راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونگی جانمایی رمزارز در حوزه مالی و بانکداری

یکی از بخش‌های مهم هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به ارائه مقالات با موضوعات روز در حوزه فین‌تک و به خصوص بلاکچین اختصاص داشت. از بین مقالات ارسال‌شده ۲۴ مقاله به عنوان مقالات منتخب برگزیده شدند که مقاله «جانمایی رمزارز در حوزه مالی و بانکداری» شرکت فن‌آواکارت رتبه هفدهم را کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فن‌آوا کارت، علی‌رغم گذشت بیش از یک دهه از عرضه رمزارزها و استفاده از آن در جهان، کماکان دولت‌ها و سازمان‌های مالی نتوانسته‌اند سازوکاری مدون و مصوب جهت کنترل و استفاده از آن اتخاذ کنند.

در آخرین کارگروه مالی نشست سالانه G20 در سال ۲۰۱۸، تنها به تأیید کلی ماهیت رمزارز پرداخته شد و از سازمان‌های مالی و مبارزه با پول‌شویی درخواست بررسی و ارائه راهکار در جهت کنترل و هدایت آن شد. همچنین عدم پذیرش ۹ درخواست صندوق قابل معامله در بورس، بیت‌کوین از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، نبود نظری واحد در خصوص پذیرش رمزارز به عنوان ارز یا دارائی، شبهات موجود در خصوص پشتوانه رمزارز در مقایسه با ارزهای بدون پشتوانه فعلی، همه برعدم توانایی هضم آن توسط سازمان‌های مالی و ترس قانون‌گذاران از ورود به این دنیای جدید که مخلوق اقتصاد و فناوری است دلالت دارد.

بزرگ‌ترین مانع موجود حال حاضر که پیش روی رمزارزها در دنیا وجود دارد، عدم تصمیم‌گیری برای ایجاد چارچوب‌های قانونی آن‌ها می‌باشد. این عدم تصمیم‌گیری به علت نبود شناخت کافی و اشراف بر این حوزه است. سوالی که در این خصوص مطرح است چرایی ضعف موجود درعدم شناخت و درک این نوع تکنولوژی است و بهترین پاسخ، وسعت و پیچیدگی این موجودیت می‌باشد.

رمزارز به واقع ترکیبی از فناوری اطلاعات، ریاضی و اقتصاد است که هرکدام از آنها نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای مثال تکنولوژی به کار رفته در رمزارز، خود شامل ترکیبی از الگوریتم‌های رمزنگاری، تکنولوژی دفاتر توزیع‌شده، دیتابیس و شبکه می‌باشد که هریک دارای مفاهیم نظری وسیعی می‌باشد.

این پیچیدگی و ابعاد گسترده رمزارز باعث تردید نهادها و سازمان‌ها و حتی افراد از ایجاد زیرساخت و توسعه آن در سطح کلان شده است. برای اتخاذ یک سیاست مالی برای ورود به حوزه رمزارز باید ابتدا به بررسی کلیه ابعاد فنی و تکنولوژی آن پرداخت تا بتوان تمام ویژگی‌ها، کارکردها و فرآیندهای آن را شناخت. پس از آن باید از منظر مالی و اقتصادی یک استراتژی برای کنترل و نظارت بر این موجودیت جدید طرح کرد و بر مبنای آن در دامنه کاربردش اهداف مشخص تعیین و در این مرحله جهت برنامه‌ریزی، به جزئیات هر قسمت ورود کرد.

به همین دلیل و برای جلوگیری از دوری از اصل مطلب و رسیدن به مقصود که همان دیدگاه جامع رگولاتوری و حاکمیتی رمزارز می‌باشد، از بیان دلایل و ورود به حوزه فنی و تکنولوژی پرهیز نموده و تمامی موارد در خصوص رمزارز را به عنوان اصول می‌پذیریم تا رسیدن به یک نتیجه اثربخش در این مقاله امکان‌پذیر باشد.

