راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیل و بررسی ضوابط بانک مرکزی درباره رمزارزها / نگاهی به شبیه‌سازی اولین تراکنش قانونی بیت‌کوین

به ماه پایانی سال 1397 نزدیک می‌شویم، سالی که از نظر ارزی و رمزارزی سال پرالتهاب و پرخبری بود. بازار کشور، وابستگی خود را به دلار بیش از پیش نشان داد و خبرها از دغدغه مجلس و دولت نسبت به رمزارزها حکایت می‌کرد. تلاش‌های بسیاری در جهت ساماندهی رمزارزها صورت گرفت تا اینکه هفته گذشته اولین گام مهم بانک مرکزی در این جهت برداشته شد. پس از انتشار این پیش‌نویس، تیم حقوقی صرافی آرمانی در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته و شبیه‌سازی اولین تراکنش قانونی بیت‌کوین را مورد بررسی قرار داده است.

این پیش‌نویس به تمام موضوعات مرتبط به بانک مرکزی در حوزه رمزارزها در هفت بخش مجزا پرداخته است. رمزارزهای جهان‌روا، عرضه اولیه سکه، رمزارز ملی، رمزارز منطقه‌ای، ضوابط فعالیت صرافی‌های رمزارزی، الزامات کیف‌پول‌ها و موضوع استخراج از سرفصل‌های مورد بررسی است.
چارچوب اولیه در تعیین ضابطه برای فعالیت در حوزه رمزارزی ممانعت از بروز صدمات، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تسهیل کسب‌وکار در این حوزه، اعلام شده است. به دلیل نوین بودن این موضوع، بانک مرکزی از رصد مستمر عملکرد قانون رمزارزها در فضای موجود خبر داده و در بازه‌های شش ماهه به اصلاح این قانون می‌پردازد.

بانک مرکزی خواستار شده که دیگر نهادهای مرتبط نیز به تعیین چارچوب در حوزه‌های حقوقی، قضایی و راهبری سرمایه اقدام کنند. همچنین از عموم مردم خواسته است که با آگاهی کامل وارد این بازار شده و به هشدارهای بانک مرکزی توجه کنند.

 

الزامات حوزه رمزارزهای جهان‌روا

در بخش ابتدایی به مهم‌ترین تصمیم بانک مرکزی اشاره شده است. در این بخش رمزارزهای جهان‌روا تعیین تکلیف شده اما صدور و انتشار این نوع رمزارز در حیطه مسئولیت‌های بانک مرکزی قرار نگرفته است. استفاده از رمزارز جهان‌روا مانند بیت‌کوین و اتریوم به عنوان ابزارهای پرداخت ممنوع بوده اما خریدوفروش آن در صرافی‌های رمزارزی مجاز است. توسعه کیف پول‌های رمزارزی (چه نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری) برای عموم شخصیت‌های حقوقی و حقیقی مجاز شمرده شده و همچنین استخراج این‌گونه رمزارز در کشور مجاز بوده و به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود.

 

الزامات حوزه عرضه اولیه سکه / توکن ICO

عرضه اولیه سکه یا ICO موضوع مهمی در حوزه ارز دیجیتال است که از آن برای جذب سرمایه به منظور توسعه طرح‌های مشارکتی استفاده می‌شود. توکن‌های بدون پشتوانه از حیطه وظایف بانک مرکزی خارج است و تابع قوانین بورس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
از نظر بانک مرکزی پشتوانه توکن‌های با پشتوانه می‌تواند ریال، طلا و سایر فلزات گران‌بها، ارز (دلار، یورو و غیره)، سایر دارایی‌های مشهود و غیرمشهود باشد. هیچ‌یک از توکن‌های با پشتوانه قابل استخراج نیست. فقط توکن با پشتوانه ریال می‌تواند به عنوان ابزار پرداخت در کشور استفاده شود که انتشار و تبادل آن نیز در انحصار بانک مرکزی است.

انتشار توکن‌های با پشتوانه طلا و فلزات گران‌بها با مجوز بانک مرکزی و با ضمانت بانک‌های کشور قابل انتشار بوده و در بانک‌ها و صرافی رمزارزی قابل تبادل است. انتشار توکن‌های با پشتوانه ارز تنها در انحصار بانک‌ها و با مجوز بانک مرکزی انجام شده و تبادل آنها در بانک‌ها و صرافی رمزارزی صورت می‌گیرد.
انتشار توکن‌های با پشتوانه سایر دارایی‌های مشهود و غیرمشهود نیز از حیطه مسئولیت بانک مرکزی خارج شده و مقررات این حوزه با محوریت سازمان بورس و اوراق بهادار و با همکاری بانک مرکزی جهوری اسلامی ایران تدوین و ابلاغ خواهد شد.

 

الزامات حوزه رمزارز ملی و منطقه‌ای

انتشار رمزارز ملی تنها توسط بانک مرکزی انجام می‌شود اما در بانک‌های مجاز نیز قابل تبادل است. از رمزارز ملی به عنوان ابزار پرداخت می‌توان استفاده کرد اما قابلیت استخراج ندارد.

