راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری مدرن با استفاده از قراردادهای هوشمند

مهدی تکبیری؛ مدیرعامل شرکت پشتیبانی افزارهای رایانه‌ای سداد پارس / یکی از بهترین مزیت‌های بلاکچین، ایجاد سامانه‌هایی غیرمتمرکز، بدون واسطه و بدون نیاز به افراد یا سیستم‌های واسطه است. بنابراین با هزینه بسیار پایین‌تر، به‌صورت کاملا شفاف، ارزان (در هزینه‌های تراکنش، ایجاد، نگهداری و..) و با امنیت بالاتر نسبت به سیستم‌های سنتی عمل می‌کند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای بلاکچین، قراردادهای هوشمند است. قرارداد هوشمند یا Smart Contract واژه‌ای است که از سال 1994 توسط نیک زابو  (Nick Szabo) مطرح شد و از پروتکلی مخصوص تشکیل‌شده که برای مشارکت و تأیید یا اجرای یک قرارداد یا یک شرط یا شروط خاص، به مرحله اجرا درمی‌آید.

قراردادهای هوشمند معاملات و فرایندها را به‌صورت کاملا تضمینی و بدون دخالت اشخاص ثالث انجام می‌دهند. فعالیت و ثبت‌های قرارداد هوشمند قابل‌پیگیری و غیر قابل برگشت‌اند. قراردادهای هوشمند شامل تمام اطلاعات مربوط به شرایط قرارداد و اجرای تمام اقدامات هدف‌گذاری شده به‌صورت اتوماتیک است.

فرض کنید که در تأمین مالی جمعی (Crowd Funding) ارائه تسهیلات بر اساس یک قرارداد هوشمند پیاده‌سازی شود. درصورتی‌که شرط یا شروطی انجام شود، سیستم به‌صورت خودکار مبالغی از ارز دیجیتال (یا پول ملی) از یک حساب فرد یا افراد برداشته و به حساب تسهیلات‌گیرنده واریز می‌کند و پس از نهایی شدن پروژه مد نظر در تسهیلات یاد شده، بازپرداخت و محاسبه سود (یا احتمالا زیان) نیز توسط قرارداد هوشمند تعریف‌شده و عملیاتی می‌شود. تمام فرآیندها اتوماتیک است و مشاهده می‌شود که هزینه‌ها نسبت به بانکداری سنتی بسیار کاهش می‌یابد و به میزان بسیار زیاد به شفافیت بیشتر می‌انجامد.

مثال دیگر، صدور ضمانت‌نامه الکترونیکی، از مرحله درخواست تا مرحله صدور، ابطال یا اجرا و … است که همه با فناوری بلاکچین و طی یک قرارداد هوشمند انجام می‌پذیرد. در این میان چه میزان از هزینه‌های این عملیات کاسته شده و به چه میزان از تقلب‌های رایج در این زمینه کاسته خواهد شد؟

و ده‌ها محصول فعلی بانکی و محصولاتی مالی که در آینده با استفاده از پتانسیل‌های این سامانه می‌توانند ایجاد شوند و امروزه حتی بدان فکر هم نشده است. همه اینها در آینده با استفاده فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند به وجود خواهند آمد. این دستاوردها، از فناوری‌های شبکه، اینترنت و بلاکچین به‌دست‌آمده است. می‌توان پیش‌بینی کرد، با فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند، آینده هیجان‌انگیزی در انتظار صنعت بانکداری در جهان خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.