راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با توسعه‌دهنده کسب‌وکار ابر آروان مطرح شد: دغدغه‌های فناوری اطلاعات شرکت‌های PSP و مزیت‌هایی که راهکارهای ابری فراهم می‌کنند

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک و به‌طور کلی کسب‌وکارهای مالی، برای ارائه خدمات به کاربرانشان نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات دارند. راهکارهای ابری به این کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بخش بزرگی از نیاز به این سرمایه‌گذاری را حذف و سازمانشان را چابک‌تر کنند.

فلسفه راهکارهای ابری این است که جهان بزرگی از خدمات سرور، حافظه و … را در برابر مصرف‌کننده قرار می‌دهد و مصرف‌کننده می‌تواند هر زمان به هر مقدار که خواست از آنها استفاده کند.

به این ترتیب، راهکارهای ابری، هزینه سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها را کاهش می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند تا بدون داشتن دغدغه درباره ظرفیتی که زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای خدمت‌رسانی دارند، به فکر افزایش کاربران و کیفیت کار خود باشند.

ابر آروان، یکی از شرکت‌های پیشگام در زمینه راهکارهای ابری در ایران است. به گفته سعید بقایی، توسعه‌دهنده کسب‌وکار آروان، هم‌اکنون بانک‌های پاسارگاد، آینده، توسعه تعاون و سامان در حال استفاده از خدمات ابر آروان هستند و چند بانک دیگر هم به‌زودی به این لیست اضافه می‌شوند. همچنین پرداخت الکترونیک پاسارگاد، زرین پال، دو شرکت PSP و پرداخت‌یار هستند که از خدمات ابر آروان استفاده می‌کنند.

با سعید بقایی، توسعه‌دهنده کسب‌وکار ابر آروان که طبق سیستم نام‌گذاری داخلی ابر آروان، کسب‌وکاردان آروان محسوب می‌شود، صحبت کرده‌ایم. او به دغدغه‌هایی که شرکت‌های PSP در بحث زیرساخت‌های فناوری اطلاعات دارند اشاره می‌کند و درباره مزایای استفاده از راهکارهای ابری برای این شرکت‌ها توضیح می‌دهد.

.

محصولات ابر آروان و پاسخ به دغدغه‌هایی که PSPها دارند

CDN یا شبکه توزیع محتوا، DNS ابری، امنیت ابری شامل فایروال و محافظت در برابر حملات DDoS، پلتفرم‌های ویدئویی، پخش زنده، سرورهای ابری، تبلیغات ویدئویی و فضای ذخیره‌سازی ابری، هشت محصول فعلی ابر آروان هستند. سعید بقایی صحبت‌هایش را با اشاره به این محصولات آغاز می‌کند و می‌گوید: «آروان در حال حاضر ارائه‌دهنده زیرساخت یکپارچه ابری است. این یعنی کسب‌وکارها می‌توانند با ابر آروان، راهکارهای متنوع ابری را در یک مجموعه واحد دریافت کنند.»

دغدغه‌ها و نیازهای کسب‌وکارهای مالی و ارائه راهکارهای ابری متنوع توسط ابر آروان، باعث شده تا این شرکت به فکر ارائه یک راهکار جامع مالی برای کسب‌وکارهای مالی مانند بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های پرداختی و … بیفتد؛ راهکاری جامع که باعث می‌شود این‌گونه کسب‌وکارها بتوانند برای نیازهایشان در حوزه فناوری اطلاعات از مزیت‌های راهکارهای ابری بهره‌مند بشوند.

سعید بقایی، اتصال پایدار، سرعت بارگذاری، سازگاری با انواع مختلف سرویس‌ها، سرعت بالا و صحت بالای تراکنش، امنیت بالا، دسترسی آسان و سریع به منابع سخت‌افزاری و پشتیبانی را از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های PSP می‌داند و در ادامه به مزیت‌های راهکارهای ابر آروان در برابر این دغدغه‌ها می‌پردازد.

.

راهکارهای ابری، هزینه سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها را کاهش می‌دهد

استفاده از راهکارهای ابری، هزینه‌های سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها در حوزه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را کاهش می‌دهد. این اولین و مهم‌ترین مزیت استفاده از راهکارهای ابری برای شرکت‌های PSP  است و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاری کاراتری داشته باشند و به جای سرمایه‌گذاری در این حوزه، بتوانند در حوزه اصلی خود و در زمینه‌های توسعه‌ای کسب‌و‌کار خود سرمایه‌گذاری کنند.

