راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی دیواندری برنامه‌های هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت را اعلام کرد

نشست خبری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت امروز با حضور علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و خبرنگاران برگزار شد. این دوره از همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع انقلاب بلاکچین، نهم و دهم بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار خواهد شد.

دیواندری در ابتدای این نشست با اشاره به این موضوع که این همایش به لحاظ خصوصیاتی که دارد، از جایگاه خاصی در نظام بانکی برخوردار است، گفت: «بانک‌ها، شرکت‌های آی‌تی، استارت‌آپ‌های فین‌تک، تولیدکنندگان و استفاده‌کنندگان از اپلیکیشن‌ها، فرهیختگان علمی و دانشگاهی و تمام اقشاری که با سرویس‌ها و خدمات نوین در صنعت بانکداری کشور مرتبط می‌شوند در این همایش حضور دارند و این همایش به لحاظ حضور ذینفعان متعدد از جایگاه و رونق خاصی برخوردار است.»

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی اهداف این همایش را «تبیین و بررسی روندهای صنعت بانکداری و پرداخت با استفاده از فناوری بلاکچین»، «تبیین و بررسی کلان روندهای بین‌المللی بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت»، «تبیین و بررسی تحولات ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات با فناوری بلاکچین»، «بررسی و تبیین موانع و چالش‌های پیش روی صنعت بانکداری و پرداخت»، «تبیین و بررسی تحولات ایجاد شده در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده» و «تبیین و بررسی فضای جدید کسب‌وکار مالی» عنوان کرد.

 

محورهای هشتمین همایش بانکداری الکترونیک

او همچنین درباره محورهای این همایش گفت: «محورهای این همایش دو روزه فناوری زنجیره بلوک و دفاتر توزیع شده، رمزارزها، سامانه‌های پرداخت جایگزین، فناوری‌های مالی، پرداخت و بانکداری باز، تقلب، پول‌شویی، کلاه‌برداری و روش‌های مقابله با آن و تحول دیجیتال هستند.»

او فناوری زنجیره بلوک یا همان بلاکچین را یکی از مهم‌ترین محورهای این همایش دانست و دراین‌باره گفت: «بلاکچین انقلاب آینده دیجیتالی دنیا است که از الان نیز آثار آن را می‌توانیم ببینیم. این محور به‌عنوان موضوع اصلی همایش امسال انتخاب شده و قرار است به مسائلی مانند ماهیت فناوری، نحوه تأثیرگذاری آن، مسائل مقررات گذاری و سیاست‌های کلان درباره آن پرداخته شود.»

رمزارزها نیز از دیگر محورهای این همایش است. او دراین‌باره گفت: «امروز شاهد فراگیر شدن ارزهای رمزنگاری‌شده هستیم به همین دلیل نیز در این همایش تلاش می‌کنیم تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا رمزارزها تهدیدی برای پول‌های سنتی به شمار می‌روند یا مکمل آن‌ها هستند، همچنین درباره مسائل فقهی و شرعی و کاربری این رمزارزها و چالش‌های قانونی آن بحث و بررسی خواهد شد. درباره آینده این ارزها سخنرانی‌ها و میزگردهای چالشی در نظر گرفته شده است.»

او با اشاره به ظهور و گسترش پدیده بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده در سال‌های اخیر تصریح کرد: «بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده، چالش‌هایی را در نظام بانکی ایران و دنیا ایجاد می‌کنند و به‌عنوان یک انقلاب در این نظام شناخته شده‌اند. همچنین مسائل مربوط به تجارت را تحت تاثیر قرار خواهند داد که این موارد در همایش بحث و بررسی خواهد شد.»

دیواندری ادامه داد: «زمانی عقیده بر کنترل به شکل متمرکز بود از همین رو ما نیز به سمت سیستم‌های متمرکز حرکت کردیم؛ اما به‌تدریج با ورود تکنولوژی‌های جدید به این نتیجه رسیدیم که مرکز کنترل نمی‌تواند واحد باشد. اصل موضوع فناوری بلاکچین نیز این است که قدرت به‌صورت غیرمتمرکز و توزیع شده خواهد بود از همین رو در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با پرداختن به این موضوع می‌خواهیم کاربردهای مختلف آن را مشخص کنیم و در مورد فرصت‌ها و تهدیدهای آن به گفت‌وگو بپردازیم.»

