راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازتاب خبر راه‌اندازی اولین توکن با پشتوانه طلای ققنوس؛ پیمان، در رسانه‌های داخلی و خارجی

شانزدهم بهمن‌ماه مراسم امضای تفاهم‌نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ققنوس برگزار شد و کنسرسیوم ققنوس با ارائه اولین توکن با پشتوانه طلای خود، رسما عملیاتش را آغاز کرد. این کنسرسیوم با بهره‌گیری از مزایای فناوری بلاکچین و دفاتر کل توزیع‌شده، فرآیند الزامات قانونی بانک‌ها را مبنی بر شناسایی و احراز نهایی مشتری تسهیل کرده است.

مؤسسان ققنوس عبارتند از شرکت‌های گروه داده‌پردازی بانک پارسیان، سرمایه‌گذاران فناوری تک وستا، فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان، داده‌ورزی سداد، گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا که با سرمایه‌گذاری در فناوری بلاکچین و ایجاد شبکه ققنوس، شرایط به‌کارگیری مشترک این فناوری را فراهم کرده‌اند و پلتفرمی جهت توکنایزه کردن انواع دارایی‌ها است.

به طور مثال ملکی را تصور کنید که خریدن آن توسط افراد معدودی در جامعه ممکن بود و تا پیدا شدن مشتری که توانایی خرید آن را داشته باشد، آن ملک برای دارنده نیز ارزش نقدپذیری نداشت و به عبارتی به عنوان دارایی راکد محسوب می‌شد؛ بدین ترتیب اگر ۱۰۰ نفر به طور همزمان تصمیم به خرید این ملک بگیرند، احتمالاً پول کافی برای خرید آن ملک را خواهند داشت.

راه‌حلی که شبکه ققنوس ارائه می‌کند این است که ملک مورد نظر پس از تبدیل به واحدهای کوچک‌تر به اسم توکن عرضه می‌شود و تمام افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند می‌توانند با خرید توکن‌ها صاحب ملک شوند.

ارزهای رمزنگاری‌شده ققنوس، پیمان نام دارد. هر پیمان دارای پشتوانه ۳۰ سوت طلای ۲۴ عیار خواهد بود. شبکه ققنوس یک پلتفرم چند ارزی (Multi-Currency) یا چند توکنی (Multi Token) یا چند دارایی (Multi Asset) است که امکان ساختن انواع توکن‌های رمزینه بر روی آن مقدور است. واحد خرد پیمان، پیناتس (Peanuts) نام دارد و مقدار آن ۱۰ به توان منفی۷ یک پیمان خواهد بود، هزینه هر تراکنش معمول در شبکه ققنوس در حدود ۲۰۰ پیناتس است.

پیمان با میزبانی بانک‌های ملی، ملت، پاسارگاد و پارسیان صادر می‌شود. بر این اساس این بانک‌ها یک میلیارد پیمان با پشتوانه طلا صادر می‌کنند. در این میان ۲۰۰ میلیون پیمان برای میزبانان جدید صادر می‌شود و ۱۵۰ میلیون پیمان برای مردم عادی که طلای خود را به بانک ببرند و پیمان بگیرند. از سوی دیگر هم ۶۰۰ میلیون پیمان به صورت ماهانه با توجه به نیاز بازار صادر می‌شود.

به گزارش پیوست، قرار است پیام‌رسان «بله» نیز به‌عنوان کیف پول این ارز رمزنگاری‌شده مورد استفاده قرار بگیرد. در همین مورد حمدیرضا مختاریان، مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد گفته بود که در نظر دارند پیمان را از طریق بله عرضه کنند و کیف پول این ارز نیز با بله یکپارچه می‌شود

پیوست در گزاش دیگر خود از نظرات معاون فناوری قوه قضاییه هم گفته بود که بلاکچین را به‌عنوان سومین سونامی معرفی کرده بود. حمید شهریاری به اشاره به سونامی‌های مختلف در سال‌های گذشته گفته بود اینترنت اولین سونامی بود که در ایران رخ داد. بعد از آن به سونامی دوم با عنوان سونامی ارتباطات اشاره کرد که با آمدن وب2 و محصولاتی مانند ویکی‌پدیا و تلگرام پدید آمدند. او سونامی سوم رابلاکچین معرفی کرد و گفته بود: «سونامی سوم که با عنوان سونامی بلاکچین شناخته می‌شود، اگرچه یک تهدید به شمار می‌رود؛ اما می‌تواند در این فضا به مثابه یک فرصت باشد که در بستر فناوری در اختیار ایران قرار گرفته و می‌تواند بخشی از تحریم‌ها را بی‌اثر کند.»

معاون فناوری اطلاعات قوه قضاییه با با اشاره به اینکه سونامی بلاک‌چین یک تهدید است توضیح داد که این فناوری می‌تواند نهادهای تاسیسی حاکمیت را از جمله بانک‌ها، سازمان ثبت اسناد و آژانس‌های معاملات ملکی، دچار چالش کند؛ اما به هر حال می‌توان آن را هم مدیریت کرد.

