راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توصیه‌ استراتژیست‌های وال‌استریت: روی پول نقد سرمایه‌گذاری کنید

پول نقد، در مقایسه با سهام، اوراق عرضه و کالاها، عملکرد بهتری داشته و به عنوان بهترین و کارآمدترین دارائی سال 2018 معرفی شده است.

سرمایه‌گذاران فعال در گروه‌های دارائی ذکرشده، سال سخت و دشواری را پست سر گذاشتند و همین دلیل باعث شد که تعدادی از استراتژیست‌ها، پول نقد را به عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب، به این سرمایه‌گذاران پیشنهاد کنند.

«حرکت به‌سوی پول نقد» در عمل به چه معناست؟ در این مقاله، به بیان نکاتی پرداخته می‌شود که تمامی سرمایه‌گذاران باید از آنها اطلاع داشته باشند.

پول نقد، کارآمدترین دارائی سال 2018 میلادی بوده است، به‌طوری‌که در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری مانند بورس، اوراق قرضه و کالا، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. بانک آمریکایی مریل لینچ (Bank of America Merrill Lynch)، اعلام کرده:

پول نقد در سال گذشته، 1.9 درصد رشد داشته و تنها دارائی عمده‌ای بوده که نرخ برگشت سرمایه‌ مثبت داشته است.

سین دربی (Sean Darby)،رئیس جهانی استراتژی سهام (equity) در شرکت جفریز (Jefferies) است. او در گزارشی که هفته‌ گذشته منتشر کرد، اعلام کرد: «ارزش سهام، در سه‌ماهه‌ چهارم سال 2018، یک موج طوفانی را پشت سر گذاشت؛ بالا رفتن قیمت نفت، سیاست دلار قوی و حرکت صعودی منحنی بازدهی ایالات‌متحده، نگرش مردم به دارائی‌های پر ریسک را تغییر داد و سرمایه‌گذاران را به سمت‌وسوی پول نقد ترغیب کرد.»

فاکتورهای اقتصاد کلان، دست‌به‌دست هم دادند و موجب شدند که در آخرین مرحله از چرخه‌ اقتصادی دهه‌ اخیر میلادی، تمامی انواع سرمایه‌گذاری‌ها با شکست مواجه شده و بازار را با مشکل مواجه سازند.

در شرایط کنونی، سرعت رشد اقتصاد جهانی کندتر شده، در رابطه‌ تجاری بین ایالات‌متحده و چین تنش به وجود آمده و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، ابهاماتی را در ذهن مردم ایجاد کرده است. ازاین‌رو، استراتژیست‌های وال‌استریت پیشنهاد می‌کنند که مردم به سرمایه‌گذاری در پول نقد بپردازند.

حتی بانک‌ها نیز پیش‌قدم شده و اقداماتی را در جهت جذب سرمایه‌گذار انجام می‌دهند؛ به عنوان نمونه، بانک گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، به مشتریان حساب پس‌انداز آنلاین خود، 2.25 درصد بهره می‌پردازد. این در حالی‌ است که نرخ بهره‌ بسیاری از رقیبان این بانک، نزدیک به صفر درصد است.

 

و اما: حرکت به‌سوی پول نقد در عمل به چه معناست؟

روشن است که منظور استراتژیست‌ها از بیان جمله‌ بالا، این نیست که مردم پول نقدشان را زیر پتو پنهان کنند! آسان‌ترین تعریفی که برای حرکت به سمت پول نقد می‌توان ارائه داد این است که مردم، پول خود را از سهام، اوراق عرضه و سایر روش‌های سرمایه‌گذاری که به نظر می‌رسید سودآورتر از حساب پس‌انداز بانکی باشند، بیرون بکشند.

پول نقد، به معنای نوعی از دارائی است که در جایی سرمایه‌گذاری نشده است. دارائی‌های معادل پول نقد، مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار پول (money-market funds) نیز در همین تعریف جای می‌گیرند.

درست است که دارائی‌های معادل پول نقد مکان امنی برای نگهداری پول نقد هستند، ولی در این روش نیز ریسک از دست سرمایه وجود دارد. در ادامه‌ مطلب به معرفی چند نمونه از دارائی‌های معادل پول نقد پرداخته می‌شود که عموم مردم، آن‌ها را کم ریسک، کم‌بهره و نقدشدنی می‌دانند.

