راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر بازاریابی شرکت پرداخت الکترونیک سداد: در بازاریابی محصول، ارزش کسب‌وکار و برنامه‌ریزی محصول، شناخت مشتری است

کارگاه «جعبه‌ابزار مدیریت محصول» شرکت پرداخت الکترونیک سداد در محل برگزاری یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران با سخنرانی اشکان الله‌یاری برگزار شد.

اشکان الله‌یاری، مدیر بازاریابی شرکت پرداخت الکترونیک سداد در کارگاه «جعبه‌ابزار مدیریت محصول»، به تبیین چگونگی مدیریت محصول پرداخت و گفت: «هرکسی از جنبه‌های مختلف به مدیریت محصول نگاه می‌کند. در حوزه مدیریت محصول دو نقش بازاریابی محصول و برنامه‌ریزی محصول مطرح است و دو نقش خریدار و استفاده‌کننده نیز وجود دارد.»

او ادامه داد: «استفاده‌کننده به دنبال کارکردهای محصول است. ما نیاز داریم کارکردهای محصول را تعریف و توسعه دهیم. خریدار نیز به دنبال ارزش محصول است و باید از این مهم مطلع باشد. در بازاریابی محصول، ارزش کسب‌وکار و برنامه‌ریزی محصول، شناخت مشتری است. تجمیع این دو حوزه را مدیریت محصول می‌گویند.»

او به دو فضای راهکار و مساله اشاره کرد که پیش روی مدیریت محصول است و گفت: «در فضای مساله، خریدار و استفاده‌کننده قرار می‌گیرند. در فضای راهکارها هم تکنولوژی و محصول دخیل هستند.»

الله‌یاری با اشاره به اینکه قانون بنیادین در مدیریت محصول متشکل از بازاریابی و برنامه‌ریزی محصول است، گفت: «از سه زاویه می‌توان به مدیریت محصول نگاه کرد؛ ارتباطات بازاریابی، فروش و توسعه محصول. مدیریت محصول در قالب مجموعه‌ای از نقش‌ها ایفا می‌شود. در حد کلان چهار حوزه اصلی در این بخش وجود دارد؛ کسب آگاهی و اطلاعات یا تحقیق، برنامه‌ریزی محصول، بازاریابی محصول و یادگیری. برنامه‌ریزی محصول، فرآیند مستمر شناسایی و بیان الزامات بازار است که تعیین‌کننده اقلام و ویژگی‌های محصول هستند. این بخش چهار قسمت عمده برنامه‌ریزی، تعریف راهکارها، توسعه و حفظ دارد.»

الله‌یاری چهار نقش را برای تیم مدیریت محصول تعریف کرد؛ برنامه‌ریز محصول، بازاریاب محصول، مهندس فروش و مدیر ارتباطات بازاریاب و درباره بازاریابی محصول گفت: «این بخش مجموعه‌ای از فعالیت‌های بیرونی با هدف ایجاد آگاهی، تمایز و تقاضا برای محصول است. ارزیابی، استراتژی، آمادگی و اجزا چهار زیرمجموعه بازاریابی محصول هستند.»

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی می‌گوید

    با درود بر دست اندرکاران سایت راه پرداخت با انعکاس اخبار مختلف در این حوزه، به نظر می رسد حرکت شتابان جامعه در خصوص ورود به حوزه های فین تک، به صورت یک ژست انتخاباتی و نه علمی درآمده است. با توجه به عرایض جناب آقای الهیاری، سوالاتی به ذهنم رسید که در اینجا بیان می دارم، امید است ایشان یا سایر دوستان آگاه در این خصوص، پاسخی برای آن داشته باشند:
    1- تفاوت خریدار محصول با استفاده کننده از محصول در چیست؟
    2-آیا تئوریسین “جعبه ابزار مدیریت محصول”در فرایند اجرایی تولید یک محصول از ابتدا تا انتها حضور داشته اند؟
    3-آیا در جامعه ما، محصولاتی که حسب نیاز مشتری تولید شده است، به اندازه ای هست که نیازمند امر بازاریابی محصول باشد؟
    4-نقش مهندس فروش دارای چه ویژگی ها و چه شرح شغلی است؟
    5-آیا نقش مهندس فروش نیازمند تحصیل در رشته تازه ای است که در دانشگاه های کشور در حال تدریس است؟
    6- در فضای راهکار نیازی به حضور خریدار و استفاده کننده -که تفاوت ایشان روشن نمی باشد-نیست؟
    7-توجه به امنیت اطلاعات کاربران در کدام بخش از مدیریت محصول قرار دارد؟
    8-در مدیریت محصول توجه به داده های محصولات قبلی یا تجربه های گذشته، جایگاهی ندارد؟
    9-کدامیک از نقش های تعریف شده در “جعبه‌ابزار مدیریت محصول” نیاز فوق را برآورده می سازد؟
    در هر صورت با تشکر از آقای دکتر، به نظر فرضیه “جعبه ابزار مدیریت محصول” مقوله پیچیده ای در حوزه بازاریابی است که بسیار فراتر از علم و درک یک دانش آموخته کارشناسی ارشد بازاریابی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.