راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد سامیکس با معرفی زوپ و پیدو به عنوان استارت‌آپ‌های برتر به کار خود پایان داد

رویداد سامیکس سوم بهمن‌ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این رویداد استارت‌آپ‌های برتری که پیش از این در اصفهان و شیراز با یکدیگر رقابت کرده بودند نیز حضور داشتند. شتاب‌دهنده فارابی، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانسل و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری این رویداد مشارکت داشتند.

اولین سخنران این رویداد، پویا کندری مدیر عامل شتاب‌دهنده فارابی بود. او در سخنرانی خود شتاب‌دهنده فارابی را معرفی کرد و گفت: «شتابدهنده فارابی در سال 1395 تأسیس شد. اولین تیم در مهر 1395 به ما اضافه شد و اولین رویداد در تیر ماه 1396 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. تا انتهای بهمن ماه هم از ساختمان جدید شتاب‌دهنده فارابی که در دانشگاه شهید بهشتی مستقر است رونمایی می‌کنیم. تا الان 16 تیم استارت‌آپی در این شتابدهنده پذیرش شده‌اند که دو خروج موفق داشته‌ایم و سه شرکت دانش‌بنیان هم در مجموعه فعالیت می‌کنند.»

او در ادامه افزود: «عمده فعالیت ما در ابتدا در بازار سرمایه بود و بعد به حوزه پرداخت و بانکی وارد شدیم. تا الان توانسته‌ایم به بیش از 120 هزار نفر از طریق استارت‌آپ‌های شتاب‌دهنده فارابی خدمات ارائه کنیم که تمامی خدمات در حوزه فین‌تک و فناوری‌های مالی بوده است. ما در دانشگاه شهید بهشتی مستقر هستیم و بیشتر افرادی که به ما اضافه شده‌اند از این دانشگاه بوده‌اند. در حال حاضر امکان حضور همزمان 10 استارت‌آپ را داریم. تمایز ما با شتاب‌دهنده‌های دیگر هم API تخصصی است که در حوزه بازار سرمایه، بانکی و پرداختی ارائه می‌کنیم.»

سخنران بعدی رویداد سامیکس، کوروش پرند رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی بود. او در سخنرانی خود گفت: «برای دو صندوق در دانشگاه شهید بهشتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. صندوق جامع پژوهش و فناوری که اقدامات اولیه برای ایجاد آن انجام شده و سه سرمایه‌گذار اصلی آن دانشگاه شهید بهشتی، یک شرکت از بخش خصوصی و شرکت هاب هستند. برای تقسیم وظیفه در دانشگاه شهید بهشتی در حوزه فین‌تک شتاب‌دهنده فارابی مدنظر ما است. همینطور در حوزه فناوری و اطلاعات بخش مدنظر ما برای فعالیت در این حوزه شرکت هاب است.»

در ادامه مدیر توسعه محصول شرکت ایرانسل به سخنرانی پرداخت و از حمایت ایرانسل از استارت‌آپ‌ها خبر داد و گفت: «فعالیت ایرانسل بیشتر در حوزه توانمندسازی زیرساخت‌ها است. برای توانمند کردن زیرساخت استارت‌آپ‌ها به صورت مسقیم سرمایه‌گذاری می‌کنیم و از استارت‌آپ‌های مختلف حمایت می‌کنیم و با بسیاری از آنها همکاری داریم. در توانمندی زیرساخت‌ها و در حوزه امنیت، ارائه محتوا، اپلیکیشن‌ها و گیم‌ها هم فعالیت می‌کنیم. در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان هم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم داریم. سرمایه‌گذاری در گروه اینترنتی ایران توسط شرکت ایرانسل صورت گرفته است که شرکت‌های مربوط به اسنپ را در بر می‌گیرد. در حوزه فین‌تک هم سرمایه‌گذاری به صورت زیرساخت داشتیم و با دانشگاه‌ها برای تولید محتوا همکاری داریم. یکی از اقدامات ایرانسل ایجاد یک صندوق جسورانه بوده است. قرار دادن زیرساخت برای استارت‌آپ‌ها نیز از برنامه‌های ایرانسل است.»

