راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه معین، سیستم مانیتورینگ سلامت سامانه‌های بانکی، در همایش بانکداری الکترونیک به مخاطبان معرفی شد

سیستم مانیتورینگ سلامت سامانه‌های بانکی معین، محصول شرکت‌های دانش افزار نارون شریف و بهسازان ملت، در دومین روز همایش بانکداری الکترونیک، معرفی شد.

در این برنامه معرفی محصول، دکتر ملایی از شرکت دانش افزار نامی شریف، با مشابه دانستن یک سامانه بانکی با یک موجود زنده گفت: «سلامت یک سامانه بانکی باید در قالب تابعی از متغیرهای مشخص، تعریف شود و این پارامترها و تابع سلامت سامانه به صورت مداوم مورد ارزیابی قرار گیرند.»

ملایی وضعیت پارامترهای کسب‌وکاری، وضعیت سرویس‌ها، وب سرورها، ابزارهای نرم‌افزاری و برنامه‌های کاربردی و همچنین وضعیت زیرساخت‌های پردازشی، ذخیره‌سازی، تجهیزات شبکه را از جمله آیتم‌های مهمی دانست که می‌توانند در سامانه‌های مانیتورینگ، ارزیابی شوند و گفت: «در سامانه معین، همه این پارامترهای مورد مشاهده قرار می‌گیرد.»

او در ادامه، سامانه معین را یک چتر رصدکننده سلامت سامانه بانکی دانست که روی رصد تجهیزات، ابزارها، تراکنش‌ها (پارامترهای کسب‌وکاری) ایجاد می‌شود.

ملایی در ادامه، تکنولوژی‌هایی که معین قابلیت مانیتورینگ آنها را دارد برشمرد و به تجهیزات شبکه و فایروال هواوی، سیسکو، دی‌لینک، اچ پی، فورتینت و جونیپر اشاره کرد.

به گفته ملایی، سامانه معین همچنین قابلیت پشتیبانی از تجهیزات سرور و ذخیره‌ساز، سامانه‌های مجازی‌سازی و میان‌افزارها را نیز دارد.

ملایی در پایان با اشاره به اینکه این سامانه هم‌اکنون در بهسازان ملت در حال فعالیت است، نمونه‌ای از داشبورد آن را به نمایش گذاشت.

به گفته ملایی، سامانه معین علاوه بر امکان نمایش وضعیت آنلاین سامانه‌هایی که در آن تعریف می‌شوند، امکان نمایش وضعیت پیشین آنها را نیز دارد و کاربر با انتخاب ساعت موردنظرش، می‌تواند چگونگی عملکرد سامانه‌های تعریف‌شده‌اش را در هر زمان از گذشته ببیند و اگر خرابی مشاهده کرد با مشاهده دلیل آن خرابی در آن زمان عیب رخ داده را درک و جهت رفع آن اقدام کند.

ملایی اضافه کرد که استفاده از نرم افزار تحت موبایل در معین کمک می کند که مدیران بانکی و کاربران سامانه زودتر نسبت به خرابی‌های سامانه های بانکی در هر ساعت شبانه روز مطلع شوند.

او در ادامه افزود: «کاربران این سامانه می تواند مدیران و پرسنل زیرساخت و شبکه، مدیران سامانه یا مدیران داده در بانک‌ها و در نهایت مدیران ارشد یک بانک و حتی بالاترین مقام اجرایی یک بانک باشد.»

ملایی در پایان گفت: «نکته مهم دیگر آن است که محدودیتی در اشیا و خدمات سامانه معین وجود ندارد و بر اساس نیاز امروز و فردای بانک‌ها در حال توسعه است. از این سو امروزه تمرکز بر روی فناوری های IBM و اشیاء رایج در بانک ملت است و فردا به سمت سایر اشیاء رایج در بانک‌های دیگر حرکت خواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.