در کشور ما علاوه بر قوانین مالی و تجارت بین‌الملل، طبق اصل ۴ قانون اساسی تمامی قوانین و مقررات باید بر اساس موازین اسلامی باشد؛ بنابراین جایگاه رمز ارز در فقه اسلامی، نقش آن در عقود بیع و شرایط مال یا پول تلقی شدن آن و مشکلات و خلأهای موجود در این خصوص، شرایط سخت‌تری برای ماهیت این نوع ارز ایجاد کرده است. با توجه به این موارد، مهم‌ترین مشکل حال حاضر برای این میهمان تازه وارد دنیای مالی، مشخص نشدن جایگاه و نقش آن در مباحث مالی و اقتصادی می‌باشد.

در این مقاله سعی شده است تا با بررسی بنیادی ماهیت رمز ارز و شبهات و ابهامات آن، هویت و جایگاه آن در قوانین مالی و تجاری شفاف شود. همچنین چارچوبی که بتوان رمز ارز را در قالب آن کنترل نمود و بر مبنای آن به وضع قوانین و مقررات پرداخت، مورد بررسی قرار گرفته است.

رایج‌ترین سوالی که در خصوص رمزارز مطرح است در خصوص پشتوانه آن است. اگر رمزارز ماهیت پولی دارد، پشتوانه آن چیست؟

چون رمزارز پشتوانه طلا و اقتصادی ندارد ارزش پولی ندارد همیشه با این جملات توسط افرادی که با این پول جدید آشنا می‌شوند مواجه می‌شویم. در پاسخ می‌توان  این مثال  را بیان کرد. آقای ناکاموتو با استفاده از کاغذ و به‌صورت دستی اقدام به انتشار اسکناس‌های دست‌ساز با طرح   خود کرده است. هنر به کار رفته در این اسکناس‌ها کاملا منحصر به فرد بوده به طوری که قابل کپی‌برداری نیست. تفاوت این اسکناس با سایر پول‌های کاغذی از منظر پولی چیست؟

مگر به لحاظ خصوصیات فیزیکی تفاوتی بین اسکناس‌های دست‌ساز ناکاموتو و انواع گوناگون اسکناس‌های دنیا وجود دارد؟ پول‌های کاغذی که غیر قابل کپی بوده و هرکدام شکل و طرح مختص خود را دارند. اولین باور غلط که باعث تهدید تلقی شدن رمزارز بین افراد شده است، تصور غلط بر غیر قابل کنترل بودن آن است. دوباره این موضوع را تکرار می‌کنیم که برخلاف باور عمومی، زیرساخت معماری رمزارزها، نسبت به ردگیری کلیه تراکنش‌های رخدادِ از ابتدا توانایی دارد. حتی در خصوص شناسایی افراد و نیز کنترل کیف پول‌های آنها نیز این امکان وجود دارد.

به طوری که به سادگی می‌توان گزارشی از کلیه تراکنش‌های یک کیف پول و نیز کیف پول‌هایی که با آن تبادل مالی داشته‌اند را داشت. جالب‌تر این است که از سال ۲۰۰۹ تاکنون امریکا بر تمامی تبادلات شبکه بیت کوین اشراف کامل دارد.

پس از شناخت ماهیت رمزارز و اشراف به ویژگی‌های این پول نوین، نیاز به بررسی نحوه قانون‌گذاری و ایجاد قوانین در راستای کنترل آن می‌باشد. با در نظر گرفتن رمزارزها به عنوان نوع پولی جدید، دولت‌ها امکان بهره‌مندی از مزایای این نوع از پول در جهت توسعه و تقویت ساختارهای مالی و اقتصادی کشورشان را خواهند داشت.

البته نکته قابل توجه در مورد رمزارز، شمشیر دولبه بودن آن است. ورود این پول به ساختارهای مالی سنتی باعث وارد شدن ضربه‌های جبران‌ناپذیر به اقتصاد خواهد شد. در واقع حلقه مفقوده این چرخه، رگ‌تک‌ها هستند. قوانین دستوری و تکنیکی باید تغییر کنند، نحوه نظارت سنتی و کنترل‌های ناکارآمد به‌واسطه منابع داده‌ای که تکنولوژی در اختیار دولت‌ها قرار داده است، آن‌ها را با حجم عظیمی از اطلاعات غیر قابل کنترل و در نتیجه خروجی‌های منفی رو به رو نموده است. در انتها به بیان یک راهکار کلی جهت شکل‌دهی آینده می‌پردازیم.

متن کامل این مقاله را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.