 ارائه استارت‌آپ‌ها در سامیکس تهران

اولین استارت‌آپی که فعالیتش را تشریح کرد استارت‌آپ الوپارک بود. سعید امیریان پایه‌گذار این استارت‌آپ بیان کرد: «ما خدمات رزرو و جست‌وجوی آنلاین جای پارک را ارائه می‌کنیم. مشکل جای پارک برای شهروندان کلانشهرها یک مشکل بزرگ است. معضل بعدی این است که آیا جای پارک وجود دارد و این جای پارک کجا قرار دارد. ما روی این مشکل کار کردیم. سرویسی ایجاد کردیم که شهروندان می‌توانند قبل از اینکه حرکت کنند فضای پارک خودشان را در اپلیکیشن رزرو کنند. در سه شهر در حال حاضر فعال هستیم و تا به حال بالغ بر 27 هزار ساعت رزرو جای پارک داشته‌ایم.»

دومین استارت‌آپ که به تشریح فعالیت خود پرداخت، هووم بود و فرید لطفی از این استارت‌آپ، توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: «ما کلیدها را درون وسیله‌ای آورده‌ایم که همیشه با ما است یعنی گوشی هوشمند موبایل. اولین محصولی که وارد بازار کردیم دربازکن هوشمند پارکینگ است. برای اینکه تمام کلیدها را در گوشی موبایل داشته باشیم نیاز به یک محصول داریم که در ورودی واحد را هم باز کند. قفل هوشمند، محصول بعدی ما است و در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد. هدف ما رسیدن به بازار جهانی است؛ درآمد ما از فروش سخت‌افزار و علاوه بر آن اشتراک سالیانه یا همیشگی کلیدهای مجازی خواهد بود. تا الان هم مشتریان ما مربوط به ساختمان‌های تازه ساخت، شرکت‌ها و مجتمع‌های مسکونی بوده‌اند.»

سومین استارت‌آپ، استارت‌آپ دری‌کوین بود که در حوزه بلاکچین فعالیت می‌کند. نماینده استارت‌آپ دری‌کوین در ارائه خود گفت: «برای خرید بیت‌کوین پلتفرم‌های خارجی، به ایرانی‌ها خدمات ارائه نمی‌کردند و درصورت ارائه خدمات هم این کار با ریسک بالایی انجام می‌شد. در ایران هم پلتفرم داخلی که بتواند این کار را انجام بدهد وجود نداشت و در نهایت میدان در اختیار دلال‌هایی قرار می‌گرفت که با کارمزدهای بالای هشت درصد معاملات خودشان را انجام می‌دادند. در نهایت پلتفرم‌های آموزشی و پلتفرم‌هایی که بتوانند نقدینگی را تأمین کنند وجود نداشتند. همین جا بود که ایده ایجاد این استارت‌آپ به ذهن ما رسید تا پلتفرمی در ایران ایجاد شود که مردم بتوانند از طریق آن ارزهای دیجیتال را مبادله کنند. پلتفرمی را ایجاد کردیم که بتواند با کسب وکارهای خارجی رقابت کند و تبادلات امنی در آن انجام بگیرد. تمام ویژگی‌هایی که در اپلیکشین ما وجود دارد مطابق نیازهای مردم ایجاد شده است. طبق اخباری که به ما رسیده در ایران روزانه 16 میلیون دلار ارز دیجیتال مبادله می‌شود.»

استارت‌آپ چهارم، استارت‌آپ زوپ بود. نماینده تیم استارت‌آپ زوپ، گفت: «روزانه بیش از یک میلیون نفر به پزشک مراجعه می‌کنند ولی برای آنها مشکلاتی وجود دارد از قبیل هزینه و زمان رفت‌وآمد، شلوغی مطب پزشک، سختی پیدا کردن جای پارک و … . زوپ به بیمارانی کمک می‌کند تا پزشک خودشان را براساس نظر و رتبه هر پزشک پیدا کنند. آنها در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند با استفاده از این پلتفرم، ویزیت ویدیویی داشته باشند. کسانی هم که نیاز به معاینه فیزیکی دارند، رزرو آنلاین انجام دهند.»

آخرین استارت‌آپی که به ارائه ایده پرداخت، استارت‌آپ لوکو بوک با محوریت نویسندگی و کتابخوانی بود. نماینده این استارت‌آپ در ارائه خودش گفت: «یکی از ویژگی‌های اصلی هر کشور برای پیشرفت، سرانه مطالعاتی آن کشور است. در لوکو بوک به عنوان یک نویسنده شما می‌توانید داستانتان را بنویسید، دنبال‌کننده‌های اختصاصی خودتان را دارید و به عنوان خواننده هم می‌توانید از داستان‌ها استفاده کنید وهم می‌توانید درباره آنها نقد و نظر ارسال کنید. افراد می‌توانند به ما درخواست نویسندگی بدهند، در این مرحله ما به آنها پنل می‌دهیم و آنها می‌توانند شروع به نوشتن کنند. بازار دنیا به سمت کتاب‌های الکترونیکی می‌رود. در ایران 30 میلیون جوان که صاحب گوشی هوشمند هستند را در دسترس داریم که می‌توانند مشتری ما باشند.»

