راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برگزاری کارگاه ارائه محصول ارتباط فردا / معرفی آرش، اکیوبین و سرویس‌های فینوتک

کارگاه معرفی محصول شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در دومین روز از هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد. در این کارگاه به معرفی مدل‌های ارزیابی ریسک شرکتی و ارزیابی عملکرد بانکی شرکت نوآوران امین، معرفی محصول اکیوبین و معرفی سرویس‌های فینوتک پرداخته شد.

در ابتدای این کارگاه، آقای یوجل مدیر شرکت پرومتیا درباره مدل‌های ارزیابی ریسک شرکتی و ارزیابی عملکرد بانکی شرکت نوآوران صحبت کرد و به معرفی محصول جدید این شرکت یعنی ارزیابی ریسک شرکتی (آرش) پرداخت.

شرکت نوآوران امین یک شرکت پردازش اطلاعات مالی تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادر کشور است که شرکتی با خدمات کامل در این حوزه محسوب می‌شود و خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری، عرضه، پذیرش و سبد گردانی را ارائه می‌دهد. همچنین این شرکت پس از تأسیس خود در سال ۱۳۹۲، در سال ۱۳۹۳ مجوز مشاور سرمایه‌گذاری، در سال ۱۳۹۵ مجوز عرضه و پذیرش و در سال ۱۳۹۶ مجوز سبدگردانی را دریافت کرد. با توجه به دریافت این مجوزها، در حال حاضر نوآوران امین یک شرکت با خدمات کامل مالی و تحت نظارت سازمان بورس به‌حساب می‌آید. همچنین شرکت نوآوران امین عمیق‌ترین و وسیع‌ترین پایگاه داده کشور در حوزه بازار سرمایه دارد.

نسل اول محصولات شرکت نوآوران امین ارائه اطلاعات پردازش‌شده، نسل دوم ارائه هوش و نسل سوم تحلیل و تصمیم‌گیری هوشمند توسط ماشین‌ها است که در این نسل سوم توانستند از بیش از دو سال گذشته با شرکت پرومتیا پروژه‌ای را برای اندازه‌گیری احتمال نکول شرکت‌های مختلف شروع کنند. شرکت پرومتیا یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه مدیریت ریسک در اروپا محسوب می‌شود و این محصول اولین محصولی در ایران است که ازنظر تکنولوژی IRB compliance است و ازنظر پردازش اطلاعات از وسیع‌ترین پایگاه داده کشور تشکیل شده است.

به گفته یوجل، آرش یک مدل رتبه‌بندی و رده‌بندی مالی محسوب می‌شود و بر اساس بهترین نمونه‌های بین‌المللی و البته تعداد زیادی از داده‌های ایران شکل گرفته است؛ بنابراین آن چیزی که آرش ارائه می‌دهد، آن چیزی است که در اقتصاد ایران و برای شرکت‌های ایرانی و با صورت‌های مالی افشا شده شرکت‌های ایرانی شکل گرفته است و درصد دقیقی از احتمال نکول را نشان می‌دهد. این سامانه ریسک اعتباری شرکت را برای یک دوره زمانی ۲۰ تا ۳۲ ماه پیش‌رو محاسبه می‌کند. همچنین در آرش از ۲۴۳ نسبت مالی استفاده شده است و بر اساس حدود ۱۷ سال اطلاعات ساخته شده است.

یوجل صحبت‌هایش را ادامه داد: «خروجی این مدل در ۵ گروه، دلیل نکول را نشان می‌دهد؛ بنابراین در این محصول پیش از اینکه مشکل نکول در بانک رخ دهد و خطرناک بودن مشتری حقوقی محرز شود، نه‌تنها مشخص می‌شود که اعطایِ تسهیلات به مشتری با ریسک مواجه است؛ بلکه معلوم می‌شود که دلیل ایجاد این خطر چیست. آرش از ۵۵ درصد AR و ۷۰ درصد CCR تشکیل شده است.»

در ادامه این کارگاه، ارشک خضری‌نژاد مدیر توسعه محصول اکیوبین به معرفی این محصول که جدیدترین محصول شرکت فرازپردازان و بر پایه هوش مصنوعی است، پرداخت.

به گفته خضری‌نژاد، اکیوبین ماژول اسکن کارت‌های بانکی است که ایده اولیه آن ابتدای سال ۹۶ و تحقیقات اولیه و نسخه آزمایشی آن در پاییز ۹۶ ارائه شد. این محصول تاکنون در اپلیکیشن‌های همراه‌کارت، بله، بام، موبایل‌بانک تجارت و همراه نوین (موبایل‌بانک اقتصاد نوین) استفاده شده است.

او درباره فناوری اکیوبین گفت: «فناوری‌های اکیوبین از کتابخانه پردازش تصویر Open CV،  کتابخانه‌های یادگیری ماشین، فناوری‌های Deep Learning تشکیل شده است.»

او همچنین درباره ویژگی‌های اکیوبین گفت: «این ماژول دارای ویژگی‌هایی مانند استفاده از جریان ویدیویی دوربین تلفن همراه، تشخیص شماره کارت بانکی و تاریخ انقضا، تشخیص کارت با فونت فارسی و انگلیسی، تطبیق شماره کارت با اطلاعات بانک‌ها، سرعت و دقت بالای تشخیص در شرایط نوری متفاوت و قابل‌استفاده در نظام‌های اندروید و iOS است.»

سپس امینی از فینوتک درباره بانکداری باز صحبت کرد و گفت: «بانکداری باز با ارائه PSD2 در سال ۲۰۱۳شروع شد؛ سپس سال ۲۰۱۶ استاندارد GDPR ارائه و در سال ۲۰۱۹ نیز استاندارد oauth2 ارائه شد.»

سپس صالح اولیا مثالی عملیاتی از سرویس سه طرفه و استاندارد oauth2 و گزارشی از فعالیت‌های فینوتک از زمان تأسیسش تاکنون ارائه داد. به گفته اولیا، فینوتک زمانی که در دی‌ماه ۹۵ رونمایی شد، تنها ۱۱ سرویس داشت ولی بعد از دو سال در حال حاضر ۶۲ سرویس در صنایع مختلف دارد. سرویس‌های بانکی، تسهیلگر، بازار سرمایه و خدمات شهری ازجمله سرویس‌های آن هستند.

اولیا درباره کاربران فینوتک نیز گفت: «در دی‌ماه ۹۵، ۱۰ کاربر از فینوتک استفاده می‌کردند ولی اکنون بیش از ۲۵۰ کاربر از آن استفاده می‌کنند»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.