 

صندوق سرمایه‌گذاری بازار پول (Money-market funds)

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار پول، به گذاشتن پول در حساب جاری بانکی شباهت دارد؛ ولی نرخ بهره‌ این نوع از سرمایه‌گذاری، از نرخ بهره‌ حساب جاری بانک‌ها بیشتر است. این نوع از سرمایه‌گذاری، جزو گزینه‌های سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه به حساب می‌آیند. از ماه اکتبر به بعد و هم‌زمان با افت ارزش بازار سهام، جریان نقدی ورودی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار پول افزایش پیدا کرد.

بر طبق داده‌های بانک دویچه، این روند تا آخر هفته‌ قبل هم ادامه داشت و در طی این مدت، سرمایه‌گذاران مجموعاً حدود 250 میلیارد دلار را به این صندوق‌ها واریز کردند.

 

اسناد بهادار دولتی و کوتاه‌مدت ایالات‌متحده (US Treasury bills)

این نوع از دارائی‌های معادل پول نقد، همان اوراق قرضه‌ دولتی ایالات‌متحده هستند و در مبالغ بین 1000 تا 5 میلیون دلار، عرضه می‌شوند. در این روش، بهره‌ای به سرمایه‌گذار پرداخت نمی‌شود ولی هنگامی‌که زمان سررسید دارائی برسد، سرمایه‌گذار می‌تواند سود (تفاوت بین قیمت در زمان خرید و قیمت در زمان بازخرید) خود را دریافت کند.

همانند سایر تعهدات قرضی، در این روش نیز فاکتورهای اقتصادی کلان، مانند تورم، سیاست‌های پولی و میزان تقاضای سرمایه‌گذار، در قیمت اسناد بهادار دولتی و کوتاه‌مدت تأثیر دارند.

 

اوراق تجاری (Commercial paper)

اوراق تجاری عبارت‌اند از اوراق قرضه‌ شرکتی که کوتاه‌مدت بوده و بدون وثیقه هستند. از زمان بحران اقتصادی جهانی به بعد، به صورت چشمگیری بر رونق اوراق تجاری افزوده شده است. اوراق تجاری، در مقایسه با اسناد بهادار دولتی و کوتاه‌مدت، نرخ بهره‌ بیشتر و ریسک اعتباری کمتری دارند.

فدرال رزرو عنوان کرده که سررسید اوراق تجاری، حداکثر 270 روز بوده و به‌طور متوسط، 30 روز است. اوراق تجاری، معمولاً در مبلغ 100000 دلار عرضه می‌شوند. در طول سال‌های 2007 تا 2009، که بحران مالی اتفاق افتاد و ریسک نکول وام مسکن افزایش پیدا کرد، اوراق تجاری توانستند نقشی کلیدی ایفا کرده و تا حدودی به بهبود شرایط کمک کنند.

 

اوراق قرضه‌ی دولتی کوتاه‌مدت (Short-term government bonds)

اوراق قرضه‌ی دولتی کوتاه‌مدت عبارت‌اند از اوراق قرضه‌ دولتی که سررسید کوتاه‌مدت داشته، توسط دولت تأمین و حمایت می‌شوند. اسناد خزانه‌ی میان‌مدت (Treasury note) دو ساله، نمونه‌ای از این نوع دارائی‌های معادل پول نقد در ایالات‌متحده هستند. عموم مردم و شرکت‌ها، اوراق قرضه‌ دولتی کوتاه‌مدت را یک روش سرمایه‌گذاری پایدار و «بندرگاه امن» می‌دانند، با این‌حال، عواملی مانند مزایده‌ها و بروز تغییر در سیاست‌های پولی و شرایط اقتصادی، می‌تواند نوساناتی را در قیمت این اوراق قرضه ایجاد کنند.

بانک دویچه هفته‌ پیش به مشتریانش گفت: «صندوق‌های اوراق قرضه‌ دولتی (عمدتاً کوتاه‌مدت)، رکورد زده و تنها در ماه دسامبر، 23 میلیارد دلار تزریق مالی نقدی داشته‌اند.»

منبع: Markets.businessinsider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.