راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا شرکت اپل از فناوری nfc برای پرداخت همراه استفاده نمی‌کند؟ [ویدیو و نمودار]

در روزی که مهم‌ترین خبر پرداخت همراه ایران ارائه اولین نرم‌افزار بانکداری و پرداخت همراه ایران در فروشگاه اپل بود، مهم‌ترین خبر دنیای پرداخت الکترونیک در جهان گمانه‌زنی‌ها در مورد دلایل عدم استفاده شرکت اپل از فناوری nfc در تلفن‌های همراه این شرکت بود.

NFC چیست؟

NFC به فناوری انتقال بی‌سیم اطلاعات با یک فاصله محدود و مشخص گفته می‌شود که یک ارتباط دو طرفه ساده را بین تجهیزات الکترونیک برقرار می‌کند. با استفاده از این فناوری کاربران می­‌توانند تراکنش­‌های غیرتماسی را در چند گام ساده انجام دهند. مزیت NFC ساده­‌سازی پیکربندی­‌های اولیه مورد نیاز برای بسترهای مشابه مانند Wi-Fi و یا بلوتوث است. تلفن­‌های همراه که مجهز به NFC هستند، کاربرد‌های فراوانی در زمینه پرداخت همراه دارند. (اطلاعات بیشتر درباره NFC)

[همه مطالب راه پرداخت درباره NFC]

سایت نارنجی خبری منتشر کرد با عنوان: گمانه‌زنی‌ها در خصوص رویکرد اپل به پرداخت موبایلی: آیفون 5 بدون NFC. در این مطلب آمده است که در میدان نبرد بر سر تصاحب کیف پول موبایلی، یکی از شرکت‌های مهم بازار تلفن‌های هوشمند تاکنون سکوت معنی‌دار و قابل تاملی داشته است: اپل. [غول‌های پرداخت موبایلی در جهان چه کسانی هستند؟]

گوگل هم اکنون سرویس پرداخت موبایلی خودش را دارد: گوگل والت. مایکروسافت هم در کنفرانس معرفی ویندوز 8 سرویس کیف پول دیجیتال و پشتیبانی از NFC در این سیستم عامل را رونمایی کرد، که می تواند کارت‌های اعتباری و اطلاعات پرداخت موبایلی افراد را درون خود ذخیره نماید. (اینجا) اما میوه نوبرانه اپل برای فروش در این بازار چیست؟

پرداخت موبایلی یکی از مهمترین گزینه‌های غایب در میان امکانات iOS6 هنگام معرفی آن بود. این شرکت تنها به رونمایی از سرویس Passbook که کوپن‌های تخفیف و بلیط‌ها را درون خودش نگه می‌‌دارد، بسنده کرد و خبری از مدیریت کارت‌های اعتباری در این اپلیکیشن نیست. روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید تعدادی از مهندسان اپل هم برای اضافه کردن امکان پرداخت موبایلی جنگ سختی را درون شرکت پشت سر گذاشتند. اما به هر حال تصمیم نهایی عدم ورود آی او اس 6 به داستان پرداخت موبایلی بود.

سایت مشیبل در مطلبی که متن نارنجی ترجمه آن است خبر از این داده که در نسخه بعدی آی‌فون هم خبری از NFC نخواهد بود. فیلم خبری و کوتاه این سایت را در ادامه مشاهده می‌کنید.


اما دلیل عدم توجه اپل به پرداخت همراه و استفاده از فناوری NFC چیست؟

پیپر جفرای، تحلیل گر Gene Munster می گوید: «اپل هیچ گاه با این موضوع که شماره ۲ باشد، مشکلی نداشته است. آنها منتظرند تا دیگر رقبا تحقیقات و آزمون‌های میدانی و بازارسازی را برای‌شان انجام دهند.»

پرداخت موبایلی امسال به مبلغ ۱۷۲ میلیارد دلار خواهد رسید و طبق پیش بینی موسسه گارتنر، تا سال ۲۰۱۶ به ۶۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. برای این که تصوری از این عدد پیدا کنید می‌توانید این عدد را با بودجه ایران در سال ۹۱ مقایسه کنید: ۴۷۲ میلیارد دلار (با احتساب دلار ۱۲۰۰ تومانی)

پس هنوز مصرف‌کنندگان اصلی این فناوری، به آن عادت نکرده و وارد میدان نشده‌اند. بسیاری پیش‌بینی می‌کنند پرداخت NFC حداقل تا چند سال آینده نمی‌تواند وارد بسیاری از بازارهای مصرفی و فروشگاه‌ها در سطح دنیا شود.

این در حالی است که شرکت‌های یکی پس از دیگری به استفاده از NFC رو می‌آورند (اینجا) و در روزهای آینده شاهد خودنمایی NFC در المپیک لندن خواهیم بود. (اینجا) همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۷ حدود  ۴۳/۳ میلیون دستگاه پایانه فروش با قابلیت NFC در جهان وجود داشته باشد. طبق پیش‌بینی گارتنر پرداخت موبایلی در جهان روند صعودی دارد.

آن طور که در وال استریت ژورنال نوشته شده و سایت نارنجی از آن نقل قول کرده، اپل اصلا علاقه‌ای ندارد وارد بازاری شود که سرویس‌های آن هنوز برای استفاده مشتری آماده نیست. زیرا اپل از این بیم دارد که در صورت تسهیل پرداخت موبایلی در ابزارهایش و عدم دسترسی به چنین امکانی در فروشگاه‌ها، مجبور به پذیرش سرزنش خود از سوی مصرف‌کنندگان شود. در حالی که مشکل از سمت دیگر داستان یعنی بازار مصرف و فروشندگان است. بنابراین، احتمالا به زودی شاهد استفاده اپل از NFC یا هر شیوه دیگر پرداخت موبایلی بر روی آیفون نخواهیم بود. به خصوص در آینده ای نزدیک مثلا زمان ارائه iPhone 5.

به نظر شما فناوری NFC در آینده نزدیک در ایران و جهان جای خودش را باز خواهد کرد یا نه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.