دیجیتال بزرگ جهان مثل بیت‌کوین (bitcoin)‌ و لایت‌کوین (litecoin) جدا کرد.

ریپل به منظور تسریع و اقتصادی‌سازی پرداخت‌های بین‌المللی و رقابت کردن با سوئیفت، با تعدادی بانک در سراسر جهان ارتباط برقرار کرد و از آن‌ها درخواست کرد که از این ارز رمزنگاری‌شده استفاده کنند. ریپل هم‌اکنون با حدود 200 بانک و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت در شبکه‌ی ریپل‌نت (RippleNet) ارتباط دارد که میتسوبیشی یو‌اف‌جی فاییننشیال گروپ (Mitsubishi UFJ Financial Group) و استاندارد چارترد (Standard Chartered) هم جزو آن‌ها هستند.

جی‌پی‌ام کوین چند تفاوت بنیادین با ریپل XRP‌ دارد. این سکه به‌صورت اختصاصی برای مشتریان سازمانی ساخته شده و بر پایه‌ی بلاکچین خصوصی مجوز محور، به‎‌‍‌‎‎‌‍‌ نام کوئوروم (Quorum) فعالیت می‌کند که زمین تا آسمان با بلاکچین باز و عمومی مورد استفاده توسط بیت‌کوین، تفاوت دارد. این بدین معناست که سکه‌ی جی‌پی‌ام به‌طورکامل توسط جی‌پی مورگان کنترل خواهد شد و کمبود امنیت عمومی که در جهان بلاکچین و ارز‌ رمزنگاری‌شده بسیار به‌چشم می‌خورد، در آن دیده نمی‌شود.

پایان ریپل

ریپل در کم اهمیت کردن تهدید جی‌پی‌ام کوین خیلی سریع عمل کرد.

بنابر گفته‌ی برد گارلینگ‌هاوس (Brad Garlinghouse) مدیر اجرایی ریپل در توییتر خود:

همانطور که پیش‌بینی شده بود بانک‌ها در حال تغییر دادن موضع خود نسبت به ارز رمزنگاری شده هستند.

او همچنین افزود: «دست‌اندرکاران پروژه‌ی جی‌پی‌ام این نکته را نادیده گرفته‌اند که امروزه ارائه‌ یک شبکه‌ بسته، دقیقا مشابه ایجاد ای‌اوال (AOL) بعد از عرضه‌ اولیه‌ سهام نت‌اسکیپ (Netscape) است. دوسال گذشته و هنوز هم سکه‌های بانکی نتوانسته‌اند مشکلات را حل کنند.»

علیرغم چیزی که گارلینگ‌هاوس در ظاهر نشان می‌دهد، این حرکت یادآور تلاش غول شبکه‌های اجتماعی فسبوک برای شکست دادن پیام‌رسان نوظهور اسنپ‌چت (Snapchat) است. فیسبوک با کپی‌برداری از امکانات پرطرفدار اسنپ‌چت و ترکیب آن با اینستاگرام (Instagram) به راحتی به این هدف دست پیدا کرد.

همگانی بودن اینستاگرام و ترکیب آن با ثروت و توانایی مالی فیسبوک باعث شد اسنپ‌چت برای حفظ توان خود نیازمند تلاش بیشتری باشد.

به‌نظر می‌رسد ریپل در شرایط مشابهی قرار گرفته باشد. چه کسی حاضر است برای تازه‌واردی که حتی مورد آزمایش نیز قرار نگرفته، زمان صرف کند، آن هم زمانی که شرکت قدیمی و پرآوازه‌ی موجود در آن صنعت، خدمات مشابهی را ارائه می‌دهد. این فرآیند ممکن است پایان ریپل را رقم بزند.

به‌هرحال تمام اخبار بد برای ریپل نیست. مخصوصا در صنایع امروزی، رقابت بخشی از روند پیشرفت محسوب می‌شود. متی گرین‌اسپن (Mati Greenspan) تحلیل‌گر ارشد بازار در ای تورو (eToro) در نامه‌ای خطاب به مشتری‌ها بیان کرد «اتمسفر حاکم بر XRP بیشتر از همه‌چیز نوعی جشن و تجلیل به‌شمار می‌رود. با این وجود چیزی که همه‌ی ما در طول زمان دیده‌ایم و بر آن واقفیم، این است که قیمت همیشه تحت تاثیر اخبار، چه خوب باشد و چه بد، قرار نمی‌گیرد. با کمی دقت همه می‌توانیم بفهمیم که قیمت به ندرت تغییراتی نسبت به روز قبل داشته است.»

فی‌الواقع تلاش‌های پیشین بانک‌ها برای وارد کردن تکنولوژی‌های موفق موجود به کسب‌وکارشان و از دور خارج کردن شرکت‌های جدید، خوب پیش نرفته است. چند سال پیش گلدمن ساکس (Goldman Sachs) غول وال استریت اعلام کرد برنامه‌ی خارج کردن تاجر رسانه‌ای و اطلاعاتی بلومبرگ (Bloomberg) از بازار را دارد.

سرویس پیام‌رسان گلدمن که بانام سمفونی (Symphony) شناخته می‌شود، در سال 2014 با حامیان بزرگی شامل بلک راک (BlackRock)، جی‌پی مورگان، سیتی (Citi) و مورگان استنلی (Morgan Stanley) شروع به کار کرد. علیرغم وجود موفقیت‌های کوچک، سمفونی شکست بدی خورد و این امر به سود بلومبرگ که به صورت موفقیت‌آمیزی در سیستم ریشه دوانده بود، تمام شد.

به نظر می‌رسد که اقدام جی‌پی مورگان در به حاشیه راندن ریپل و XRP، با تاخیر مواجه شده است. این تاخیر شاید به دلیل آن باشد که نبرد داوود ریپل با جالوت جی‌پی مورگان هنوز به پایان نرسیده است. ریپل برای بقا، به دنبال جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و بانک‌داران خواهد بود.

منبع : Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.