راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحولی در ارائه خدمات بر بستر پایانه‌های فروشگاهی / نگاهی به مهم‌ترین دستاوردهای رهیاب رایان فردا در سال 1397 و استراتژی‌های این شرکت برای سال آینده

افزایش سبد محصول در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه کارت‌خوان، تولید محصولات متنوع در قالب سرویس‌های پرداخت‌یاری و افزایش کیفیت سرویس خدمات پس از فروش و مرکز امداد مشتریان از جمله مهم‌ترین استراتژی‌های رهیاب رایان فردا در سال 1398 است.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «تحولی در ارائه خدمات بر بستر پایانه‌های فروشگاهی» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / شرکت رهياب رايان فردا، ارائه‌دهنده راهكارهاي نوين بانكي و پرداخت الكترونيكی است که در سال ١٣٨٦ تاسيس شده و با اخذ مجوز انحصاري فروش و پشتيباني از پنجمين برند پايانه فروشگاهي پرفروش دنيا (شركت SZZT)، در دو بخش B2B و B2C مشغول به فعاليت است. ارائه راهکارهای جامع سخت‌افزاری، تولید و عرضه انواع نرم‌افزارهای سفارشی مانند نرم‌افزار پایانه‌های فروشگاهی، نرم‌افزار سوئیچ پذیرندگی و سیستم مدیریت ترمینال و افزایش سطح کیفی محصولات و خدمات قابل ‌عرضه به مشتریان، از جمله اهداف این شرکت است. با فرهاد عباسی، مدیرعامل شرکت رهیاب رایان فردا درباره مهم‌ترین دستاوردها و چالش‌های این شرکت در سال 1397 و مهم‌ترین استراتژی‌هایی که برای سال آینده دارند، گفت‌وگو کردیم.

 

مهم‌ترین دستاوردهای شرکت رهیاب رایان فردا در سال 1397چه بود؟

عضویت در پارک فناوری پردیس و افتتاح ساختمان رهیاب رایان فردا در پارک فناوری پردیس با وسعت دو هزار متر و در چهار طبقه یکی از فعالیت‌هایی بود که در سال گذشته انجام دادیم؛ این پروژه ساختمانی شرکت از شهریور ۱۳۹۶ آغاز شد و در تیرماه ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید. همچنین اخذ مجوز شرکت فناورانه در حوزه پرداخت الکترونیکی از پارک فناوری پردیس از دستاوردهای ما در سال 1397 بود.

علاوه بر این، برنامه‌ریزی برای اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ (تضمین کیفیت)، گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۲ (مدیریت رسیدگی به شکایات)، گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۴ (مدیریت رضایت مشتریان) و گواهینامه ایزو ۱۰۰۱۵ (مدیریت آموزش و تدوین سند استراتژی) شرکت نیز از فعالیت‌های شرکت رهیاب در سال جاری بود که انرژی زیادی تاکنون صرف این حوزه‌ها شده است.

همچنین اخذ مجوز شرکت پرداخت‌یاری رهیاب نیز یکی از اهداف مهم ما بود که با همکاری یک شرکت PSP پس از اتمام موفقیت‌آمیز تست‌های مربوطه و انجام دستورات شاپرک بر اساس مستندات ارائه‌شده، در وضعیت امضای قرارداد با شاپرک قرار گرفت و طی روزهای آینده، رهیاب رایان فردا جزء شرکت‌های دارای مجوز پرداخت‌یاری از سوی شاپرک به بازار معرفی خواهد شد.

علاوه بر اینها، پروژه‌هایی که از سال گذشته در خصوص دستگاه پایانه فروشگاهی اندرویدی در شرکت تعریف شده بود، در سال 1397 به بهره‌برداری رسید و توسط بسیاری از شرکت‌های PSP مورد استفاده قرار گرفت. در کنار این موارد، ابزار پرداخت درون‌برنامه‌ای CP-SDK با هدف ساده‌سازی استفاده از دستگاه کارت‌خوان اندرویدی و سرویس پرداخت مبتنی بر کارت برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، توسعه داده شد؛ به‌طوری‌ که بسیاری از این توسعه‌دهندگان، محصولات متعددی را روی این بستر پیاده‌سازی و آماده بهره‌برداری کردند. این محصول ضمن حفظ امنیت بخش پرداخت، سرعت کار پیاده‌سازی نرم‌افزارهای third-party را روی این دستگاه به‌شدت بالا می‌برد تا کار برای شرکت‌هایی که آشنایی چندانی با حوزه پرداخت ندارند، آسان شود و به‌راحتی محصولات خود را روی این دستگاه ارائه کنند.

در سال جاری، دپارتمان فروش خرد پایانه‌های فروشگاهی نیز راه‌اندازی شد که مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان نهایی در تهران و شهرستان‌ها قرار گرفت. به همین منظور شرکت رهیاب رایان فردا با دو شرکت PSP اقدام به عقد قرارداد و دریافت پنل تعریف پذیرندگان به‌منظور تسهیل در انجام کسب‌وکار کرد. همچنین در سال 1397، دو شرکت PSP به جمع مشتریان رهیاب پیوستند که در این خصوص رهیاب ضمن ارائه نرم‌افزار پایانه فروشگاهی مربوطه، اتصال به سوئیچ مدنظر PSPها را در محیط‌های تستی و عملیاتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داد.

