راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تیم ایرانی لوکان، سپیدنامه پروژه مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین خود را منتشر کرد

یک اسفندماه تیم ایرانی لوکان (Locon) سپیدنامه پروژه مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین خود را منتشر کرد. لوکان با جذب سرمایه اولیه طی هشت ماه گذشته طراحی معماری خود را به پایان رسانده است. این تیم که متشکل از متخصصین جوان ایرانی‌ است با حضور در کنفرانس بین‌المللی اقتصاد بلاکچین، در استانبول به‌طور رسمی از پروژه لوکان در جامعه بین‌المللی رونمایی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی لوکان، بر اساس سپیدنامه منتشرشده، لوکان یک اکوسیستم غیرمتمرکز بر پایه بلاکچین، برای کسب‌وکارهای مکان‌محور، سیستم حمل‌ونقل و موقعیت مکانی افراد و اجسام ثابت است. لوکان با مشارکت مردم نقشه‌های کامل‌تر، دسترسی‌ها و امکانات بیشتری برای توسعه‌دهنده‌ها فراهم می‌کند.

همین‌طور به آنها این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به ساخت یک بلاکچین جدید و مستقل، از بستر این پلتفرم برای پیاده‌سازی و ذخیره‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز خود در حوزه حمل‌ونقل استفاده و علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، از امنیت و غیرمتمرکز بودن بلاکچین لوکان استفاده کنند.

بلاکچین با تکیه بر جامعه اداره می‌شود و تمام تصمیم‌گیری‌های استراتژیک به وسیله خرد و آگاهی جمعی و با مشارکت جامعه غیرمتمرکز انجام خواهد شد. لوکان با بهینه‌سازی گردش مالی در صنعت حمل‌ونقل، بستر مناسبی را برای تمام کسب‌وکارهای حوزه حمل‌ونقل فراهم می‌کند و با بهره‌گیری از برنامه‌های غیرمتمرکزی که روی پلتفرم پیاده‌سازی خواهند شد، درصدد حل معضل ترافیک، به‌عنوان چالش اصلی پیش روی جامعه بر خواهد آمد.

این برنامه‌ها تحت کنترل و نظارت هیچ سازمان و نهادی نیستند و تراکنش‌ها و معاملات به صورت کاملاً مستقل از بانک‌ها یا نهادهای دیگر پولی انجام می‌شوند. این تیم ایرانی با اشاره به مشکلاتی همچون مالکیت داده‌ها و حریم خصوصی در نقشه‌های متمرکزی نظیر گوگل‌مپ و ویز به ناکارآمدی این نرم‌افزارها در حل این معضلات می‌پردازند.

همچنین بیان می‌کنند که با واگذاری توسعه نقشه جهانی به یک سازمان خاص، مردم کنترل تمام اطلاعاتی که روی نقشه نشان داده می‌شود به همراه بسیاری از اطلاعات حریم خصوصی خود (اینکه هر روز به کجا می‌روند، در کجا سکونت دارند و یا با چه وسیله‌ای به محل کار می‌روند) را در اختیار آن سازمان قرار داده‌اند. این در حالی است که این سازمان‌ها، می‌توانند از این داده‌ها، جهت کشف «روش‌های تسلط بر افکار عمومی» و نقض هرچه بیشتر حریم خصوصی افراد، به جای تکمیل نقشه جهانی استفاده کنند.

آنها پس از بیان مشکلات موجود در صنعت حمل‌ونقل با ارائه مدل جدیدی از پروتکل اجماع در بلاکچین لوکان راه حل را هدف این پروژه یعنی غیرمتمرکزسازی نقشه در ابعاد جهانی و ایجاد بستری سریع، شفاف و آزاد برای تمام سرویس‌های مکان محور شرح می‌دهند. برای جزئیات بیشتر و مطالعه وایت پیپیر لوکان به سایت لوکان مراجعه کنید.

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی می‌گوید

    با درود بر تیم پرتوان لوکان با پتانسیل و توان بالای شناسایی نیازها در سطح جامعه، یاد داستانی از یکی از اساتید حوزه معماری افتادم. ایشان سالیان درازی در کشورهای مختلف به ویژه ایتالیا به کسب دانش معماری اهتمام ورزیده بودند و چند صباحی بود که در خدمت سیستم آموزشی کشور بودند. البته سمت های دیگری نیز در بخش های مختلف عمرانی در رزومه ایشان همزمان با تدریس وجود داشت. یکبار یکی از دانشجویان بازیگوش از ایشان پرسیدند:”استاد! شما که اینقدر خبره معماری هستید و در جاهای مختلف اجرایی سمتی دارید، یک پروژه معماری در داخل کشور نام ببرید که در آن حضور داشته اید.”
    ایشان گفتند:”از وقتی بنده در گروه ها و تشکل ها و کمیسیون های مختلف اجرایی در داخل کشور مشغول هستم، اینقدر تلاش کرده ام که از اجرای پروژه های اشتباه ممانعت کنم، به اندازه کل پروژه های دوران کاری ام در خارج از کشور، انرژی گذاشته ام.”
    این داستان حکایت این روزهای ماست. آنقدر بر لبه تکنولوژی با دوستان جوان کشور در حال ویراژ دادن هستیم که هر آن امکان سقوط از یک طرف وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.