راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک ملی بیشترین خودپرداز و بانک سپه، بیشترین کارت بانکی تهران را دارد / تهران؛ استانی با 55 هزار کارتخوان و 300 میلیون کارت بانکی

سالنامه‌های آماری شهرداری از سال 1363 تا ۱۳۹۶ در سامانه «داده نمای تهران» منتشر شده است. در این سامانه، اطلاعات آماری گوناگون شهر و استان تهران از آمار بانکی و بیمه‌ای گرفته تا آمار جمعیت شناختی، بهداشت و درمان و آموزش وجود دارد. این آمارنامه‌ها به‌عنوان مرجع داده‌های شهری می‌توانند پاسخگوی نیازهای آماری جهت پژوهش یا توسعه کسب‌وکارهای مختلف باشد.

در این گزارش، آمارهای جالبی از تعداد کارت‌خوان‌ها و کارت‌های بانکی استان تهران وجود دارد؛ سهم بازار هر بانک در کارت‌خوان و کارت‌های بانکی مشخص شده و میزان حق بیمه دریافتی و خسارت‌های پرداخت‌شده هرکدام از شرکت‌های بیمه در استان تهران ارائه شده است. در ادامه به این آمار خواهیم پرداخت.

.

آمار سی‌ساله شهر و شهرداری تهران توسط عموم مردم قابل‌مشاهده است

به گزارش روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران و به گفته محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، آمارهای سالانه شهرداری تهران از سال 1363 به‌صورت گزارش عملکرد منتشر می‌شده، اما این آمارنامه‌ها تنها از سال 1384 از طریق درگاه اینترنتی شهرداری در دسترس قرار می‌گرفت و این روال تاکنون به‌صورت سالانه و منظم ادامه داشته است.

در تازه‌ترین اقدامِ مرکز آمار و رصد شهری وابسته به سازمان فاوای شهرداری تهران، تمامی سالنامه‌های مربوط به شهر و شهرداری تهران از سال 63 به‌طور کامل و جامع و با قابلیت دانلود در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

فرجود با اشاره به کاربردها و ضرورت تهیه و انتشار آمارنامه‌های شهری گفت: «آمارنامه‌ها به‌عنوان مرجع داده‌های شهری شناخته می‌شوند و می‌توانند پاسخگوی نیازهای آماری طیف گسترده‌ای از مخاطبان برای دستیابی به آمار و اطلاعات مناسب جهت پژوهش یا توسعه کسب‌وکارهای مختلف و نیز برای تهیه اطلس‌ها یا گزارش‌های گوناگون باشند.»

.

یک‌پنجم کارت‌خوان‌های فعال کشور در تهران هستند

یکی از آمارنامه‌های منتشرشده در سامانه «داده نمای تهران» آمار بانکی است. ماخذ این آمار، درگاه الکترونیکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بر اساس این آمار، در اسفندماه 1396، یک‌پنجم پایانه‌های فروش تراکنش دار کشور در استان تهران بوده‌اند. در واقع از مجموع 5984036 پایانه‌های فروش تراکنش دار کشور، 1220769 پایانه در استان تهران بوده است.

همچنین در پایان اسفند 96، 54945 دستگاه خودپرداز در تهران وجود داشته است. بانک ملی با 7727 عدد، بیشترین خودپرداز را داشته و بانک صادرات با 5196 و بانک ملت با 4896 دستگاه، در رتبه‌های بعدی بوده‌اند.

.

322 میلیون کارت بانکی در استان تهران صادر شده است

بر اساس اطلاعات منتشرشده، تا اسفند 96، بیش از 322 میلیون کارت الکترونیک در شبکه بانکی استان تهران صادر داشته است که از این تعداد، چیزی در حدود 217 میلیون، کارت برداشت، بیش از سه میلیون کارت اعتباری و حدودا 101 میلیون کارت هدیه و خرید بوده است.

مشاهده کنید: جدول تعداد کارت‌های صادره شبکه بانکي در استان تهران تا پايان سال96 به تفکیک هر بانک

بانک سپه، با 36 میلیون کارت برداشت، بیشترین کارت برداشت را داشته و بانک ملی با 33 و ملت با 23 میلیون کارت، رتبه‌های بعدی هستند.

اما بانک پارسیان با 19 میلیون و 600 هزار کارت، بیشترین کارت هدیه را صادر کرده است. ملی با 18 میلیون و 700 هزار کارت و سپه با 15 میلیون و 200 هزار کارت، در رتبه‌های بعدی هستند.

گفتیم که در کل بیش از 322 میلیون کارت بانکی صادر شده است. از این تعداد، بانک سپه بیش از 50 میلیون کارت صادر کرده یعنی حدودا یک‌ششم کل کارت‌ها متعلق به بانک سپه بوده است.

.

شرکت‌های بیمه، 56 درصد حق بیمه تولیدی را خسارت داده‌اند

بر اساس آمار منتشر شده در بخش بیمه که منبعشان آمار بیمه مرکزی بوده، سال 96، 26 شرکت بیمه با 177 شعبه در استان تهران فعال بوده‌اند. تعداد نمایندگان بیمه فعال در استان تهران در این سال، 9769 عدد بوده است.

همچنین نسبت خسارت پرداختی شرکت‌های بیمه در استان تهران، 56 درصد بوده است. آن‌ها 141 هزار میلیارد ریال حق بیمه تولیدی گرفته‌اند و 79 میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده‌اند.

در این میان، بیمه ایران، با 45 هزار میلیارد ریال، بیشترین حق بیمه را دریافت کرده و البته با 29 هزار میلیارد ریال، بیشترین خسارت پرداختی را هم داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.