سعید بقایی توضیح می‌دهد: «در حالت معمولی، کسب‌وکارها برای ارائه خدمت به مشتریان خود، باید به میزان مشخصی سرمایه‌گذاری کنند و زیرساخت سرور، وفضای امن ذخیره‌سازی فراهم کنند. برای اینکه خدمت‌رسانی کسب‌وکار به مشتریان مختل نشود، این زیرساخت باید به میزان حداکثر تقاضا باشد. در نتیجه به زیرساختی که کسب‌وکار فراهم می‌کند در بسیاری از زمان‌ها‌نیاز نیست.»

استفاده از راهکارهای ابری، نیاز کسب‌وکارها به سرمایه‌گذاری اولیه در زمینه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را حذف می‌کند. بقایی توضیح می‌دهد: «به این ترتیب کسب‌وکارها می‌توانند به جای سرورهای خود، از سرورهای ابری استفاده کنند. کسب‌وکار در هنگام استفاده از سرورهای غیرابری، باید میزان تقاضا را پیش‌بینی کند و برای میزانی از زیرساخت سرمایه‌گذاری کند که احتمال دارد اصلا به آن نیاز نشود.»

او ادامه می‌دهد: «اما ویژگی سرویس ابری این است که می‌توان هر زمان مطابق با نیاز کسب‌وکار، از ظرفیت سرورها استفاده کرد و این گونه سرمایه‌ای صرف زیرساختِ بلااستفاده نمی‌شود و استفاده‌کنندگان از سرویس‌های ابر آروان تنها به میزان مصرفشان هزینه می‌دهند.»

بقایی اشاره می‌کند که استفاده از راهکارهای ابری، علاوه بر هزینه‌های زیرساختی، هزینه نیروی انسانی و پشتیبانی مربوط به این زیرساخت‌ها را هم حذف می‌کند.

ببینید: ابر آروان، هزینه توسعه و نگه‌داشت زیرساخت فناوری اطلاعات کسب‌وکارها را کاهش می‌دهد

.

راهکار ابری، سازمان را چابک می‌کند

کاهش هزینه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، منجر به چابک شدن کسب‌وکارها و توسعه‌پذیری آنها می‌شود. بقایی توضیح می‌دهد: «اینگونه، کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری خود را به جای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، به حوزه‌های کلیدی خود منتقل می‌کنند. آنها می‌توانند با همان سرمایه، کیفیت خدمات خود را بالا ببرند و با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بازاریابی و توسعه کسب‌و‌کار، میزان بازار خود را توسعه بدهند.»

او به اجرای کمپین‌های مختلف کسب‌وکارها که منجر به افزایش ناگهانی تقاضا روی سرورهای کسب‌وکارها می‌شود اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «با راهکارهای ابری، توسعه‌پذیری به راحتی انجام می‌شود. ابر آروان یک منبع بزرگ ابری در اختیار دارد و با توجه به استفاده از سرورهای ابری آروان، کسب‌وکار با افزایش بازارش دغدغه‌ای بابت ظرفیت‌های سرویس‌دهی ندارد و به راحتی و در لحظه، ظرفیت‌های خود را با میزان تقاضا مطابق می‌کند.»

.

راهکارهای ابری، امنیت را فراهم می‌کنند

بقایی اشاره می‌کند که تامین امنیت سایبری یکی از دغدغه‌های مهم بانک‌های طرف قرارداد ابر آروان و البته مشتریان آنها است. حملات نفوذی و هکری و حملات DDoS دو نوع عمده حملات سایبری به کسب‌وکارها هستند.

کسب‌وکاردان ابر آروان، راهکار WAF (فایروال تحت وب) را محصولی برای جلوگیری از حملات نفوذی معرفی می‌کند و می گوید حملات هکری و نفوذی با هدف نفوذ و دریافت اطلاعات شکل می‌گیرند و ابر آروان راهکار WAF (فایروال تحت وب) ابری خود را برای مقابله با این حملات ارایه داده است.

اما حملات شایع‌تر، حملات DDoS هستند و به گفته بقایی، سایت‌های مالی و پرداختی، یکی از هدف‌های متداول در حملات DDoS جهان هستند. در حملات DDoS، با تقاضای غیرواقعی و بیش از حد ظرفیت سرور به سمت سرور ارسال می‌شود و اینگونه سرور از دسترس خارج می‌شود و امکان ارائه خدمت به تقاضاهای واقعی را از دست می‌دهد.

بقایی به 15 پاپ سایت داخل کشور و 15 پاپ سایت خارج از کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای محافظت در برابر DDoS ابر آروان با بخش بزرگی از حملات در همان نقاط خارج از کشور مقابله کرده و اجازه ورود این ترافیک به داخل را نمی‌دهد.

