پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تککرانچ، فهرست سه استارتآپ پردرآمد حوزه هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد
تککرانچ، سه استارتآپ سنستایم (SenseTime)، یوبیتک رباتیکز (UBTech Robotics) و زیمرجن (Zymergen) را به عنوان پردرآمدترین ها در حوزه هوش مصنوعی معرفی کرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از تک کرانچ، با گسترش هوش مصنوعی در حوزههای گوناگون از جمله فناوری، شرکتها و استارتآپهای بسیاری در این زمینه به وجود آمدهاند. با وجود روند صعودی سرمایهگذاری در استارتآپهای هوش مصنوعی، این استارتآپها درآمد بسیاری از فعالیتهای خود به دست میآورند اما ممکن است، واقعا در حوزه هوش مصنوعی طبقهبندی نشوند.
به نظر میرسد هوش مصنوعی به زودی جای انسان را در بسیاری از کارها بگیرد و حتی با وجود تلاش برخی کشورها برای پیشگیری از این موضوع، حضور آن روزبهروز بیشتر احساس میشود. در اینجا، به برخی از استارتآپهای پردرآمدی اشاره میشود که در سال ۲۰۱۸ ثبت شدهاند.
استارتآپ چینی، سنستایم (SenseTime)، مهارت بالایی در ردیابی چهره دارد و بیشتر تمرکز آن، بر بینش رایانهای و یادگیری عمیق است. این استارتآپ، توانست در سال ۲۰۱۸ بیش از یک میلیارد دلار درآمد کسب کند و بیشترین درآمد را در حوزه هوش مصنوعی داشته باشد.
استارتآپ دیگری که آن هم در چین واقع شده یوبیتک رباتیکز (UBTech Robotics) نام دارد. این استارتآپ که در سال ۲۰۱۲ بنیانگذاری شد، درحوزه رباتیک و هوش مصنوعی فعالیت دارد. یوبیتک رباتیکز که با موفقیت رباتهای شبه انسان را برای استفادههای تجاری تولید کرده است، در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۲۰ میلیون دلار درآمد داشت.
استارتآپ آمریکایی زیمرجن (Zymergen) که در کالیفرنیا واقع شده، یک استارتآپ در حوزه زیستفناوری است. این استارتآپ که فناوری یادگیری ماشینی را با علم ژنومیک در هم آمیخته است، در سال ۲۰۱۸ موفق شد حدود ۴۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کند. زیمرجن، ژنوم را مانند یک فضای پژوهشی میبیند و از یادگیری ماشینی برای کشف موضوعاتی فراتر از بینش انسان استفاده میکند.
ممکن است مخاطبان پس از خواندن توضیحات مربوط به این استارتآپ ها فکر کنند هوش مصنوعی در این میان به چه معناست. برای پاسخ به این پرسش، استارتآپ «زیمرجن» را در نظر بگیرید.
در وبسایت زیمرجن، مستقیما از کلمه هوش مصنوعی استفاده نشده بلکه کلمات ویژهای به کار رفتهاند که با هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و فناوری خودران مرتبط هستند. در عوض، توجه اصلی این استارتآپ، بر فناوری مولکولی متمرکز است. در واقع تمرکز اصلی زیمرجن، بر هوش مصنوعی نیست بلکه به ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی توجه دارد که به درک مجموعه دادههای آن کمک میکنند. این دلایل آنقدر کافی نیستند که زیمرجن را استارتآپ هوش مصنوعی بنامیم؛ در نتیجه شاید عنوان استارتآپ زیستفناوری برای آن مناسبتر باشد.
گزارشها حاکی از این هستند که سرمایهگذاری در حوزه هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷، ۷۲ درصد رشد داشته است. به همین ترتیب، سرمایهگذاری در این حوزه، در شرکتهای خصوصی نیز رو به افزایش است. با وجود این، آمار ثبت شده نشان میدهد بازار مربوط به این فناوری، برای استارتآپها رضایتبخش نیست.
بحث و مناظره متخصصان هنوز بر سر ماهیت واقعی هوش مصنوعی ادامه دارد و طبقهبندی واحدی در مورد این حوزه و استارتآپهای مربوط به آن ارائه نشده است.
شاید بتوان استارتآپهای دیگری را نیز نام برد که درباره ارتباط خود با هوش مصنوعی مبالغه میکنند و با بررسیهای بیشتر نمیتوان آنها را در این حوزه قرار داد و استارتآپ هوش مصنوعی نامید. با در نظر گرفتن مرزهای دقیق تعریف این گونه استارتآپها، شاید حتی به این سوال برسیم که ماهیت دقیق یک شرکت فناوری چیست.
اگر همه این مرزها و نکات در تعریف شرکتها و استارتآپهای مربوط به هوش مصنوعی در نظر گرفته شوند، ممکن است تعداد بیشمار شرکتهایی طبقهبندی شده در این حوزه، کاهش یابد و هیچ کدام به عنوان استارتآپ هوش مصنوعی در نظر گرفته نشوند.