راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی وضعیت خدمات مالی همراه در ایران

معصومه بخشی پور؛ همشهری اقتصاد؛

شاید بتوان عبارت «دولت هوشمند» را برای دولت‌هایی به کار برد که همواره در پی راضی نگاه داشتن مردم خود باشند. ا ین عبارت با ظهور تکنولوژی‌های هوشمند تعاریف جدیدتری هم پیدا کرده که از جمله آن می‌توان به استفاده از ابزارهای «همراه» مانند موبایل و تبلت با توجه به گسترش روزافزون مشترکان این تکنولوژی‌ها برای ارائه خدمات دولتی اشاره کرد؛ خدماتی که فواید بسیاری برای دولت‌ها دربردارد و به طور قطع کاهش هزینه‌ها و کاهش بوروکراسی و فساد اداری و نیزا فزایش سرعت در انجام کار‌ها را شامل می‌شود.

زمانی تجارت در مهارت افراد خلاصه می‌شد و روش‌های حضوری و لمس محصولات تنها روش ممکن برای تجارت بود اما تکنولوژی‌های جدید این مسیر را تغییر داده و با پیشرفت مدیا پس از مدت کوتاهی، روش‌های تبلیغاتی هم جای خود را در این میان باز کردند و تکنولوژی‌های همراه یکی از ابزارهای گسترش این موضوع شد. پس از آن و با پایان قرن بیستم پیشرفت دنیای تکنولوژی سرعت فزاینده تری به خود گرفت و یکی از سریع‌ترین پیشرفت‌ها را بازار ابزارهای موبایل به خود دید. اهمیت سیستم‌های متن باز هم بر بسیاری مشخص شد و به این صورت نرم افزارهای لازم برای ابزارهای جدید نیز با‌‌ همان سرعت پیشرفت کرد. بر این اساس گوشی‌های همراه هر روز کاربردهای جدید پیدا کردند و با شناخت نیازهای برآورده نشده، امکانات بیشتری درا ختیار کاربران قرار گرفت و شاخه جدیدی درا ین بازار با نام «گوشی‌های هوشمند» شکل گرفت.

پس از آن بود که پیشتازان دنیای تکنولوژی استفاده‌های تازه‌ای از این ابزار ارائه کردند و دولت‌ها نیز از این پیشرفت‌ها به عنوان راهی برای رساندن خدمات بهتر و سریع‌تر به شهروندان بهره گرفتند که در این راستا مفهوم «دولت موبایل» شکل گرفت تا نیاز‌ها و توقعات مردم نیز از دولت‌ها برای ارائه سرویس‌های گسترده‌تر و راحت‌تر بیشتر شود.

هم اکنون کشورهای پیشرفته از زیرساخت‌های ارتباطی سیمی و بیسیم خود استفاده‌های زیادی را برای ارائه خدمات دولت از طریق موبایل به کار گرفته‌اند درحالی که کشورهای در حال توسعه نیز تا به حال به این حوزه توجه کمتری داشته‌اند، فنآوری‌های بیسیم را به دلیل نیاز به هزینه و زمان کمتر و قابلیت‌های کاربردی وسیع تر نسبت به فنآوری‌های سیمی، فرصت خوبی برای توسعه ارتباطات و جبران بخش مهمی از عقب ماندگی‌های خود در حوزه ارائه خدمات الکترونیک می‌دادند. در کشور ما نیز هر از گاهی صحبت از هوشمندسازی دولت و دولت الکترونیک می‌شود و سندهای راهبردی بسیاری نیز درا ین زمینه‌ها تدوین شده که از جمله آن می‌توان به سند جامع دولت الکترونیک اشاره کرد اما برای کاربردی شدن این اسناد راهبردی و با توجه به حرکت کشورهای مختلف دنیا در به کارگیری تلفن همراه و جا نماندن از دیگر کشور‌ها، ایران نیز باید در مسیر «دولت همراه» که امروزه جایگزین «دولت الکترونیک» شده است، حرکت کند و به طور قطع با گسترش ابزارهای همراه دیگر «دولت الکترونیک» کاربردی نخواهد بود.

در همین راستا، می‌توانید پرونده کاملی که تحت عنوان “بررسی وضعیت خدمات مالی همراه در ایران” در همشهری اقتصاد کار شده است را بر روی سایت راه پرداخت مشاهده کنید.

برای دانلود پرونده همشهری اقتصاد درباره بانکداری همراه اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده پرونده “بررسی وضعیت خدمات مالی همراه در ایران” اینجا را کلیک کنید.

منبع: همشهری اقتصاد؛ شماره تیرماه 1391

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.