راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرهاد دژپسند: الکترونیکی کردن فرآیندها، کارآمدترین راه مبارزه با فرار مالیاتی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در نمایشگاه دستاوردهای طرح جامع مالیاتی، در جریان میزان پیشرفت طرح‌های سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند در این بازدید روز پنجشنبه 27 دی، با اشاره به‌سرعت تحولات در حوزه فناوری اطلاعات گفت: «تحولات در بخش فناوری اطلاعات خطی نیست بلکه نمایی است. او ادامه داد: «سریع‌ترین و کارآمدترین راه برای مبارزه با فساد، به‌ویژه فرار مالیاتی و شفاف‌سازی در اقتصاد، الکترونیکی کردن جامع فرایندهای مالیات‌ستانی است.»

وزیر اقتصاد پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی را به‌عنوان بستری برای سرعت، شفافیت و سلامت اخذ مالیات برشمرد و گفت: «این طرح به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در کاهش فساد اداری و افزایش درآمد پاک می‌تواند نقش مؤثری در تسریع کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی داشته باشد.»

دژپسند ضمن تاکید بر رفع کاستی‌ها و ایرادات احتمالی این سامانه، خواستار اخذ و بکارگیری نقطه نظرات و پیشنهاد‌ها اصلاحی صاحب‌نظران مالی و فناوری اطلاعات شد.

وزیر اقتصاد در نمایشگاه دستاوردهای طرح جامع مالیاتی از دستاوردهای این طرح در قالب غرفه‌های سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی (سنیم)، پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی و پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی در ادارات امور مالیاتی بازدید کرد.

در ادامه صاحب‌نظران ارشد اقتصادی و فناوری اطلاعات، دکتر دانش جعفری، دکتر جهانگرد، دکتر کرمانشاه و برخی دبیران و اعضای هسته‌های اندیشه‌ورزی این وزارتخانه به‌نقد و بررسی طرح جامع پرداختند و در خصوص برخی خلأها و مشکلات طرح و راهکارهای عملیاتی برای اصلاح آن دیدگاهای خود را ارائه کردند.

در همین خصوص رئیس، معاونان و مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی نیز ضمن تبادل‌نظر با حاضرین و تشریح برنامه‌های خود برای توسعه طرح، متعهد شدند گزارشی جامع در خصوص ارتقای نظام مالیاتی و چگونگی جلب مشارکت حداکثری دستگاه‌های مرتبط تهیه و برای تسریع در تکمیل مراحل بعدی طرح، به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه کنند.

هدف از اجرای طرح جامع مالیاتی ایجاد یک نظام نوین مالیاتی است به‌طوری‌که کلیه امور مالیاتی مودیان ازجمله ثبت‌نام، ارائه اظهارنامه، پرداخت مالیات و حتی محاسبه و حسابرسی مالیات به‌صورت الکترونیکی انجام شود تا فرار مالیاتی کاهش‌یافته و عدالت مالیاتی نیز افزایش یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.