راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی دلایل موفقیت چین در به‌کارگیری هوش مصنوعی و مقایسه‌ی آن با کشورهای غربی

  • از چین به عنوان یکی از پیشتازان عرصه هوش مصنوعی در جهان یاد می‌شود. این کشور با به کارگیری منحصربه‌فرد فناوری هوش مصنوعی در صنایع مختلف، توانسته پیشرفت‌های عظیمی را در این حوزه حاصل کند.
  • ایالات متحده آمریکا به لطف رونق یافتن چشم‌انداز استارت‌آپ‌ها، از نظر تعداد بازیگران فعال هوش مصنوعی، در رده دوم کشوهای جهان است.
  • برنامه توسعه نسل جدید هوش مصنوعی در چین که از سال 2017 آغاز شد، نتایج بسیار خوبی را برای این کشور به همراه داشته و مردم چین از آن به عنوان یک افتخار ملی یاد می‌کنند.
  • نتایج حاصل از تحقیقات گروه مشاوره بوستون (BCG) نشان می‌دهد که تاثیرگذاری هوش مصنوعی در صنایع کلیدی، سریع‌تر از ساختارهای نظارتی در حال اتفاق افتادن است.

گروه مشاوره بوستون مطالعه‌ای با عنوان «رهبران تفاوت‌ها را رقم خواهند زد» را در روزهای اخیر منتشر کرد. در این مقاله، چشم‌انداز رهبری جهانی چین در حوزه‌ی هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفته است. شما می‌توانید نسخه‌ای از این گزارش را از طریق کلیک کردن بر روی این لینک مشاهده کنید. تحقیقات گروه مشاوره بوستون بر روی کلیدهای موفقیت پیاده‌سازی و استفاده از هوش مصنوعی متمرکز شده است. این گزارش براساس نظرسنجی‌های حاصل از 2700 مدیر در هفت کشور جهان به نگارش درآمده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که در میان سبک‌های مختلف مدیریت ساختارشکن، ارتباطات و تشابه‌های بسیاری نهفته است. برای مثالبه کارگیری فعالانه هوش مصنوعی در دستور کار، تشویق به استفاده از روش‌های میان رشته‌ای و حمایت از تحقیق و توسعه سریع، همگی جزو مواردی هستند که موجب رهبری و پیشتازی در صنعت هوش مصنوعی می‌شود.

سازمان‌های چینی به واسطه ترکیب این فاکتورها با چرخه نوآوری کوتاه‌تر نسبت به رقبا، توانسته‌اند رتبه اول استفاده از هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده و در این حوزه حکم‌فرمایی کنند.

نتایج تحقیقات گروه مشاوره بوستون نشان می‌دهد که پیشرفت‌های ساختاری در سطح ملی نقش مهمی را در ایجاد بستری برای رشد هوش مصنوعی ایفا کرده است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت داده‌ها، مراکز تحقیقاتی و شبکه‌ها و همچنین توسعه‌ی آموزش عالی در حوزه فناوری اطلاعات و رشته‌های تحصیلی مرتبط با داده‌، همگی از زمینه‌سازهای ایجاد این بستر برای رشد هوش مصنوعی هستند.

نتایج کلی حاصل از مطالعات گروه مشاوره بوستون که نشان دهنده افزایش استفاده از هوش مصنوعی در چین است، شامل موارد زیر می‌شود:

85 درصد از شرکت‌های چینی، در حوزه هوش مصنوعی، به عنوان بازیگر فعال محسوب می‌شوند و این موضوع باعث شده تا این کشور در میان هفت کشور صنعتی این تحقیق، رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

بازیگر فعال از دیدگاه گروه مشاوره بوستون به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که به صورت محسوسی در این دو حوزه مرتبط با هوش مصنوعی به دستاوردهایی رسیده باشند: (1) در حال حاضر برای استفاده از هوش مصنوعی و سازگاری با آن در حال تلاش باشند و یا (2) در حال حاضر پروژه‌های ابتکاری خود را در این زمینه راه‌اندازی و اجرا کرده و تلاش‌های موفقی داشته‌ باشند.

تسلط چین بر عرصه جهانی هوش مصنوعی می‌تواند به علت برنامه توسعه نسل جدید هوش مصنوعی این کشور باشد که از سال 2017 آغاز شده و نتایج خوبی را به همراه داشته است.

هوش مصنوعی در چین

در اغلب کشورها، استفاده از هوش مصنوعی به چند حوزه محدود شده است. اما هوش مصنوعی در چین از این حیث نیز برتری داشته و در مقایسه با کشورهای دیگر در صنایع متنوع‌تری به کار گرفته می‌شود.

نتیجه‌ی مصاحبه‌ی گروه مشاوره بوستون با 500 شرکت چینی نشان می‌دهد که برنامه توسعه هوش مصنوعی در چین که از سال 2017 آغاز شده است، جنبه‌های مختلفی از جمله تاثیر متقابل بر روی صنعت، سازگاری و همچنین خلق نوآوری از طریق هوش مصنوعی را مورد هدف قرار داده است. برخلاف ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای مشابه، رهبری چینی‌ها در حوزه هوش مصنوعی تنها به چند حوزه محدود نمی‌شود.