او به زرین‌پال به عنوان یکی از مشتریان این راهکار اشاره می‌کند و همچنین حمله DDoS به بانک پاسارگاد را بزرگ‌ترین حمله DDoS رفع‌شده در کشور معرفی می‌کند: «  لایه‌ها و سطوح مختلف دارد. با توجه به تمهیدات فنی که در ابر آروان وجود دارد، جلوگیری از حملات DDoS باعث کندی سرعت دسترسی کاربران نمی‌شود. به عنوان مثال میزان حمله‌ای که بانک پاسارگاد شد و ابر آروان آن را خنثی کرد، 56 گیگابیت بر ثانیه بود. این میزان، 750 برابر ظرفیت سیستم بانکی کشور برای پاسخگویی به درخواست‌ها بود اما با راهکار ابر آروان، این درخواست‌های غیرمعتبر، شناسایی و خنثی شدند و مراجعه‌کنندگان به سایت بانک پاسارگاد، در هنگام این حمله بدون هیچ خللی در حال دریافت سرویس بودند.»

او با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین حمله DDoS جهان تاکنون، 1.5 ترابیت بر ثانیه و مربوط به حمله به سایت گیت‌هاب بوده، می‌گوید: «ظرفیت راهکار حفاظت از DDoS ابر آروان هم‌اکنون 2 ترابیت بر ثانیه است یعنی حتی بیشتر از بزرگ‌ترین حمله‌ای که در جهان رخ داده است.»

.

شبکه توزیع محتوا، سرعت خدمت‌رسانی را افزایش می‌دهد

شبکه توزیع محتوا (CDN) ابر آروان، سرعت دسترسی کاربران را افزایش می‌دهد. بقایی در این باره توضیح می‌دهد: «زمانی که در حالت معمولی، کاربری درخواست مراجعه به یک صفحه را دارد، فاصله مکانی محل کاربر و سرور اصلی سایت، باعث کاهش سرعت و کیفیت خدمات می‌شود. اما ابر آروان در حال حاضر 30 پاپ سایت در نقاط مختلف ایران و جهان دارد و این تعداد در حال افزایش هم است. با CDN، درخواست کاربر به جای انتقال به سرور اصلی، به نزدیک‌ترین پاپ‌سایت منتقل می‌شود و سرعت بالاتری در بارگذاری اطلاعات تجربه می‌کند. همچنین با استفاده از این شبکه توزیع محتوا، ترافیک سمت سرور اصلی به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می کند.»

.

ابر آروان، کلیه گواهینامه‌های لازم و قانونی را فراهم می‌کند

در هر صنعت و حوزه‌ای، گواهی‌ها، الزامات و استانداردهایی وجود دارد که کسب‌وکارهای فعال در آن حوزه ملزم به تحقق آنها هستند. بقایی می‌گوید: «PSP‌ها برای تامین نیازهایشان در زمینه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، تنها با شرکت‌هایی می‌توانند همکاری کنند که استانداردهای مشخصی را داشته باشند. ابر آروان از این لحاظ کمبودی ندارد و هر زمان، به هر الزام یا گواهینامه‌ای که نیاز باشد آن را تهیه می‌کند و یا خود را با آن تطابق می‌دهد.»

او به مدرک افتا در حوزه امنیت ابری اشاره می‌کند و می‌گوید: «ابرآروان به عنوان تنها شرکت دارنده گواهی‌نامه افتا در حوزه امنیت ابری در ایران فعالیت می‌کند که نیازمندی سازمانی به گواهی نامه افتا را حل کرده است.»

بقایی اشاره می‌کند که ابر آروان، اکثر گواهی‌های لازم در حوزه‌های مختلف از جمله گواهی‌های افتا، سمتا، سازمان پدافند عامل، رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیک و گواهی شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک تولیدی را دارد و با توجه به ساختار منعطفش، باز هم اگر به گواهی‌نامه‌ای نیاز شد، می‌تواند آن را فراهم کند.

.

اوپن سِسِمی، یک قابلیت امنیتی جذاب برای کسب‌وکارهای مالی

کسب‌وکارهای مالی، برای ارائه خدمات بهتر به کاربرانشان و جلوگیری از حملات DDoS و حملات هکری، از CDN استفاده می‌کنند. در حالت عادی ارائه‌دهندگان CDN به ذخیره‌سازی کلید خصوصی کسب‌وکارها روی سرور خود نیاز دارند اما این مسئله برای کسب‌وکارهای مالی که حساسیت‌های امنیتی بالاتری دارند مطلوب نیست.

اوپن سسمی، محصول نوآورانه ابر آروان در همین راستا بوده است. بقایی می‌گوید: «کسب‌وکارهای مالی هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ امنیتی محدودیت‌هایی برای در اختیار گذاشتن کلید خصوصی‌شان دارند. اوپن سِسِمی ابر آروان این قابلیت را به بانک‌ها و کسب‌وکارهای مالی می‌دهد که بدون در اختیار گذاشتن کلید خصوصی از تمام خدمات CDN استفاده کنند.»

