راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری علی‌پی با یک بانک پاکستانی برای انجام رمیتنس مبتنی بر بلاکچین

بانک پاکستانی تلنورمیکروفایننس، که درواقع شرکت تابعه‌ای از گروه مخابراتی چندملیتی نروژی تلنور است، با استفاده از فناوری بلاکچین شرکت علی‌پی، پرداخت‌های برون مرزی خود را راه‌اندازی کرد.

این سرویس که از آن به‌عنوان اولین سرویس رمیتنس بین‌المللی مبتنی بر بلاکچین پاکستان یاد می‌شود، محصول مشترکی گروه فین‌تکی مالزیایی وال‌یو و بازوی بانکداری همراه پاکستانی ایزی‌پیزا است که امکان انتقال آنی پول بین این دو کشور را میسر می‌کند.

به گفته این بانک پاکستانی، فناوری بلاکچین می‌تواند به طور چشمگیری سرعت و کارایی پرداخت‌ها را بهبود بخشد و همچنین انتقال پول با امنیت و شفافیت بیشتری انجام می‌شود.

رار بیروم معاون ارشد سرویس‌های مالی تلنور می‌گوید: «در حال حاضر پاکستان حدود یک میلیارد دلار رمتینس از طرف مالزی دریافت می‌کند و این مشارکت و همکاری ایزی‌پیزا و وال‌یو می‌تواند این فرایند انتقال پول میان دو کشور را بهتر کند.»

طریق باجوا مدیر بانک مرکزی پاکستان می‌گوید: «رمیتنس‌هایی از خارج از کشور به پاکستان انجام می‌شود در بیش از 6 درصد از تولید ناخالص داخلی ما مشارکت داشته است که این میزان برابر است با  85 درصد از صادرات و یک سوم واردات ما در سال مالی 2017-2018.»

سرویس علی‌پی هم که توسط آنت فایننشیال مدیریت می‌شود گفته است که به مدت یک سال برای استفاده از فناوری خود هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و همین موضوع و حذف هزینه‌های واسطه باعث می‌شود تا این سرویس پرداخت رمیتنس جدید هزینه‌های تراکنشی را برای کاربر نهایی به شدت کاهش دهد.

با اینکه به نظر می‌رسد پاکستان مشتاق استفاده از پتانسیل‌های فناوری زنجیره بلوک است اما تا به امروز موضع منفی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده داشته است. در آوریل سال گذشته، بانک مرکزی این کشور بیانیه‌ای صادر کرد که براساس آن شرکت‌های مالی را از کار کردن با ارزهای رمزنگاری‌شده منع کرد.

در آن زمان بانک مرکزی پاکستان اعلام کرده بود که هر تراکنش انجام‌شده مبتنی بر ارزهای رمزنگاری‌شده باید بلافاصه به‌عنوان یک تراکنش مشکوک به واحد نظارت مالی گزارش شود.

منبع: Coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.