خبرگزاری مهر هم با تیتر «فروش اموال مازاد بانک‌ها با ارزهای دیجیتال» به صحبت‌های پرویزیان پرداخته بود که درخصوص فروش اموال مازاد بانک‌ها با توکن‌های با پشتوانه طلا گفته بود که فروش این اموال از طریق توکن‌هایی در زنجیره بلاکچین، به لحاظ تکنولوژیکی کاملا امکان‌پذیر است.

راه‌اندازی و ارائه اولین ارز رمزنگاری‌شده ایرانی با پشتوانه طلا در رسانه‌های خارجی زبان هم بازتاب داشته است و بسیاری باتوجه به تحریم‌هایی که علیه ایران انجام شده، این اقدام ایران را در کنار دیگر اقدامات مشابه در کشورهایی مانند ونزوئلا قرار داده و بررسی کرده‌اند و اکثرا تمام این رسانه‌ها، ارز پیمان را راهکار ایران برای دور زدن تحریم‌های موجود عنوان کرده‌اند.

فاینشیال تریبون با تیتر «ایران از ارز رمزنگاری‌شده با پشتوانه طلای خود رونمایی کرد»، در خبر خود از ارز دیجیتال با پشتوانه طلایی گفت که در ایران و روی پلتفرم بلاکچین ایجاد شده و درواقع ثمره همکاری میان شرکت ققنوس و چهار بانک ملت، ملی، پاسارگاد و پارسیان است. این خبرگزاری به صحبت‌های ولی‌الله فاطمی مدیرعامل شرکت ققنوس اشاره کرده بود که درباره ارز پیمان گفته بود: «ارز پیمان برای صدور توکن اولیه مبتنی بر طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد و ققنوس با استفاده از این ارز به دنبال توکنایز کرد دارایی‌ها و اموال بانک‌ها است.»

همین صحبت‌های فاطمی به‌خوبی قصد و هدف از راه‌اندازی پیمان را روشن کرده است اما از آنجایی که نام ایران هم با تحریم‌ها گره خورده است و برخی وضعیت اقتصادی ایران را با جایی مانند ونزوئلا تا حدی یکی می‌دانند؛ به همین دلیل هرکاری که در حوزه اقتصادی و بانکی انجام شود را به چشم راه‌حلی برای مقابله و دور زدن تحریم‌ها می‌بینند.

خبرگزاری کوین‌دسک در متن خبرش از صدور یک میلیارد ارز پیمان گفته بود و اینکه سازمان فرابورس ایران هم احتمالا به دنبال استفاده از این توکن است. به گزارش کوین‌دسک، در جولای سال 2018 خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه ایران در پی توسعه ارز رمزنگاری‌شده ملی است تا از این طریق بتواند تحریم‌های جدید اقتصادی آمریکا را دور بزند.

این خبرگزاری در خبری که در رابطه با موضوع ارز پیمان منتشر کرده بود، از لایحه‌ای که توسط قانون‌گذاران آمریکا برای مقابله با ایجاد ارزهای رمزنگاری‌شده ملی معرفی شده بود هم گفت. درواقع بخشی از قانون مسدود کردن فعالیت‌های غیرقانونی مالی ایران که توسط مایک گالاگر تهیه و تنظیم شده بود، به بررسی و تحقیق در مورد اقدامات رمزنگاری‌شده ایران اختصاص داشت

دیگر وب‌سایت‌های خبری مانند کریپتوگلوب، بیت‌کوین اکسچنج گاید، کوین‌تلگراف و سی‌سی‌ان هم از دیگر خبرگزاری‌هایی بودند که خبر مربوط به راه‌اندازی ارز رمزنگاری‌شده پیمان را پوشش دادند و همگی بلااستثنا این اتفاق را به موضوع راه‌اندازی و توسعه ارز رمزنگاری‌شده داخلی برای دور زدن تحریم‌ها نسبت داده بودند.

برای مثال کوین‌تلگراف پس از ارائه یک میلیارد توکن پیمان در عرضه اولیه این ارز و اشاراتی به صحبت‌های ولی‌الله فاطمی از تلاش‌ها و اقدامات چند وقت اخیر ایران در راستای تولید ارز رمزنگاری‌شده ملی گفت که بتواند از این ارز برای بهبود وضعیت اقتصادی خودش بهره ببرد و در ادامه گفته بود که ایران در حال مذاکره با کشورهایی مانند سوئیس، آفریقای جنوبی، فرانسه، انگلستان، روسیه، اتریش، آلمان و بوسنی است تا بتواند تراکنش‌های مالی مبتنی بر ارزهای رمزنگاری‌شده‌اش را انجام دهد.

خبرگزاری سی‌سی‌ان هم ارز پیمان را حاصل همکاری چهار بانک ایرانی عنوان کرد که امیداورند بتوانند با استفاده از آن اثرات مخرب تحریم شبکه سوئیفت را به نسبت کاهش دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.