راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حکمرانی تلفن‌های انعطاف‌پذیر، 5G و هوش مصنوعی بر کنگره جهانی موبایل بارسلون 2019

کنگره موبایل بارسلون رویداد بزرگی برای شرکت‌های مخابراتی و الکترونیک به حساب می‌آید و اولین روزش را رسما از دوشنبه در بارسلون آغاز می‌کند. در این رویداد، غول‌های فناوری آخرین محصولات موبایلی خودشان را به نمایش می‌گذارند و در مورد مباحثی مانند فناوری 5G و هوش مصنوعی که عمده مباحث و سخنرانی‌های این دوره را به خود اختصاص می‌دهند، صحبت می‌کنند.

در ادامه به برخی از مهمترین اتفاقات این دوره اشاره می‌کنیم:

تلفن‌های قابل انعطاف

امسال سامسونگ از تلفن‌های سری گلکسی فولد خود رونمایی می‌کند. علاوه بر سامسونگ دیگر شرکت‌ها هم احتمالا چنین محصولات مشابهی را به نمایش خواهند گذاشت.

هواوی هم همانطور که سال گذشته اعلام کرده بود، قصد دارد امسال از دستگاه‌های انعطاف‌پذیر خود رونمایی کند و روز یکشنبه، یک روز قبل از شروع کنگره، برای رونمایی از محصولاتش میزبان رویدادی در بارسلون خواهد بود.

شیائومی هم دیگر سازنده تلفن‌های همراه چینی است که پیشتر نمونه اولیه از یک تبلت انعطاف‌پذیر رونمایی کرده بود، قصد دارد به سمت موبایل هم برود. شیائومی هم روز یکشنبه، در مراسمی از محصول خود رونمایی می‌کند. این شرکت اخیرا از جدید تلفن هوشمند خود با نام Mi9 در چین رونمایی کرد.

علاوه بر این فناوری که جذابیت خاص خودش را دارد، قیمت‌های آن هم از مواردی است که توجهات را به خود جلب کرده است. در خبرها آمده است که محصول گلگسی فولد سامسونگ 1980 دلار خواهد بود و به گفته تحلیلگران دیگر محصولات این چنینی هم قیمت‌های مشابهی خواهند داشت.

به گفته توماس هاسون، معاون و تحلیلگر ارشد فارستر، صفحه نمایش‌های قابل انعطاف، همگرایی و تقارب میان تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها را تسریع خواهد کرد.

مسابقه 5G

چند سالی می‌شود که 5G جزو موضوعات اصلی در کنگره موبایل بارسلون است اما بسیاری امیدوارند که امسال این فناوری بتواند بهجریان اثلی بازار تبدیل شود. شبکه نسل پنجم وعده سرعت بالاتر و تاخیر کمتر را داده است اما باید گفت که توسعه و گسترش آن تا به امروز با محدودیت‌های روبه‌رو بوده است.

تامین‌کنندگانی مانند نوکیا، اریکسون و هواوی هم از شرکت‌هایی هستند که در کنگره امسال از تجهیزات 5G خود رونمایی می‌کنند و اوپراتورهای سراسر دنیا هم در تلاش برای دریافت شبکه 5G هستند. سازندگان تلفن‌های هوشمند هم از گوشی‌های 5G خود رونمایی می‌کنند تا به مصرف‌کنندگان این اطمینان را بدهند که به زودی می‌توانند از مزایای این شبکه بهره‌مند شوند.

سامسونگ پیشتر هم از نسخه 5G گلکسی اس10 خود رونمایی کرد و خبر داد که امسال قابل استفاده برای مشتریان خواهد بود.

حالا در این بین، هواوی هم میان درگیری‌های تجاری میان چین و ایالات متحده گیر کرده است و همین موضوع بر توسعه فناوری 5G تاثیر بسیار گذاشته است. مقامات ایالات متحده از متحدان خود خواسته‌اند تا به دلیل مسائل امنیتی از تجهیزات هواوی استفاده نکنند؛ هرچند که رن ژنگفی، بنیان‌گذار هواوی، هفته گذشته در ایالات متحده اعلام کرد که شرکتش هیچگونه اقدام جاسوسی انجام نداده است. نگرانی‌های امنیتی و مباحث رگولاتوری هم مسلما از مباحث اصلی موضوع 5G در رویداد بارسلون خواهد بود.

هوش مصنوعی

بخش زیادی از کنفرانس‌های فناوری در رویدادهای مختلف به فناوری هوش مصنوعی اختصاص دارد و کنگره جهانی موبایل بارسلون هم از این قاعده مستثنا نیست. کنفرانس این رویداد شامل سخنرانی‌های اصلی با محوریت هوش مصنوعی است؛ برای مثال پنلی با حضور ساتیا نادلا، مدیرعامل شرکت مایکروسافت و دیتر زتچ، رئیس شرکت دیملر دوشنبه شب برگزار می‌شود و درباره چگونگی تبدیل یک فناوری مانند هوش مصنوعی به یک فناوری همه‌جانبه صحبت می‌کنند.

جدول کنفرانس‌های رویداد نشان می‌دهد که بیشتر مباحث درنظر گرفته شده در کنگره موبایل بارسلون در خصوص فناوری هوش مصنوعی به اطمینان حاصل کردن از اخلاقی بودن این فناوری اختصاص دارد. هرچقدر که شرکت‌های بسیاری به سمت استفاده از فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین روی می‌آورند، مدیران عامل و مقامات دولتی هم بیشتر از قبل نگران می‌شوند که مبادا تعصب بیش از حد به این موضوع بر الگوریتم‌ها، تصمیمات کسب‌وکاری و سیاست‌گذاری‌ها تاثیر منفی بگذارد.

منبع: CNBC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.