راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی امنیت و وجوه تمایز اپلیکیشن ایوا / مدیر بازاریابی سداد: در ایوا رفتار مشتری تحلیل و پیش‌بینی می‌شود

اشکان الله‌یاری مدیر بازاریابی شرکت پرداخت الکترونیک سداد در مراسم معرفی اپلیکیشن ایوا و ابعاد امنیتی آن که در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد، گفت: «ایوا چندین سال است که کار خود را آغاز کرده است. برای ایوا مطالعات مختلفی را انجام دادیم تا مخاطب مورد نظر آن را پیدا کنیم.»

او ادامه داد: «افرادی وجود دارند که به آینده نگاه می‌کنند و آینده برای آنها ارجحیت دارد و گروه دیگری به شرایط زمان حال توجه دارند. از تقابل این دو گروه چهار دسته مختلف از مخاطبین اپلیکیشن‌های پرداختی مشخص می‌شوند. دسته اول گروهی به نام بلندپروازان هستند، افرادی که آینده‌نگر هستند و در بحث‌هایی که به آینده مربوط می‌شود کار می‌کنند. دسته دوم کاوشگران نام دارند. آن‌ها علاقه به تجربه‌های مختلف دارند، این گروه تکنولوژی محور است. دسته سوم تجربه گرایان نام دارند، افرادی که ترجیح می‌دهند امورات روزمره خود را انجام دهند و به زمان حال فکر می‌کنند. دسته چهارم اعتدال‌گرایان نام دارند. این گروه افرادی ریسک گریز هستند و کارهای خود را با جست‌وجوهای زیادی انجام می‌دهند.»

او از تمایزات ایوا با اپلیکیشن‌های پرداختی دیگر توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: «ایوا خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد و به ظاهر شبیه برنامه‌های پرداختی دیگر است ولی تفاوت‌ها و تمایزات استراتژیکی بین این‌ها وجود دارد از جمله پرداخت عوارض خروج از کشور، پرداخت وجوهات شرعی، پرداخت خلافی خودرو. از تمایزات دیگر وجود لینک‌پی در این برنامه است. لینک‌پی می‌تواند لینک خرید را به صورت فاکتور برای افراد ارسال کند و پرداخت انجام شود.»

الله‌یاری در ادامه درباره تمایز ایوا با برنامه‌های پرداختی دیگر گفت: «در ایوا رفتار مشتری تحلیل و پیش‌بینی می‌شود. پرداخت و استعلام قبوض تلفن ثابت در آن انجام می‌شود. یکی از کارهایی که در این برنامه انجام می‌شود خرید و استفاده از بیمه‌ها است که کاربر از بین بیمه‌ها می‌تواند بیمه مورد نظر خود را انتخاب کند. سایر خدمات ایوا هم خدماتی هستند که در سایر برنامه‌های پرداختی وجود دارد.»

 

 امنیت ایوا

علی‌مددی مدیر بخش امنیت شرکت پرداخت الکترونیک سداد درمورد امنیت اپلیکشین ایوا توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: «به دلیل سرعت رشد استفاده از تلفن‌های هوشمند اهمیت وجود امنیت در اپلیکشین‌های موبایلی بیشتر شده است. در بحث بانکداری دیجیتال فرد محدود به شعب نمی‌شود و کارهای بانکداری دیجیتال را می‌تواند در یک گوشی موبایل هم انجام دهد. تمرکز توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها در توسعه امکانات آن است و این امر باعث می‌شود کمتر به بحث امنیت پرداخته شود. این‌کار موجب می‌شود هکرها بیشتر به فکر فعالیت درباره اپلیکیشن‌های موبایلی باشند.»

او ادامه داد: «نصب بدافزارها تا سال ۲۰۱۸ رو به افزایش بوده است و در این موضوع وضعیت ایران هم خوب نیست و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آلودگی بدافزارها را داشته است. درباره امنیت ایوا نکته اول این است که توسعه‌دهندگان ایوا استانداردهای ملی و بین‌المللی را رعایت می‌کنند. رویکرد قبلی شرکت این بود که پس از ارائه محصول تست‌های امنیتی انجام می‌گرفت ولی در رویکرد حال حاضر شرکت تست‌های امنیتی در زمان طراحی محصول انجام می‌شود. تست‌های امنیتی دوره‌ای و موردی انجام می‌شود. تفاوت ایوا با برنامه‌های بانکی دیگر آگاه‌سازی کاربران در موضوع امنیت است و شرکت، پیام‌هایی را برای آگاه کردن کاربران در حوزه امنیت برای آنها ارسال می‌کند. اگر کاربر این پیام‌ها را اجرا نکند و جدی نگیرد جزو کاربران پرریسک قرار می‌گیرد.»

7 دیدگاه
  1. حمید کریمیان می‌گوید

    من در تاریخ 990215 از طریق ایوا خواستم سهام دارا یکم را بخرم 20000000 ریال واریز کردم از حساب من کم شده فرایند خرید خطا داده و پول من هم به حساب برنگشته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.