راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر بازاریابی شرکت پرداخت الکترونیک سداد: جعبه ابزار مدیریت محصول فقط به توسعه محصولات جدید محدود نمی‌شود

کارگاه «جعبه‌ابزار مدیریت محصول» شرکت پرداخت الکترونیک سداد در یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران با سخنرانی اشکان الهیاری برگزار شد. در رابطه با تفاوت نقش استفاده‌کننده و خریدار محصول، توجه به امنیت اطلاعات کاربران و چگونگی عملکرد جعبه‌ابزار مدیریت محصول سوالاتی از سوی یکی از مخاطبان راه پرداخت مطرح شد که پاسخ آنها را از اشکان الهیاری، مدیر بازاریابی شرکت پرداخت الکترونیک سداد دنبال کردیم.

مدیر بازاریابی شرکت پرداخت الکترونیک سداد، درباره تفاوت نقش استفاده‌کننده و خریدار محصول گفت: «مخاطب هر محصول که نامش مشتری است در واقع دو نقش استفاده‌کننده و خریدار را ایفا می‌کند. امکان دارد استفاده‌کننده و خریدار یک فرد باشد و یا اینکه چندین فرد این نقش‌ها را بازی کنند.»

او افزود: «امکان دارد شخصی محصولی را برای استفاده شخصی دیگر خریداری کند. خریدار به دنبال سنجش منفعت است و به این فکر می‌کند که آیا محصولی که خریداری می‌کند ارزش هزینه کردن را دارد یا خیر؟ اما استفاده‌کننده به دنبال این است که از مزیت‌های آن محصولی که خریداری‌شده بهره ببرد.»

او درباره وجود رشته مهندسی فروش در دانشگاه‌ها گفت: «برخی از دانشگاه‌های جهان شاخه‌ای تحت عنوان مهندسی فروش در زیرمجموعه رشته‌های مدیریت اجرایی MBA دارند و دوره‌های اجرایی مختلفی در این رابطه وجود دارد، حتی در اینترنت؛ در کل وظیفه‌ای که مهندسی فروش ایفا می‌کند در رشته‌هایی مثل بازاریابی فروش و مدیریت بازرگانی تحت عنوان مهندسی فروش وجود دارد.»

الهیاری در شرح وظایف مهندسی فروش افزود: «زمانی که محصولی تولید می‌شود و قرار است وارد بازار فروش شود دیگر مسائل به صورت تئوری مطرح نمی‌شوند. برای مثال اگر در بحث تئوری گفته شده است که این محصول نیاز شرکت‌هایی که در حوزه صنعتی خاصی فعالیت می‌کنند را برآورده می‌کند وظیفه مهندسی فروش این است که دقیقاً مشخص کند که کدام شرکت‌ها مخاطب این محصول هستند.»

الهیاری چگونگی تنظیم و مهندسی اقدامات مختلف فروش از جمله تهیه و ارائه اطلاعات مورد نیاز، انجام تحلیل‌ها برای راحتی فرآیند تصمیم‌گیری مشتری را از وظایف دیگر مهندسی فروش دانست و گفت: «تعیین دقیق مشتریان، چگونگی دسترسی و ارسال پیام و ارتباط، تعیین روش اطلاع‌رسانی و فعالیت‌ها در مرحله بعدی از وظایف مهندسی فروش هستند.»

او درباره چگونگی تدوین ایده جعبه ابزار مدیریت گفت: «برای ایده جعبه ابزار مدیریت با توجه به نیازهای خودمان در شرکت از منابع مختلفی استفاده کردیم. در واقع ریشه جعبه ابزار مدیریت از چند منبع مختلف بوده است. تعدادی از موسسه‌ها هستند که به عنوان مشاورهای مدیریتی در این بحث فعالیت می‌کنند و بخش‌هایی از این ایده را کامل کردند. بخش دیگری از موارد مورد نیازمان در حوزه مدیریت محصول را نیز با استفاده از محتوای مراکز آموزشی متمرکز بر حوزه مدیریت محصول گردآوری کردیم.»