بلکه این کشور این فناوری نوظهور را به صورت ریشه‌ای در بسیاری از صنایع و بخش‌های مدیریت خود مورد استفاده قرار داده است. همین موضوع افزایش قدرت هوش مصنوعی در چین را به ارمغان آورده است.

 

کسب موفقیت در سازگاری با هوش مصنوعی و یا رهبری آن، به نقاط قوت منحصربه‌فرد شرکت‌ها مربوط می‌شود.

بخشی از تحقیقات گروه مشاوره بوستون بر روی یافتن علت موفقیت کشور چین در سازگاری با هوش مصنوعی و قرار دادن موفقیت‌آمیز آن در برنامه‌های طولانی مدت این کشور متمرکز شده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که دلایلی همچون زیرساخت‌های فنی قدرتمند، مهارت‌های موجود، سرعت اجرا و واکنش‌دهی و همچنین حمایت‌های مدیران ارشد در شرکت‌های شخصی باعث موفقیت هوش مصنوعی در چین شده است. مطالعات گروه مشاوره بوستون هم‌چنین به بررسی علت تبدیل شدن اغلب استارت‌آپ‌های آمریکا به بازیگران هوش مصنوعی می‌پردازد. به عقیده گروه مشاوره بوستون استارت‌آپ‌ها تیم‌های مهندسی و تحقیق و توسعه‌ی کوچکی متشکل از متخصصان حرفه‌ای و بااستعداد هستند.

این تیم‌ها به دلیل ظرافت‌های ساختاری خود قادرند با سرعت بیشتری نسبت به رقبای بزرگترشان در جهت استفاده از فناوری‌های نوظهور حرکت کنند. تحقیقات گروه مشاوره بوستون نگاهی اختصاصی به کشورهای اروپایی نیز داشته و به این نتیجه رسیده که شرکت‌های تولید کننده‌ی محصولات صنعتی و مهندسی آلمان بسیار قدرتمندتر بوده و سهم بالایی (حدود 84 درصد) از هوش مصنوعی در این کشور را دارند، اما این آمار در کشورهایی نظیر فرانسه بسیار پایین‌تر است. اما در عوض شرکت‌های خرد داده‌محور فرانسوی عملکرد قدرتمندتری را نسبت به شرکت‌های مشابه آلمانی در این زمینه دارند.

 

به لطف چشم‌انداز در حال رونق استارت‌آپ‌ها، ایالات متحده آمریکا در رتبه دوم رده‌بندی بازیگران فعال قرار می‌گیرد.

استارت‌آپ‌های ایالات متحده آمریکا در سال‌های اخیر به صورت فزاینده‌ای موفق به جذب سرمایه و به کارگیری فناوری‌های جدید شده‌اند. از همین رو با توجه به سطح بالای استفاده از هوش مصنوعی در استارت‌آپ‌های آمریکایی، این کشور در رده دوم فعالیت در حوزه فناوری هوش مصنوعی قرار گرفته است. 76 درصد از شرکت‌های ایالات متحده آمریکا جزو بازیگران فعال عرصه هوش مصنوعی به شمار می‌آیند. 90 درصد از این شرکت‌ها، استفاده از این فناوری را موفقیت‌آمیز گزارش کرده‌اند.

 

به نظر می‌رسد که استراتژی‌ها و رویکردهایی که باعث موفقیت آلمان و دیگر کشورهای ابرقدرت در بهره‌مندی از فناوری‌های سابق شده‌اند، مانع از سرمایه‌گذاری و تمرکز این کشورها بر روی هوش مصنوعی می‌شوند.

تحقیقات گروه مشاوره بوستون نتایج جالبی در مورد علت عدم سازگاری سریع کشورهای توسعه یافته با هوش مصنوعی ارائه می‌کند. طبق مطالعات صورت گرفته توسط گروه مشاوره بوستون به نظر می‌رسد که سازگاری با فرصت‌های جدید و ساختارشکنانه‌ای که هوش مصنوعی ارائه می‌کند، با رویکردهایی که در گذشته باعث موفقیت ابرقدرت‌های صنعت و فناوری شده‌اند در تضاد است. گذر از رویکرد فعلی به سمت هوش مصنوعی برای کشورهای بزرگ صنعتی نیازمند کنار گذاشتن دیدگاه ریسک‌گریز و سیلوهای سازمانی است.

ازسوی دیگر، بخش تحقیق و توسعه اغلب شرکت‌های کشورهای توسعه یافته به شکلی وسواسی، در حال بررسی سازمان‌دهی و عملکرد هوش مصنوعی هستند. این محاسبات و سنجش‌های سخت‌گیرانه نیز مزید بر علت شده تا روند حرکت به سمت فناوری هوش مصنوعی در کشورهای بسیار توسعه یافته کند شود. به نظر می‌رسد با وجود زیرساخت‌های مناسب، داده‌ و همچنین مهارت‌های مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی، کشورهای بزرگ صنعتی روند پیشرفت آرامی در سازگاری و استفاده از استراتژی‌های هوش مصنوعی دارند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.