راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک BBVA اولین اوراق قرضه سبز صادرشده بر بستر بلاکچین را ارائه داد

غول بانکداری اسپانیا، بی‌بی‌وی‌ای، 35 میلیون یورو، معادل 40 میلیون دلار اوراق قرضه سبز ساختار یافته را با استفاده از فناوری بلاکچین و برای گروه بیمه Mapfre صادر کرد.

به گفته این بانک، این اولین اوراق سبز صادرشده با استفاده از فناوری بلاکچین است و بازده این اوراق قرضه ساختاریافته مرتبط با عملکرد یک دارایی یا شاخص است. در این مورد، گروه بیمه Mapfre یک اوراق قرضه شش ساله متصل به تکامل نرخ پنج ساله مبادله یورو را انتخاب کرده است.

این غول صنعت بانکداری اسپانیا معتقد است که این اقدام تعهد و پایبندی این بانک نسبت به فناوری‌های جدید و تامین مالی پایدار نشان می‌دهد.

اوراق قرضه صادرشده به‌عنوان سبز دسته‌بندی شده‌اند و توسط انجمن DVN GL ارزیابی‌های لازم جهت واجد شرایط بودن را گذرانده‌اند. همچنین این اوراق‌ها جزو فناوری‌های رده‌بالا قرار می‌گیرند چراکه شرایط و ضوابط آن روی پلتفرم بلاکچین خود بانک مورد مذاکره قرار گرفته است.

پلتفرم بانک مزایای بسیاری ازجمله منطبق بودن با محصولات ساده و پیچیده، امکان صدور سریع و اطمینان از قابل ردیابی بودن و غیرقابل تغییر بودن مستندات را دارد. همچنین این پلتفرم به مشتریان انعطاف‌پذیری قابل توجهی در طراحی اوراق قرضه و برطرف کردن نیازهایشان می‌دهد.

البته این اولین اقدامی نیست که روی پلتفرم بلاکچین داخلی بانک انجام می‌شود و دیگر بانک‌ها نیز موارد کاربردی بسیاری در زمینه این فناوری نشان می‌دهند. دسامبر سال 2018، یک وام 150 میلیون دلاری به شرکت پورشه ارائه داد و امکان ارائه اوراق قرضه با پشتوانه رهنی را گروه بانکداری سرمایه‌گذاری اروپایی امضا کرد و هر دوی این اقدامات روی پلتفرم بلاکچین این بانک صورت گرفت.

لازم به ذکر است که سانتاندر، دیگر بانگ بزرگ اسپانیایی، هفته گذشته یک قرارداد 700 میلیون دلاری با شرکت آی‌بی‌ام امضا کرد تا بدین وسیله بتواند از فناوری‌های این شرکت ازجمله بلاکچین استفاده کند.

اچ‌اس‌بی‌سی هم از دیگر بانک‌هایی است که در این حوزه فعالیت‌های بسیاری انجام داده است و اوایل سال جاری اعلام کرد که سال 2018، مبلغ 250 میلیارد دلار در معاملات فارکس و روی بلاکچین پرداخت کرده است و جی‌پی مورگان هم به‌تازگی از توکن دیجیتال خود رونمایی کرده تا بتواند تغییرات شرگفی در کسب‌وکار پرداخت خود ایجاد کند.

باتوجه به گزارش Creenwich Associates، صنعت سرویس‌های مالی بیش از 1/7 میلیارد دلار روی فناوری دفاتر کل توزیع‌شده هزینه می‌کنند و بهتر است که موسسات مالی پروژه‌های بیشتری در زمینه بلاکچین انجام دهند و کاربردهای موفقی از این فناوری نشان دهند که توانسته کارایی بهتری در هزینه و زمان انجام کارها داشته باشد.

منبع: Business Insider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.