الهیاری ادامه داد: «جعبه ابزار مدیریت محصول فقط به توسعه محصول جدید محدود نمی‌شود. ما در این جعبه دو بخش برنامه‌ریزی محصول و بازاریابی محصول داریم که عمده فعالیت ما در بخش بازاریابی محصول است و اقدامات مرتبط با توسعه محصول جدید، صرفاً بخشی از برنامه‌ریزی محصول می‌باشد…»

مدیر بازاریابی شرکت پرداخت الکترونیک سداد درباره تفاوت فضای راهکار و مساله گفت: «راهکار و مساله در عمل به صورت حرکت رفت و برگشتی هستند و از هم جدا نیستند. در واقع مساله وقتی طرح می‌شود در بخش راهکار برایش راه حلی مطرح می‌شود و در بخش مساله این راه حل تست می‌شود که آیا مشکل رفع شده است یا خیر؟ ما در مساله دنبال این هستیم که بازار چه چیزی می‌خواهد و مدلی که راهکار باید ارائه بدهد تا مشکل حل شود واقعاً چیست؟»

او درباره نیاز به حضور مخاطب در این دو فضا توضیح داد: «درک مسأله و نیاز مشتری که در فضای مسأله روی می‌دهد، بدون حضور، نظارت و درگیری مخاطب و مشتری نه تنها ممکن نیست، بلکه عدم درگیری و نظارت دقیق مشتری و مخاطب سبب افزایش احتمال اشتباه و بیراهه رفتن فعالیت‌های مدیریت محصول می‌شود.»

او ادامه داد: «در فضای راه کار نیز، ممکن است محصول یا راهکار طراحی شده به خوبی با مسأله مشتری سازگار نباشد. لذا حضور و درگیر کردن مخاطب سبب می‌شود که از انطباق محصول و مسأله اطمینان حاصل شود. در این رابطه تکنیکهای مختلفی از جمله هم آفرینی با مشتری نیز وجود دارد که حاکی از ضرورت درگیری مشتری در این مرحله نیز می‌باشد.»

الهیاری درباره توجه به امنیت اطلاعات کاربران افزود: «امنیت بخشی از مساله است و در قسمت برنامه‌ریزی محصول برجسته می‌شود. در اپلیکیشن‌ها و خدمات متفاوت با توجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌شود و اعلام مشتری مبنی بر اینکه تا چه اندازه به امنیت نیاز دارد، امنیت در رده‌های متفاوتی قرار می‌گیرد.»

او با بیان اینکه وظیفه استفاده از تجربه‌های گذشته مشتریان بر عهده برنامه‌ریز بازار است، گفت: «در بخشی که قرار است مساله مطرح شود از تحقیقات بازار و تحلیل اطلاعات استفاده می‌شود که هدف این است مشتری شناخته و نیازهایش رفع شود. همچنین برای شناخت بهتر مشتری، از اطلاعات گذشته، در صورت موجود بودن، به منظور درک الگوی رفتاری مشتریان و نیازهای ایشان استفاده می‌شود.»

الهیاری گفت: «ممکن است در مواقعی به این اطلاعات درباره گذشته الگوی رفتاری مشتری دسترسی نداشته باشیم یا اینکه الگوی رفتار مشتری به شدت تغییر کرده باشد در این مواقع استفاده از اطلاعات گذشته صحیح نیست و  امکان دارد حتی گمراه کننده باشد.»

مدیر بازاریابی شرکت پرداخت الکترونیک سداد، در آخر درباره نیاز به بازاریابی محصول گفت: «ما یک محصولی را توسعه می‌دهیم و باید انگیزه خرید در بازار را به وجود بیاوریم و مشتری را از وجود محصول و مزیت‌های آن آگاه کنیم. بنابراین عدم نیاز به فعالیت‌های بازاریابی برای محصولات غیر قابل تصور است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.