او درباره سومین محور همایش امسال این‌طور گفت: «در محور سوم که سامانه‌های پرداخت جایگزین است، به مسائلی مانند سامانه‌های پیام‌رسان جایگزین، سامانه‌های پرداخت منطقه‌ای و روش‌های نوین تسویه و پرداخت‌های تجاری پرداخته خواهد شد.»

به گفته رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، در چهارمین محور که فناوری‌های مالی، پرداخت و بانکداری باز است نیز موضوعات مهمی مانند دستورالعمل سامانه‌های پرداخت، PSD2، رگ‌تک و فناوری مالی و مالیات به بحث گذاشته می‌شوند.

دیواندری همچنین درباره محورهای دیگر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «در محور پنجم که تقلب، پول‌شویی، کلاه‌برداری و روش‌های مقابله با آن است، موضوعاتی ازجمله احراز هویت قوی، تحلیل کلان داده‌ها، کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص و مقابله و حاکمیت داده بررسی می‌شوند. همچنین در محور تحول دیجیتال نیز کارشناسان و متخصصان درباره کارایی سیستم بانکی، استانداردسازی فرایندها، مدل‌های جدید کسب‌وکار و اتحادیه‌های بانکی و پرداخت صحبت خواهند کرد.»

 

سخنرانی‌ها و میزگردها

به گفته علی دیواندری، در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، 24 سخنرانی کلیدی در طول همایش در نظر گرفته شده که از این بین، تعدادی از آن‌ها سخنرانان بین‌المللی هستند. همچنین ۱۱ میزگرد تخصصی ازجمله در زمینه سیاست‌گذاری در حوزه فناوری‌های نوین، پرونده‌ای برای بانکداری باز، شناسایی تراکنش‌های مشکوک، درآمدهای کارمزدی و بانکداری الکترونیک و … برگزار خواهند شد.

علاوه بر این 15 کارگاه آموزشی ازجمله درباره هوش تهدید سایبری، ارزش‌گذاری ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاکچین، مبارزه با تقلب در حوزه وصول مطالبات از اصناف با تکیه‌بر تحلیل کلان داده‌ها، ساختار مالی ویژه مدیریت زنجیره تامین و زنجیره ارزش و … برگزار می‌شوند.

همچنین در حوزه مقالات نیز 410 چکیده مقاله به پژوهشکده فرستاده شده که تعدادی از آن‌ها انتخاب و ارائه خواهد شد. همچنین در همایش امسال مقاله برتر معرفی خواهد شد که سال‌های قبل این اتفاق نمی‌افتاد.

جشنواره دکتر نوربخش

دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره دکتر نوربخش در این همایش گفت: «انتخاب بانک‌ها و شرکت‌های برتر و نوآور یکی از فعالیت‌های جنبی همایش‌ سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است که این مهم در قالب جشنواره‌ها و مسابقات مختلف و با رعایت سه معیار نوآورانه‌بودن، کاربردی بودن و سودآوری بالقوه در دستور کار همایش قرار دارد.»

او ادامه داد: «امسال نیز جشنواره دکتر نوربخش همانند سال گذشته در هفت بخش سامانه‌های ملی، سامانه‌های درون بانکی، سامانه‌های مشتریان، امنیت در شبکه زیرساخت، سخت‌افزار و تجهیزات، پلتفرم و مسئولیت‌های اجتماعی برگزار خواهد شد.»

 

نمایشگاه نواندیشان فناوری مالی

یک ابتکار جدیدی نیز در نمایشگاه امسال به خرج داده شد و آن هم برگزاری نمایشگاه نواندیشان فناوری‌ مالی است که با حمایت شرکت خدمات انفورماتیک برگزار می‌شود. او درباره این نمایشگاه گفت: «امروزه شاهد ظهور استارت‌آپ‌های فین‌تک زیادی در کشور هستیم و واحدهای آی‌تی بانک‌ها نیز متوجه شده‌اند که هم به کارهای متمرکز در کربنکینگ نیاز داریم و هم به ارتقای کیفیت و توسعه خدمات محتاج هستیم که فین‌تک‌ها با حضور خود می‌توانند توسعه خدمات را ایجاد کنند و به دلیل اینکه آن‌ها گروه‌های کوچک و چالاکی هستند، نیازهای مردم را زودتر درک می‌کنند و می‌توانند راهکار نشان دهند. ما در دو دوره گذشته همایش بانکداری الکترونیک توجه ویژه‌ای به استارت‌آپ‌های فین‌تک داشتیم و امسال نیز با حمایت شرکت خدمات انفورماتیک فضایی به تعدادی از استارت‌آپ‌های فین‌تک داده شده تا خدمات خود را ارائه دهند.»

