راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسن‌تکنو محصول جدید خود، مانی‌تک، شبکه امن و مستقل ماشین‌های بانکی را در همایش بانکداری الکترونیک معرفی کرد

مراسم معرفی‌ مانی‌تک، با حضور محمد مظاهری، ولی‌الله فاطمی، برت کینگ، سعید عسگری انارکی، پیشکسوت حوزه خودپرداز ایران و مهدی بردابرد، مدیر پروژه مانی‌تک در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک برگزار شد.

در این مراسم، برت کینگ با اشاره به مسیر تغییر بانکداری شعبه‌ای به بانکداری بدون شعبه گفت: «در این مسیر به ترتیب خودپردازها، تلفن‌بانک، اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک ارائه شدند. مرحله بعدی، توانمندی اشخاص برای سلف‌بانکینگ است تا نیاز آنها به شعبه بانک به‌طور کامل برطرف شود.»

او بزرگ‌ترین چالش امروزه بانک‌ها را کاهش هزینه‌های عملیاتی بانک دانست و با ذکر روند کاهشی استفاده از خودپردازها توسط بانک‌ها در جهان و با اشاره به وضعیت کشورهای پیش‌گام از جمله آلمان، ژاپن و چین به ارائه خودپردازها توسط شرکت‌های ثالث تاکید کرد و آن را آینده این صنعت دانست.

در ادامه ارسلان حاجی نیلی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سازمانی توسن‌تکنو، با اشاره به بهره‌برداری از اولین خودپرداز جهان در سال 1967 در انگلستان، گفت: «خودپرداز، اولین سرویسی بود که نیاز به شعبه را رفع می‌کرد، در 24 ساعت 7 روز هفته فعالیت می‌کرد و هزینه‌های بانک‌ها را کاهش می‌داد. خودپرداز به دلیل چنین ویژگی‌هایی مورد استقبال بانک‌ها قرار گرفت.»

او در ادامه با اشاره به هزینه‌هایی که راه‌اندازی و نگه‌داری ATM ها برای بانک‌ها دارد گفت: «برای همین هم 30 سال پس از اولین نسل خودپردازها، حالا شاهد برون‌سپاری آن‌ها هستیم.»

او در ادامه آماری از تعداد رو به رشد خودپردازهای برون‌سپاری شده در جهان ارائه داد گفت: «در عرض 6 سال تعداد این خودپردازها در انگلستان 2 برابر شده است. در دنیا و در سال 2016 دو سوم ATM ها توسط شرکت‌های ثالث مدیریت می‌شود و خود شرکت‌های مالی و بانکی دیگر به این حوزه وارد نمی‌شوند.»

حاجی‌نیلی با اشاره به رشد اولیه خودپرداز در ایران، نموداری از کاهشی بودن روند متوسط تراکنش‌هایی که در خودپردازهای ایران رخ می‌دهد، ارائه داد و گفت: «همان مشکلات و چالش‌هایی که در مدیریت هزینه‌های بانک‌های جهان شاهدشان بودیم، در ایران هم در حال رخ دادن است و بنابراین باید به سمت خودپردازهای شرکت‌های ثالث برویم.»

سعید عسگری انارکی هم در صحبت‌های کوتاهی ضمن اشاره به گروهی که به همراه او برای اولین بار خودپرداز را وارد ایران کردند، از تلاش‌های شرکت توسن به عنوان یک شرکت خصوصی موفق در تولید محصولات بانکی قدردانی کرد.

همچنین مهدی بردابرد، مدیر پروژه مانی‌تک، در مورد بازیگرهای اصلی این کسب‌وکار که اساسا بانک‌ها و صاحبان ماشین‌های بانکی در حوزه خرد هستند، صحبت کرد و به ارزش‌های اصلی که مانی‌تک برای این بازیگران فراهم آورده اشاره کرد.

بردابرد گفت: «در حوزه‌های بانکی، حذف هزینه‌های مربوط به پشتیبانی، پرستاری و سرویس، حذف هزینه‌های cit و پول‌گذاری، حذف عملیات‌های اجرایی مربوط به تسویه و مغایرت، ایجاد بستر امن در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار و نهایتا گسترش شبکه بانکی بدون تراکنش‌ها، عضویت در باشگاه مشتریان و بهره‌وری پیشنهاد‌های سرویسی، امکان ارایه بسته‌های مختلف سرویس مطابق با سرویس کاتالوگ و امکان درآمدزایی از محل تبلیغات روی دستگاه، از جمله ارزش‌های قابل ارایه به پذیرندگان است.»

به گفته بردابرد، رویکرد کسب‌وکار مانی‌تک علاوه بر مدیریت تراکنش‌ها، خلق ارزش برای تمامی ذینفعان مربوطه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.