راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نظرات کارشناسان بلاکچین در مورد گزارش روندهای تکنولوژی دیلویت در سال 2019

۱۰ سال قبل را به یاد بیاورید، به‌احتمال‌زیاد، در آن زمان به‌تازگی یک حساب فیس‌بوک باز کرده بودید و کنجکاو بودید که بدانید چه چیزهایی را می‌شود از اپ ‌استور گوشی موبایل خریداری کرد. از آن زمان تاکنون، یک دهه گذشته و منحنی یادگیری نحوه‌ی استفاده از تکنولوژی‌های شخصی، یک روند مثبت را طی کرده است؛ ولی در مقابل، یادگیری تکنولوژی در صنعت کسب‌وکار طی یک دهه‌ی اخیر، با فراز و فرودهای فراوانی همراه بوده است، درست مثل حرکت یک رولرکوستر.

دیلویت، به‌تازگی گزارش روندهای دیجیتال سال 2019 را منتشر کرده و در آن تحلیل‌هایی را ارائه کرده است. از زمان انتشار اولین گزارش روندهای دیجیتال دیلویت، 10 سال می‌گذرد. در آن زمان گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های موبایلی تازه وارد بازار شده بودند و تکنولوژی‌هایی مانند ابر و اینترنت اشیا، کم‌کم وارد صحنه می‌شدند.

در جدیدترین گزارش دیلویت، به چگونگی ایجاد ساختارشکنی در صنایع مختلف توسط تکنولوژی‌های مختلف پرداخته شده است. روندهای مطرح شده در این گزارش، به ظهور مدل‌های عملیاتی جدید، بازتعریف ماهیت کاری و ایجاد تحول در ارتباط بین فناوری اطلاعات و کسب‌وکار می‌انجامند (برای مشاهده‌ی خلاصه‌ای از این گزارش، بر روی این لینک کلیک کنید).

در گزارش دیلویت پیش‌بینی می‌شود که راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی سرعت خواهند گرفت، در ادامه به اهمیت رشد سریع بلاکچین در دنیای کلان تکنولوژی تأکید شده و برآورد می‌شود که

هزینه‌های صرف شده بر روی راهکارهای مبتنی بر بلاکچین در سطح جهان تا سال 2021 میلادی، به رقم 9.7 میلیارد دلار آمریکا برسد.

در ادامه‌ی این مقاله، به بیان نظرات کارشناس‌های بلاکچین در مورد نتایج این گزارش پرداخته می‌شود:

بی9‌لب (B9lab)، تأمین‌کننده‌ی پیشگام در حوزه‌ی آموزش و تعلیم بلاکچین است. الیاس هازه (Elias Haase) هم‌بنیان‌گذار و مدیر انجمن این آکادمی، معتقد است که طی 10 سال آینده، بلاکچین به یک جریان اصلی در سازمان‌ها تبدیل خواهد شد و مزایایی مانند کاهش هزینه و سهولت انطباق با قوانین را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.

«بلاکچین در زمینه‌‌های کلیدی، تاثیرگذار خواهد بود. در ده سال آینده، سازمان‌های بزرگ به منظور کاهش هزینه‌های بک‌آفیس، از میان برداشتن ریسک‌های انطباقی و افزایش میزان اعتماد به دفتر کل، تکنولوژی بلاکچین را در گستره‌ی وسیعی به کار خواهند گرفت. این امر حوزه‌های متنوعی مانند انطباق با قوانین، نیروی اجرایی داخلی، حسابرسی و بیمه را دست‌خوش تحول خواهد کرد. از طرف دیگر، محاسبات موبایل، دیدگاه دیجیتال مصرف‌کنندگان را تغییر داده‌ و در حال دگرگون کردن سبک زندگی مردم است. پیشرفت‌هایی که در حوزه‌ی واقعیت افزوده، ردیابی مبتنی بر مکان، ارتباطات آنی و جمع‌آوری داده اتفاق می‌افتند، کسب‌وکارها را متحول کرده‌اند و در آینده نیز همین روند دنبال خواهد شد. امروزه موبایل‌ها حکم دروازه‌ی کلیدی کاربران را دارند.

در فضای شبکه‌های عمومی بلاکچین، بازارها و مدل‌های کسب‌وکاری جدیدی ظهور خواهند کرد و هزینه و ریسک تراکنش‌ها کاهش  چشم‌گیری خواهد داشت. در نتیجه، زمینه‌ای فراهم خواهد شد که شرکت‌های هوشمند، به خدمات  مختلف دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را با هم ترکیب کنند. زیرساخت‌های عمومی، غیر متمرکز، جهانی و فاقد نیروی کنترلی مرکزی، توسعه‌ی فزاینده‌ای را تجربه خواهند کرد.

تعداد بالایی از خدمات و محصولاتی که تولید و عرضه‌ی آن‌ها مستلزم مشارکت شرکت‌های مختلف بوده و به سطح بالایی از همکاری داخلی نیاز دارد، به سادگی و توسط گروهی از سازمان‌های کوچک، وارد بازار خواهند شد؛ توافق، امضا، تامین مالی، توزیع و تسویه‌ی آنی قراردادها امکان‌پذیر خواهد شد. میزان موفقیت در بهره‌مندی از زیرساخت‌های این چنینی را زمان مشخص خواهد کرد.»

سوشیال آلفا فاندیشن (Social Alpha Foundation) بستری برای کمک هزینه‌های غیرانتفاعی است که از تکنولوژی بلاکچین حمایت می‌کند. نیادا ژانگ (Nydia Zhang)، هم‌بنیان‌گذار و رئیس این پلتفرم می‌گوید که بلاکچین، قلب مدل‌های کسب‌وکاری جدید خواهد بود.