 

مهم‌ترین چالشی که شرکت رهیاب رایان فردا در سال 1397 با آن مواجه بود، چيست و برای مدیریت آن چه اقدامی صورت گرفت؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت رهیاب رایان فردا در سال 1397، نوسانات ارزی و بحران پیش‌آمده در حوزه واردات بود. با توجه به اینکه کالاهای حوزه پرداخت الکترونیک در شمول تخصیص ارز دولتی نبودند و همچنین از لیست کالاهای ضروری نیز خارج شده بودند، این مساله شرایط خرید خارجی، ثبت سفارش و واردات این کالاها را با بحران اساسی روبه‌رو کرد؛ به‌طوری‌ که شرایط بازار حاکی از خالی‌بودن انبارها از پایانه‌های فروشگاهی به‌‌دلیل عدم امکان واردات آن در شش‌ماهه نخست سال جاری بود. با این شرایط سخت، شرکت رهیاب پاسخگوی تمامی تعهدات خود در قراردادهای منعقدشده با مشتریان بوده و همچنین سبد مشتریان خود را گسترش داده است.

مزیت رقابتی رهیاب رایان فردا در مقایسه با دیگر رقبا چیست؟

یکی از مزیت‌های رقابتی ما مربوط به تیم فنی شرکت است؛ چراکه تیم فنی شرکت رهیاب متشکل از نیروهای جوان و فعال است که ضمن برخورداری از دانش فنی با متدلوژی روز دنیا، مشغول تولید و توسعه محصولات هستند و تعهدات خود را در خصوص مشتریان با سرعت و دقت به انجام می‌رسانند. همچنین بخش پشتیبانی و تعمیر پایانه‌های فروشگاهی رهیاب رایان فردا از ظرفیت و پتانسیل بالایی در خصوص ارائه سرویس خدمات پس از فروش برخوردار است، به‌طوری‌ که امکان تعمیر سه هزار دستگاه در این بخش در طول هفته وجود دارد.

یکی دیگر از مزیت‌های رقابتی ما نسبت به دیگر رقبا، تبدیل مرکز پاسخگویی مشتریان شرکت رهیاب در سال 1397 به مرکز 24ساعته پاسخگویی است. این مرکز علاوه بر پاسخگویی به سوالات مشتریان، نحوه استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان و رفع اشکالات را بر عهده دارد؛ به‌طوری‌ که توانسته است سطح رضایت مشتریان را به شکل چشم‌گیری بالا ببرد. همچنین ضمن پایش اطلاعات و انجام تماس‌های نظرسنجی، دائما بازخورد مناسبی به تیم فنی و توسعه محصول در خصوص خواسته‌های مشتریان ارائه می‌کند.

 

مهم‌ترین استراتژی‌هایی که شرکت رهیاب رایان فردا برای سال 1398 دنبال خواهد کرد، چیست؟

شرکت رهیاب رایان در نظر دارد که در  سال 1398  نقش فعال‌تری نسبت به گذشته در حوزه پرداخت الکترونیکی در کشور ایفا کند. به همین منظور ضمن تدوین سند استراتژی خود، اقداماتی از جمله افزایش سبد محصول در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه کارت‌خوان، تولید محصولات متنوع در قالب سرویس‌های پرداخت‌یاری، تولید محصولات نرم‌افزاری روی بستر شیرپوینت در حوزه سرویس‌های پرداخت الکترونیکی و افزایش کیفیت سرویس خدمات پس از فروش و مرکز امداد مشتریان را انجام خواهد داد.

 

با توجه به اینکه در سال گذشته شاهد خروج تعداد چشم‌گیری از نیروهای کارکشته شرکت‌های ایرانی از کشور بودیم، شرکت رهیاب رایان فردا چه تلاشی در راستای ماندگاری نیروهای خود کرده است؟

خروج نیروهای متخصص از کشور امری است که نمی‌توان مانع آن شد؛ استراتژی شرکت رهیاب رایان فردا در خصوص جذب و نگه‌داشت پرسنل و نیروهای کار شامل برنامه‌ریزی ویژه در خصوص آموزش و افزایش دانش فنی و مهارت‌های حین خدمت است. توانمندسازی نیروها بايد همراه با تعلق ‌خاطر به شرکت باشد. به همین منظور نیز رهیاب دفتر مرکزی خود را در پارک فناوری پردیس بر اساس طراحی مدرن راه‌اندازی کرده است. بخش منابع انسانی شرکت الگوهای مناسبی در خصوص طرح‌های انگیزشی پیاده‌سازی کرده است تا شرایط و محیط کار به نحو مطلوبی پذیرای نسل جوان کشور باشد.

 

آيا در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برنامه خاصی دارید؟

امسال در جشنواره دکتر نوربخش که همه‌ساله در نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار می‌شود، با معرفی یک محصول که می‌توان از آن به‌عنوان تحولی در ارائه خدمات بر بستر پایانه‌های فروشگاهی نام برد، شرکت کرده‌ایم. البته امسال مانند سال گذشته، غرفه‌ای در نمایشگاه نداریم، اما حتما در این نمایشگاه جهت بررسی محصولات ارائه‌شده حضور خواهیم داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.