.

مانیتورینگ و تحلیل کلیه اطلاعات زیرساخت‌های فناوری اطلاعات

قابلیت بعدی ابر آروان که دغدغه‌های شرکت‌های PSP را برطرف می‌سازد، قابلیت مانیتورینگ و گزارش‌گیری سرویس‌های ابر آروان است. بقایی می‌گوید: «استفاده‌کنندگان از ابر آروان، می‌توانند گزارش‌های کاملی را از فعالیت سرور، CDN، امنیت، حملات DDoS ای که خنثی می‌شود و سایر اطلاعات لازم را بر روی پنل ابر آروان دریافت کنند.»

به گفته بقایی، همچنین با توجه به دغدغه بعضی از کسب‌وکارها، امکان ارائه این گزارش‌ها در سرورهای خود کسب‌وکار و در قالب موردنیاز آنها هم وجود دارد تا آنها بتوانند این اطلاعات را در سامانه‌های خود تحلیل کنند.

.

پشتیبانی 24 ساعته ابر آروان از سرویس‌ها

بقایی، پشتیبانی 24 ساعته ابر آروان در هفت روز هفته را یکی از نقاط قوت ابر آروان می‌داند: «تیم پشتیبانی، هر ساعت از شبانه‌روز، پاسخگوی هر اتفاقی چه در سمت مشتری و چه در سمت ابر آروان هستند.»

.

استفاده از ارائه‌دهندگان خدمات خارجی یا ایرانی؟

از سعید بقایی در خصوص رقبای ابر آروان می‌پرسیم. به گفته بقایی، در حال حاضر در جهان شرکت‌هایی هستند که خدمات حفاظت در برابر حملات DDoS را ارائه می‌دهند اما در ایران فقط ابر آروان چنین خدماتی ارائه می‌دهد.

او به محدودیت‌های شرکت‌های خارجی برای ارائه خدمت به شرکت‌های ایرانی اشاره می‌کند: «همین چند وقت پیش، دیجیتال اوشن که یکی از ارائه دهندگان راهکارهای ابری است به ایرانی‌ها 48 ساعت مهلت داد که سرویسشان را از دیجیتال اوشن به سرویس‌دهنده دیگری منتقل کنند.»

او ادامه می‌دهد: «علاوه بر بحث تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌های خارجی محصولاتشان را به صورت پکیجی ارائه می‌دهند. این در حالی است که سرویس‌های ابر آروان به هر میزان که نیاز کاربر باشد، قابل‌استفاده است. همچنین قیمت سرویس‌های ابر آروان به‌صورت پرداخت به میزان مصرف ساعتی (Pay as You Go) است.»

او تصریح می‌کند: «پرداخت به میزان مصرف ساعتی، یعنی کاربرها از محصولات سرور ابری، امنیت، شبکه توزیع محتوا و… استفاده می‌کنند و در همه این موارد، به ازای میزان مصرف در ساعت، پول پرداخت می‌کنند.»

بقایی اشاره می‌کند که ریالی بودن پرداخت در ابر آروان یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این سرویس ایرانی است: «آروان از سال گذشته هیچ افزایش هزینه‌ای نداشته و علیرغم افزایش قیمت دلار، با کاهش هزینه‌هایمان، قیمت محصولات را ثابت نگه داشته‌ایم.»

.

ابر آروان با توافق سطح خدمات، میزان خدمات را تضمین می‌کند

نکته دیگر در بحث هزینه‌ها، توافق سطح خدمات (SLA) ابر آروان و مشتریان است. در هنگام قرارداد کسب‌وکارها با ابر آروان، موارد گوناگون از جمله توافق سطح خدمات ، تضمین میزان آپ‌تایم سرورها و … مشخص می‌شوند. بقایی می‌گوید: «هر کسب و کار می تواند بر اساس میزان نیاز خود اقدام به دریافت میزان سطح SLA مشخص خود کند و بر اساس میزان نیاز کسب‌و کار به سطح خاصی از SLA آروان تضمین سطح خدمات می کند.»

توسعه‌دهنده کسب‌وکار آروان در پایان با اشاره به روند جهانی اقبال نسبت به راهکارهای ابری یادآوری می‌کند: «با استفاده از راهکارهای ابری، کسب‌وکارها می‌توانند روی دغدغه‌های اصلی‌شان تمرکز کنند و امور فناوری اطلاعات را با هزینه‌ای کمتر، برون‌سپاری کنند. راهکارهای ابری، کسب‌وکارها را چابک و منعطف می‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.