راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاهش تقاضا برای پول نقد در چین، تعداد نصب دستگاه‌های خودپرداز را کاهش داده است

در سال 2017 و در پنجاه سالگی صنعت خودپرداز، تعداد دستگاه‌های نصب‌شده در سراسر دنیا به 3/28 میلیون رسید و پیش‌بینی می‌شود که تعداد نصب این دستگاه‌ها طی سال‌های آتی کاهش خواهد یافت. براساس آمار و ارقام منتشرشده از Global ATM Market، تا پایان سال 2023، تعداد دستگاه‌های خودپرداز نصب شده در دنیا با کاهش رو به رو می‌شود به 3/23 میلیون دستگاه می‌رسد.

کشور چین توانسته چهره جهانی این صنعت را کاملا تغییر دهد و بازار دستگاه‌های خودپرداز در بسیاری از کشورها همچنان گسترش خوهد یافت. درواقع اگر کشور چین را از ماجرا حذف کنیم می‌توان گفت که تعداد دستگاه‌های خودپرداز در سایر نقاط جهان رو به افزایش است و تعداد نصب این دستگاه‌ها در دیگر کشورها از 2/5 میلیون به 2/7 میلیون تعداد رسیده است.

علاقه مردم چین به انجان پرداخت‌های دیجیتال، تقاضا برای پول نقد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چین را می‌توان بزرگترین بازار دستگاه‌های خودپرداز در نظر گرفت و تقریبا یک چهارم خودپردازهای دنیا در این کشور قرار دارد. بعد از سال‌ها رشد انفجاری در این صنعت به نظر می‌رسد که اکنون مسیر نصب خودپردازها کاملا متفاوت شده است.

افراد طبقه متوسط چین با اشتیاق بیشتری به سمت پذیرش پرداخت‌های دیجیتالی می‌روند و از آنجایی که تقاضا برای پول نقد با کاهش رو به رو می‌شود، در نتیجه به نظر می‌رسد که تعداد دستگاه‌های خودپرداز در این کشور رو به کاهش می‌رود.

دور شدن از پول نقد به ویژه در چین و همینطور رشد غول‌های اپلیکشن‌های پرداخت منجر به کاهش تعداد دستگاه‌های خودپرداز در برخی کشورهای اروپای غربی می‌شود، هرچند که در آن قسمت از دنیا، بسته شدن شعب بانکی و کارت‌های پرداخت، این کاهش تعداد دستگاه‌های خودپرداز را به خوبی نشان می‌دهد.

با این حال استفاده از پول نقد در بسیاری از نقاط دنیا همچنان پابرجا است. برای مثال کشور بنگلادش قصد دارد تا تعداد دستگاه‌های خودپردازش را تا پایان سال 2023، به اندازه 60 درصد افزایش دهد

منبع: Payments Cards and Mobile

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.