در کل، دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برنامه‌های جانبی این همایش را برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات، نمایشگاه نواندیشان فناوری مالی، معرفی محصولات و خدمات شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات، مسابقه انتخاب کتاب برتر، مسابقه انتخاب تصویر (عکس، کاریکاتور، نقاشی) و همچنین انتخاب و معرفی مقاله برتر همایش، غرفه برتر همایش و تقدیر از پیشگامان بانکداری الکترونیک ایران اعلام کرد.

 

حاشیه نشست خبری

علی دیواندری صبح امروز در حاشیه این نشست  در پاسخ به سوال اینکه سال گذشته نیز بلاکچین یکی از موضوعات همایش بود و حالا چه تغییری در رویکرد مدیران کشور ایجاد شده که این موضوع دوباره به‌عنوان موضوع همایش انتخاب شده است؟ گفت: «سال گذشته بیشتر به شناخت این فناوری پرداخت شد. ما امسال باید درباره کارکردهای این فناوری در همایش صحبت خواهیم کرد و به کاربردهای آن خواهیم پرداخت. سال آینده نیز باید درباره نتایج آن و اقداماتی که در این راستا انجام داده‌ایم، صحبت کنیم.»

او همچنین خواستار آن شد که برای پاسخ به نگرانی‌هایی که درباره استفاده از رمزارزها وجود دارد، باید به سمت مقررات گذاری برای آنها حرکت کنیم و در این باره گفت: «فضای ارزرمزها می‌تواند امکانات خوبی را برای ما ایجاد کند. این روزها بحث ایجاد ارزرمز ملی مطرح است و نهادهای مختلف در حال کار روی آن هستند، ولی تاکنون به تصمیم مشخصی درباره آن نرسیده‌ایم. استفاده از این نوع ارزها می‌تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند.»

دیواندری درباره آینده استفاده از بیت‌کوین و سایر رمزارزها در ایران اظهار داشت: «ارزرمزها واقعیت‌هایی هستند که وجود دارند و نمی‌توانیم آنها را انکار کنیم. بسیاری از کشورها این نوع ارزها را به رسمیت شناخته و به سمت مقررات گذاری برای آنها حرکت کرده‌اند؛ ما نیز باید واقعیت‌ها را بپذیریم و به سمت مقررات گذاری برای آنها حرکت کنیم.»

او همچنین درباره اقدامات پژوهشکده پولی و بانکی در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده گفت: «اکنون در فاز تحقیقاتی هستیم و این کار زمانی می‌تواند عملیاتی شود که بانک مرکزی علاقه‌مند به انتشار رمز ارز ملی باشد.»

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی درباره بحث کیف پول الکترونیکی و کارمزد  نیز که بارها تکرار شده است، خاطرنشان کرد: «این همایش در ظرفیت خود مباحث را مطرح می‌کند چراکه استفاده‌کنندگان و مقررات گذاران و ذینفعان در این همایش حضور دارند و جای طرح مسئله در همایش است و اگر مشکلات اجرایی دارد دلیل نمی‌شود که مطرح نشود.»

دیواندری ادامه داد: موضوع کارمزد از موضوعاتی است که درست است حل نشده اما بالاخره باید فکری برای آن کرد و نباید از دستور کار خارج شود، اگر در حوزه کارمزد تصمیم مناسبی نگیریم سرمایه‌گذاری در حوزه آی‌تی با مشکل مواجه می‌شود.

دیواندری درباره جایگاه ایران در بانکداری الکترونیک نیز گفت: «در حوزه خدمات متداول بانکداری الکترونیک پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم و در خدماتی چون خدمات کارتی، سامانه‌های متمرکز و نقل و انتقالات پولی جزو بهترین‌ها هستیم. در نقل و انتقالات پولی از چک بی‌نیازیم و از چک بیشتر استفاده اعتباری می‌شود اما در دنیا هنوز از چک استفاده می‌شود و وصول چک حتی تا یک ماه زمان می‌برد.»

او ادامه داد: «بااین‌حال در موضوعاتی مانند بیگ دیتا و بلاکچین و روندهای نوظهور مقداری عقب هستیم و بانک‌ها و فین‌تک‌ها همزیستی مسالمت‌آمیز ندارند. بانک‌ها و نظام بانکی باید از استارت‌آپ‌های فین‌تک استقبال بیشتری کنند تا توسعه خدمات اتفاق افتد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.