«بلاکچین، پایه و اساس فعالیت‌های خود را برای 50 سال بعدی تکامل اینترنت تعریف کرده است. سیستم‌های توزیع‌شده، شفاف و قابل‌اعتماد، توانایی آن را دارند که نقاط ضعف اینترنت امروزی را اصلاح کنند. این سیستم‌ها، زیرساخت و پارادایم جدیدی هستند که نحوه‌ی برقراری ارتباط و تبادل ارزش را متحول کرده و مسیر مدل‌های کسب‌وکاری جدید را هموار می‌سازند.

بلاکچین پیشروی غیر قابل منتظره‌ای را در مرزهای فناوری‌های مالی رقم خواهد زد و با پشتوانه‌ی پایگاه‌ داده‌های قدرتمند خود، به افزایش تبادل ارزش و داده کمک خواهد کرد. مالکیت و کنترل داده، پول و عملیات کسب‌وکار، مستقیماً در دست خود کاربران خواهد بود و دیگر نیازی به شرکت‌های حقوقی و نیروی کنترلی مرکزی وجود نخواهد داشت.

بزرگ‌ترین کارکرد بلاکچین، در پس لایه‌هایی از موارد کاربردی امن و شفاف، پنهان شده است؛ این تکنولوژی به گسترش و توانمندتر شدن اینترنت کمک می‌کند و زمینه‌ای را فراهم می‌کند که در آینده، رد پای فناوری اینترنت، در پلتفرم کاربری افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها باقی بماند.»

دیجیکس (Digix) یک پلتفرم بلاکچینی است که شمش‌های طلا را تقسیم‌پذیر و قابل انتقال می‌سازد. شاون دی‌جه (Shaun Djie)، هم‌بنیان‌گذار این پلتفرم، عنوان می‌کند که احتمال دارد در ده سال آینده، ما به دستاوردهای خیلی جدیدتری دست پیدا کنیم.

«اکنون که روندهای سال 2019 را مورد مطالعه قرار می‌دهیم، جا دارد که نگاهی به گذشته نیز داشته باشیم و دستاوردهایی که از زمان انتشار اولین گزارش روندهای تکنولوژی در سال 2009 تا به امروز داشته‌ایم را مرور کنیم. شناخت اقتصاد دیجیتال امروز، در مقایسه با 5 یا 10 سال گذشته، دشوارتر شده است. رشد و توسعه‌ی اقتصاد هوشمند تأثیرات چشمگیری بر کسب‌وکارهای بین‌المللی جهانی و شبکه‌های ارتباطات داشته است. قابلیت‌های نوظهور ذخیره‌سازی و نقل‌وانتقال داده، این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم کرده‌اند که با سرعت بی‌سابقه‌ای بر گستره‌ی جغرافیایی و کیفیت خدماتشان بیفزایند.

شکی نیست که در سال 2019، بلاکچین ساختارشکنی‌هایی را در تمامی صنایع انجام خواهد داد و بهره‌وری زمانی و هزینه‌ای تمامی بخش‌ها را، از امور مالی سنتی گرفته تا انتشارات آکادمیک و برنامه‌های وفاداری مشتری، ارتقا خواهد بخشید. بلاکچین یک تکنولوژی نسبتاً جوان است و به یقین می‌توان گفت که امروز، در آستانه‌ی یک تحول دیجیتال قرار داریم. این انقلاب، شیوه‌ی زندگی روزمره‌ی ما را دست‌خوش تغییر خواهد ساخت و نوعی از اقتصاد را به دنیا معرفی خواهد کرد که کاملاً دیجیتال، مطمئن و تحقیق‌پذیر است و همه‌ی کاربرانش می‌توانند به درستی تراکنش‌هایشان اعتماد داشته باشند. با نگاه به سال 2009، درمیابیم که اکوسیستم تکنولوژی تغییرات چشمگیری را پشت سر گذاشته است، ولی فرآیند ایجاد تحول، هنوز در روزهای ابتدایی خودش قرار دارد.»

نیک کوان (Nick Cowan)، مدیر و بنیان‌گذار شرکت سهامی بورس جبل‌الطارق (Gibraltar Stock Exchange Group Limited) بر این باور است که بلاکچین به یک اولویت برتر تبدیل خواهد شد.

«وقتی میزان پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف را در طی ده سال گذشته مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، درمی‌یابیم که تکنولوژی بلاکچین را می‌توان جزو مهم‌ترین تکنولوژی‌های دهه‌ی اخیر دانست. در گزارش دیلویت اشاره شده که میزان هزینه‌ی صرف شده در حوزه‌ی بلاکچین، تا سال 2021 میلادی به 9.7 میلیارد دلار آمریکا خواهد رسید. در حال حاضر، در اکثر جوامع کسب‌وکاری، بلاکچین به یک اولویت برتر تبدیل شده است. سطح آگاهی افراد از توانایی‌های بالقوه‌ی بلاکچین افزایش پیدا کرده و اغلب مردم امروزی، از پتانسیل بلاکچین برای افزایش بهره‌وری و ایجاد شفافیت در سیستم مالی سنتی، مراقبت‌های بهداشتی، صنعت سرگرمی، فناوری اطلاعات و امور لجستیک آگاهی دارند.

در این گزارش آمده که موانع فنی و سیاستی موجود بر سر راه پذیرش عمومی بلاکچین، در حال از میان برداشته شدن هستند؛ چارچوب رگولاتوری تکنولوژی دفتر کل توزیع‌شده (DLT) تبیین شده و این امر، به جامعه‌ی کاربران امکان می‌دهد تا در فضایی با بالاترین استانداردهای تجارت دارائی دیجیتال و در امنیت کامل، به فعالیت بپردازند.»

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.