راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارگاه ارائه محصول سامانه ارزی شرکت پویا برگزار شد / جعفری: در بُعد کسب‌و‌کاری سامانه‌ای داریم که خدمات ارزی را کاملا پوشش می‌دهد

در دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، کارگاه ارائه محصول شرکت پویا با معرفی محصول «ارزی پویا؛ همگام با فناوری نوین، همسو با تحولات ارزی بانکی CORE» برگزار شد.

 

 روند تولید سامانه ارزی پویا

در این نشست الهام جعفری، مدیر سامانه ارزی شرکت پویا گفت: «سامانه ارزی پویا ۲۵ سال است که در حوزه ارزی بانکی فعالیت می‌کند. سال ۷۲ در بانک تجارت اولین نصب بانکی این سامانه بود. از سال ۷۴ تا ۹۱ این سامانه در هشت بانک نصب شده است. در سال ۸۰ اولین نسخه سیستم عامل ویندوز این سامانه را تولید کردیم. در سال ۹۵ اولین نسخه تحت وب این سامانه را ایجاد کردیم.»

او ابعاد کسب‌و‌کاری سامانه پویا را به دو بخش خدمات مشتریان و خدمات بازرگانی تقسیم کرد.

او ادامه داد: «در بُعد کسب‌و‌کاری ما سامانه‌ای را داریم که خدمات ارزی را کاملا پوشش می‌دهد. خدمات حوزه کسب‌و‌کاری این سامانه به دو بخش خدمات مشتریان و خدمات بازرگانی تقسیم می‌شود. مدیریت حساب‌های ارزی، خرید‌و‌فروش ارز، فروش ارز مسافرتی از جمله این خدمات است. در بخش خدمات بازرگانی، خدماتی برای واردات کالا حوزه بااهمیتی است و مراجعات زیادی برای این کار به بانک‌ها انجام می‌شود. خدمات تسهیلات ارزی یعنی فاینانس، ریفاینانس، خدمات ذخیره ارزی و صندوق توسعه مالی انجام می‌شود. سامانه ارزی شرکت پویا با سایر سامانه‌ها از جمله سوییفت و سپام در ارتباط است.»

همچنین جعفری‌نور به ارائه خدمات پشتیبانی این سامانه نظیر نگه‌داری و راهبری سامانه در بانک‌ها، توسعه خدمات و مشاوره در بهبود و تدوین فرآیندها اشاره کرد.

 

 قابلیت‌های فنی سامانه ارزی

در ادامه این ارائه مهدی ابراهیمی در حوزه فنی این سامانه توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: «برای پوشش چالش‌های موجود  سامانه، شرکت تصمیم گرفت یک چارچوب جدید ایجاد کند. چارچوب اسپرینگ در حال حاضر برای این سامانه استفاده می‌شود و شامل ماژول‌های پایه‌ای است که با پایگاه داده ‌ارتباط برقرار می‌کند. از قابلیت‌های این چارچوب این است که روند توسعه سامانه را برای ما سریع‌تر کرده و سرعت پیاده‌سازی اطلاعات را افزایش داد. یکی از قابلیت‌های دیگر آن، حل کردن سریع مشکلاتی است که برای آن به وجود می‌آید، همچنین امکانات امنیتی بالایی دارد. سیستم‌های جدید باید تست‌های امنیتی زیادی را بگذرانند و این چارچوب قابلیت این  را دارد که به این تست‌ها به خوبی پاسخ بدهد.»

او ادامه داد: « در روند پیاده‌سازی سیستم این سامانه برای اینکه با نرم‌افزار‌های بانکی ارتباط بگیرد، همه‌ اجزای سیستم سامانه را تست کرده‌ایم؛ به همین دلیل سیستم این سامانه با نرم‌افزارهای موجود بانکی هم می‌تواند ارتباط برقرار کند. در بانک‌ها می‌توانند از این سامانه استفاده کنند و تبادل اطلاعات را هم با نرم‌افزارها انجام دهند. ما برای توسعه این سامانه یک نقشه راهی را در نظر گرفته‌ایم و به دنبال توسعه بیشتر آن هستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.