انتشار رمزارز منطقه‌ای تنها در انحصار بانک مرکزی بوده اما در بانک‌های مجاز و صرافی‌های رمزارزی نیز قابل تبادل است. از رمز ارز منطقه‌ای به عنوان ابزار پرداخت می‌توان استفاده کرد اما قابلیت استخراج ندارد.

 

الزامات عمومی کیف پول رمزارزی

کیف پول رمزارزی، نرم‌افزار، سخت‌افزار یا برنامه کاربردی است که وظیفه نگهداری و ذخیره رمزارز کاربران را بر عهده دارد. نحوهٔ کارکرد این کیف، مبتنی بر اصول رمزنگاری است. این کیف پول‌ها می‌توانند به صورت برخط) آنلاین (و یا برون خط) آفلاین (در اختیار کاربر قرار گیرند.
نگهداری رمزارزها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تابع قوانین ارزی است که در ادامه تشریح می‌شود. انتخاب کیف پول رمزارزی به عهده اشخاص بوده و بانک مرکزی در این‌باره رد مسئولیت می‌کند. همچنین کارکرد کیف پول فقط برای نگهداری و انتقال رمزارز بوده و ارائه خدمات خرید کالا یا خدمت ممنوع است.

 

استخراج (Mining)

استخراج یا ماینینگ فرآیندی است که در آن تراکنش‌های رمزارزهای جهان‌روا، مورد تأیید کاربران مشخص شبکه قرار گرفته و به دفتر زنجیره‌بلوک افزوده می‌شود. بانک مرکزی ضمن تأیید استخراج به عنوان یک صنعت مقررات‌گذاری این حوزه را در حیطه وظایف خود نمی‌داند.

 

الزامات عمومی صرافی‌ها

طبق تعریف بانک مرکزی، صرافی رمزارزی، نهادی است که وظیفه تبدیل رمزارز کاربران به سایر رمزارزها، پول ملی کشور یا سایر ارزهای رایج دنیا و برعکس را برعهده دارد. صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی پس از احراز شرایط اعلام شده توسط بانک مرکزی می‌توانند خدمات صرافی رمزارزی را ارائه کنند.
تأمین امنیت و صحت عملکرد پلتفرم صرافی‌ها بر عهده صاحبان صرافی بوده و در صورت هرگونه نقض امنیتی در پلتفرم، صرافی مذکور موظف به پرداخت خسارت به کاربران است. پلتفرم صرافی‌ها، سیستمی معمولاً آنلاین بر پایه بلاکچین است که امکان تبادل رمزارزها را فراهم می‌کند.

صرافی‌های رمزارزی ملزم به رعایت قوانین مبارزه با پولشویی و شناسایی مشتریان (KYC) خواهند بود. شناسایی مشتریان به منظور جلوگیری از پولشویی انجام شده و غالباً با سیستم احراز هویت سنا تحت نظارت بانک مرکزی انجام می‌شود. خریدوفروش رمزارز به صورت فردی تنها در صورت احراز کامل هویت و ردوبدل شدن اطلاعات هویتی و اسناد و اطلاعات مربوط به منشأ منابع مالی یا رمزارز مجاز است و در صورت نیاز، این اطلاعات در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

بانک مرکزی برای تبدیل رمزارز به ریال و برعکس نیز یک سقف مشخص کرده که تابع قوانین ارزی کشور است. طبق قوانین ارزی کشور سقف این تبدیل برای رمزارزها اینگونه خواهد بود: ۲۰۰۰ یورو یا معادل آن برای تبدیل ریال به رمزارز با محدودیت یک بار در سال و ۱۰۰۰۰ یورو یا معادل آن برای فروش رمز ارز و تبدیل آن به ریال با محدودیت یک بار در روز.

 

شبیه‌سازی اولین تراکنش قانونی بیت‌کوین

صرافی آرمانی با دارا بودن شرایط اولیه ذکر شده در این پیش‌نویس به منظور اعلام آمادگی خود جهت احراز شرایط بانک مرکزی اقدام به شبیه‌سازی اولین تراکنش قانونی بیت‌کوین کرده است. این تراکنش در شبکه بلاکچین بیت‌کوین و تحت شرایط مذکور در پیش‌نویس و با استفاده از سیستم احراز هویت سنا (متعلق به بانک مرکزی) انجام شده است.
اولین تراکنش قانونی بیت‌کوین در پلتفرم آرمانی در تاریخ 29 ژانویه 2019 با پیام صلح و آزادی انجام شده و توسط کلیه کاربران بیت‌کوین در سراسر دنیا قابل دریافت است. لازم به ذکر است که این تراکنش نمادین به اولین پیام ساتوشی ناکاموتو که در تاریخ 3 ژانویه 2009 در اولین بلاک شبکه بیتکوین قرار گرفت، اشاره دارد.

آیدی تراکنش:

Transaction ID: 882ef7ce7ba5956deb90f83e3679124cc22dbf6b2c86f8025fe1527445349829

متن پیام:
“First Iran legal btc tx for Freedom&Peace”

ترجمه پیام:
«اولین تراکنش قانونی بیت‌کوین در ایران برای صلح و آزادی»

برای مشاهده جزئیات تراکنش اینجا را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.