راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین همایش ری‌اکت ایران به کار خود پایان داد

همایش ری‌اکت پنج‌شنبه 11 بهمن‌ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش توضیحاتی در مورد تکنولوژی ری‌اکت برای استفاده در وب و موبایل ارائه شد.

آرش سلیمانی از ریسمان، مسعود آل علی از دیجی‌کالا، احسان مجدآبادی از چارگون، مهدی خسروی از دیجیاتو، وحید محرابی از پرداخت الکترونیک سداد و ابراهیم بیاگوی از تیم Node.js در این همایش حاضر بودند و برای حاضران در مورد فناوری ری‌اکت سخنرانی کردند.

در ادامه، پنل مدیریتی همایش ری‌اکت با حضور شهباز توکلی، مدیر تولید چارگون؛ مهدی یگانه، مدیرعامل ریسمان؛ نادر نقوی از پرداخت الکترونیک سداد؛ سیدرضا یوسف‌بیک، معاون پروژه‌های ملی و خارجی بهسازان ملت و آرش سروری برگزار شد. افراد حاضر در این پنل، تجربه‌های خود را با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشتند.

 

پذیرش تکنولوژی‌های جدید

یوسف‌بیک از بهسازان ملت با بیان اینکه حجم مشتری‌های بانک ملت بالا رفته و انتظار مشتری‌ها بیشتر شده است، بیان کرد: «ما تصمیم گرفتیم برای بانک ملت معماری و زیرساخت جدید و پلتفرم بهتری ارائه دهیم. برای UI به سمت ری‌اکت رفتیم. دنیای آینده به سمت فریم ورک‌هایی مانند ری‌اکت می‌رود.»

یوسف‌بیک در پاسخ به این سوال که هزینه مهاجرت به ری‌اکت چقدر بوده است، توضیح داد: «در دنیا این چالش به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. در ایران بحث مهاجرت هم به این مسائل اضافه می‌شود. همکارانی که جذب می‌شوند، بعد از آموزش به مهاجرت رو می‌آورند. مدیران IT شرکت‌های ایرانی باید بدانند که هزینه سنگینی برای این کار باید بدهند.»

معاون شرکت بهسازان ملت با بیان اینکه همکاران جوان‌تر تمایل بیشتری به تکنولوژی‌های جدید دارند، تصریح کرد: «در بهسازان یک تا دوماه ورود این فناوری زمان برد و ۶ تا ۹ ماه رسوب این فناوری به طول انجامید. تکنولوژی این روزها خیلی سریع تغییر می‌کند. به ری‌اکت برای آینده نگاه نکنید. اینکه فرد نوگرا باشد و پذیرای تکنولوژی‌های جدید باشد، اهمیت دارد.»

چالش‌ها هنوز مشخص نشده‌اند

نادر نقوی از بخش توسعه سیستم‌های شرکت سداد در پاسخ به سوالی در مورد رزمایش قطع اینترنت گفت: «در شرایط تحریم، باید زیرساخت ارتباطی خود را آماده کنیم تا با بروز هر اتفاقی تاب‌آور بوده و پاسخگوی شبکه پرداخت باشد. هر از گاهی چنین برنامه‌ای انجام می‌شود اما عده‌ای بر این موضوع موج‌سواری کردند.»

نقوی در مورد اپلیکیشن ایوا توضیح داد: «ایوا یک اپ پرداختی است. خیلی از اپلیکیشن‌ها شارژ می‌فروشند و کارهای روتین را انجام می‌دهند؛ اما در اپلیکیشن ایوا پرداخت‌های سازمانی وجود دارد. پرداخت عوارض خروج از کشور، پرداخت بیمه و بسیاری از پرداخت‌های متنوع در اپلیکیشن ایوا به راحتی قابل انجام است. در حوزه پرداخت نمی‌توانیم از یک فناوری استفاده کنیم که هنوز چالش‌های آن مشخص نشده است. در ماژول‌های کوچک به سراغ ری‌اکت خواهیم رفت.»

به گفته نقوی، امنیت اطلاعات کاربر باید حفظ شود و این برای شبکه بانکی و پرداخت بسیار مهم است. او اضافه کرد: «ما مجبور هستیم بسیار محتاط عمل کنیم و نمی‌توانیم به راحتی به فناوری جدید مهاجرت کنیم. دیدگاه این فناوری این است که یک بار کد بزنید و چند بار استفاده کنید. انتخاب و یادگیری این فناوری پرسود است و موفقیت‌های آینده را به همراه دارد.»

استفاده از منابع انگلیسی

توکلی از چارگون گفت: «۳۲ ماژول نرم‌افزاری داریم که ۵۰۰۰ فرم را شامل می‌شوند. ما در حال بردن پروژه‌های فعلی به سمت تکنولوژی ری‌اکت هستیم و در تمام زمانی که این کار را انجام می‌دهیم، مشتری‌ها همراه ما هستند. رویکرد ما این نبوده که بگوییم چون نسخه جدیدی تولید می‌کنیم تغییر جدیدی نمی‌دهیم و از نظر نرم‌افزاری داریم کار پیچیده‌ای می‌کنیم.»

به گفته توکلی، اگر کسی ری‌اکت بلد نیست باید آن ا از جای درست یاد بگیرد. او ادامه داد: «افرادی که از منابع غلط مفاهیم غلط را در ذهن خود جا می‌اندازد، از افراد بی‌سواد در این حوزه عقب‌تر هستند. در مصاحبه‌ها و تجربه‌های این موضوع به ما ثابت شده که افرادی که یک فناوری را به صورت اشتباه یاد می‌گیرند، به مراتب عقب‌تر از کسانی هستند که در آن زمینه بی‌اطلاع هستند.»

توکلی در ادامه تصریح کرد: «به هیچ عنوان از منابع فارسی زبان استفاده نکنید. برای شروع سایت فیسبوک قسمت ری‌اکت کمک خوبی به شما می‌کند. اگر مایل به یادگیری اصولی این فناوری هستید، از منابع انگلیسی استفاده کنید.»

یگانه از ریسمان با اشاره به این موضوع که ری‌اکت یک تکنولوژی جدید و یک فضای جدید است، بیان کرد: «باید افراد بدانند که نیاز شرکت‌ها چیست. این جامعه کوچک است و وقتی فناوری جدید است، تعداد افرادی که این فناوری را بلد هستند، بسیار کم است. در ایران هم باید مانند کشورهای دیگر دنیا افراد این حوزه به یکدیگر کمک کنند و این فناوری را در ایران رشد دهند.»

مدیرعامل ریسمان ادامه داد: «ایده‌های خوبی در این فناوری مطرح شده است. کسانی که به این فناوری مسلط می‌شوند، می‌توانند به خوبی از این ایده‌ها استفاده کنند و فرصت خوبی برای آنها فراهم می‌شود.»

بعد از این پنل با اضافه شدن آل علی، سلیمانی، خسروی و مجدآبادی به پنلیست‌ها، جلسه پرسش و پاسخ انجام شد و برنامه‌نویس‌ها و حاضران در جلسه پرسش‌های خود را در میان گذاشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.