راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با جدیدترین کلاهبرداری‌های مالی در این روزها آشنا شوید / کلاهبرداری از طریق خودپرداز و پیامک دریافت سبد کالا

رشد فناوری و افزایش استفاده از خدمات بانکی در سال‌های اخیر، تنها آسایش و راحتی کاربران را به همراه نداشته، همین فناوری و همین آسایش خیلی جاها موجب ضررهای متعددی شده که مهم‌ترین آن کلاهبرداری‌های مالی به شیوه‌های جدید است. از کلاهبرداری های رایج می‌توان به کلاهبرداری از طریق دستگاه خودپرداز و ارسال پیامک برای دریافت سبد کالا اشاره کرد. در این گزارش می‌خواهیم به جدیدترین نمونه‌های انجام کلاهبرداری اشاره کنیم. اتفاقاتی که به دلیل بی‌اطلاعی مردم و عدم اطلاع‌رسانی دقیق، صورت می‌گیرد.

 

کلاهبرداری از طریق خودپرداز

مورد نخست کلاهبرداری از طریق دستگاه خودپرداز است که اغلب به وسیله تماس با فرد و با خبر غیر واقعی برنده شدن در یک قرعه کشی یا مسابقه تلفنی صورت می‌گیرد. در این نوع کلاهبرداری یک شماره کارت جعلی را برای کاربری که در قرعه‌کشی خیالی کلاهبرداران برنده شده ارسال می‌کنند و با ترفندهایی از او می‌خواهند که مقدار پول درخواستی را به حسابشان واریز کند. نکته حائز اهمیت در این موضوعات، شماره خطی است که از طریق آن با افراد تماس می‌گیرند. این شماره‌ها یا نزدیک به شماره حساب افراد است و یا شماره موبایلی است که به خط ثابت شباهت دارد.

در این مورد از فرد خواسته می‌شود تا پای عابربانک برود و کد هدیه خود را بزند که البته این کد را با رقم‌های تک تک می‌خوانند. درحقیقت این رقم کد هدیه نیست بلکه مبلغی است که قرار است از حساب فرد کاسته شود. سپس از کاربر می‌خواهند که برای مثال به مدت 10 ثانیه دست خود را روی دکمه ثبت نگه دارد، این درحالی است که چه در یک ثانیه و چه در 10 ثانیه رقم منتقل می‌شود.

 

پیامک دریافت سبد کالا

نمونه دیگری از کلاهبرداری که این روزها صحبت بسیاری در مورد آن می‌شود، کلاهبرداری از طریق پیامک دریافت سبد کالا است. در این مورد و در گام اول، کلاهبرداران شماره کارت را از فرد دریافت می‌کنند.

 

در گام دوم رمز اینترنتی فرد را می‌خواهند.

 

در گام سوم چنانچه رمز دوم کارت برای کلاهبرداران ارسال شود، پول از حساب فرد برداشت می‌شود. در غیر این صورت پیامکی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه شما رمز دوم را نفرستاده‌اید و سبد کالا به شما تعلق نمی‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.