 پنل تخصصی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران

در ادامه پنل تخصصی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران برگزار شد. اعضای این پنل، ژوبین علاقبند مدیرعامل اسنپ، فرشید گلزاده مدیر عامل سابق فروشگاه‌های رفاه، باقر صمدی مدیر کل توسعه محصول ایرانسل و رضا کلانتری‌نژاد مدیر عامل کارخانه نوآوری بودند. مجری پنل هم حبیب آرین دبیر اقتصادی روزنامه اعتماد بود.

ژوبین علاقبند به عنوان اولین سخنران در این پنل بیان کرد: «گروهی که ما در آن هستیم یکی از گروه‌هایی است که نسبتاً در جذب سرمایه خارجی موفق عمل کرده است و در چند مرحله مختلف مبالغ قابل توجهی را توانسته به عنوان سرمایه جذب کند. این روندها به طور کلی یک سری اتفاقات خوب و بد را به همراه خودش داشته است. قوانین حمایت از سرمایه‌گذار خارجی از اتفاقات خوب بوده است. در بخش سرمایه‌گذاری در ایران کشور ما در حال حاضر در جذب سرمایه خارجی فقیر است. ورود هر نوع سرمایه‌ای می‌تواند موتور محرکی در اقتصاد ما باشد.»

در ادامه فرشید گلزاده، درباره وضعیت اقتصادی ایران و وضعیت جذب سرمایه خارجی گفت: «دغدغه اصلی جذب سرمایه در ایران برای استارت‌آپ‌ها است. کشور ما در سال‌های گذشته یک توفیقی داشت که آن هم برجام بود. خوشبین بودن ما در جذب سرمایه پس از برجام باعث شد فرصت‌هایی از دست برود و همینطور بعد از برجام آن تصوری که نسبت به جذب سرمایه‌گذاری داشتیم محقق نشد. در حال حاضر زمان جذب سرمایه خارجی نیست. اقتصاد ما در شرایط بسیار سختی قرار دارد و چشم‌انداز مثبتی هم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی وجود ندارد.»

کلانتری نژاد در ادامه این پنل بیان کرد: «ما وقتی از سرمایه‌گذاری حرف می‌زنیم آیا درباره الگوهای کشورهای در حال رشد هم فکر کرده‌ایم؟ آیا به این موضوع فکر کرده‌ایم که سرمایه‌گذاری را برای کدام بخش از استارت‌آپ‌ها می‌خواهیم؟ سرمایه را برای مرحله اول و بذر استارت‌آپ‌ها می‌خواهیم یا برای رشد آنها؟ در حال حاضر ابزارها شناخته شده است و اگر شرکت‌های بزرگ می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند در بخش‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کنند نتایج بهتری را در بردارد.»

صمدی هم در موضوع جذب سرمایه‌گذاری زمان حال را زمان خوبی برای جذب سرمایه خارجی ندانست و گفت که در داخل فرصت‌های خوبی برای استارت‌آپ‌ها وجود دارد تا پیشرفت کنند.

 حمایت صندوق بازنشستگی کشوری از استارت‌آپ‌ها

در ادامه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اعلام حمایت این صندوق از ایده‌های نو و استارت‌آپ‌ها گفت: «صندوق بازنشستگی دومین بنگاه بیمه‌ای و دومین بنگاه سرمایه‌گذاری کشور است. 200 شرکت زیر مجموعه این صندوق است. از این شرکت‌ها می‌توانم به شرکت کشتیرانی، شرکت ملی نفت‌کش‌های جمهوری اسلامی ایران و شرکت پتروشیمی جم، اشاره کنم.»

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که صندوق جسورانه‌ای را تأسیس کردیم که می‌تواند ایده‌های نو را به فعالیت‌های اقتصادی تبدیل کند. ما این آمادگی را داریم که از هر نظر حمایت‌های مالی را انجام بدهیم.

در ادامه ارائه‌های استارت‌آپ‌ها، نماینده استارت‌آپ پیدو توضیحاتی را درباره فعالیتشان ارائه کرد و گفت: «ایده اصلی این استارت‌آپ سال 2011 و چهار سال قبل از شکل‌گیری اولین برند خودرو سوخت‌رسان در کشور آمریکا در ایران پایه‌گذاری شد. آبان ماه سال گذشته توانستیم مجوز فعالیتمان را از وزارت نفت و شرکت ملی پالایش فرآورده‌های نفتی بگیریم. ایران صاحب پنجمین کشور دارای خودرو سوخت‌رسان در جهان شده است. پیدو یک استارت‌آپ دو هسته‌ای است که هسته اول آن تکنولوژی تجهیز و ساخت خودروهای سوخت‌رسان است. هسته دوم آن تکنولوژی ساخت اپلیکیشن و سامانه‌های ناوبری و خودروهای سوخت‌رسان ما است. یکی از دستاوردهای ما صرفه جویی 18 میلیون دقیقه‌ای زمان شهروندان تهرانی بوده است. ما به واسطه توزیع یکنواختی که در مناطق تحت پوششمان داریم، توانستیم خدمات یکنواختی را ارائه کنیم که با این کار موجب کاهش بیست دقیقه‌ای سوخت‌گیری شدیم.»

استارت‌آپ بعدی که فعالیت خودش را تشریح کرد استارت‌آپ اینکوباک بود. نماینده این استارت‌آپ گفت: «اینکوباک پلتفرم خرید آنلاین محصولات کشاورزی به صورت عمده است. اینکوباک کمک می‌کند تا خریدار و فروشنده با یکدیگر در ارتباط باشند و پرداخت امن و معامله آسانی را داشته باشند. شیوه درآمدی ما حق کمیسیون 6 درصدی است که از تأمین کننده می‌گیریم. این نکته هم وجود دارد که بنابر سفارش نوع محصول، پیچیدگی‌های محصول و حجم سفارش می‌تواند این درصد تغییر کند.»

نماینده تیم استارت‌آپ ناربو در بخش بعدی ارائه‌ استارتآپ‌ها به معرفی خودشان پرداخت. این استارت‌آپ در حوزه ترجمه‌های انگلیسی فعالیت می‌کند. او گفت: «ناربو یک راه حل مطمئن برای متن‌های انگلیسی است. با استفاده از ابزارهای پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به جامعه‌ای از افراد که قابلیت ترجمه را دارند کمک می‌کند تا بتوانند در هر زمان و هر مکان و به هر اندازه‌ای که دوست داشتند کار ترجمه را انجام بدهند و درآمد کسب کنند. ما می‌توانیم با افزایش سرعت نسبت به راه‌های دیگر ترجمه را انجام بدهیم. تخمین می‌زنیم که در کشور چیزی حدود 10 میلیارد سفارش کلمه در سال وجود دارد. ناربو برای ترجمه‌های دانشجویی فعالیت نمی‌کند و در بخش B2B فعال است.»

 چرا روبیکا استارت‌آپ نیست؟

در بخش پایانی رویداد هم پنلی با حضور جوکار نراقی، مدیرعامل روبیکا و سبحان فروغی مدیر عامل تپسل و مدیا‌ اد، برگزار شد. جوکار نراقی مدیرعامل روبیکا بیان کرد: «روبیکا در حال حاضر 23 میلیون و هفتصد هزار نصب دارد. ما اساساً در روبیکا به دنبال تبلیغات برای تبلیغات نیستیم و به دنبال عرضه محصول هستیم. ما رویکردمان در روبیکا برای سرویس‌دهندگان دیجیتال است. با توجه به جامعه هدفی که داریم سرویس‌های سرگرمی در اولویت ما بوده است و بعد از آن سرویس دیجیتال اکونومی در اولویت کاریمان قرار دارد.»

در این پنل فروغی بیان کرد: «تپسل در ماه به 40 میلیون کاربر دسترسی دارد که حداقل یک تبلیغ از آن را در اپلیکیشن‌ها دیده‌اند. معنی واقعی استارت‌آپ این است که با یک سرمایه اندک، ارزشی که تا حالا وجود نداشته را خلق کنیم و آدم‌های جدید و سرمایه‌گذارهای جدید به آن اضافه کنیم. اگر کسی هم از ما حمایت مالی کند ما آن را رد نمی‌کنیم اما دیگر به آن تیم استارت‌آپ نمی‌گوییم. این مساله درباره شرکت روبیکا به وجود آمده است.»

در پایان رویداد استارت‌آپ زوپ، توانست استارت‌آپ برتر از دید داوران شود و جایزه 30 میلیون تومانی را تصاحب کند. استارت‌آپ پیدو هم به عنوان استارت‌آپ برتر با رأی مردم انتخاب شد و جایزه پنج میلیون تومانی را دریافت کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.