راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهارمین اجلاس وب فارسی برگزار شد / توسعه وب، تغییرات کسب‌وکاری و آینده پیش رو

چهارمین اجلاس وب فارسی با حضور گروه رزم نواز ارتش، سرهنگ کاظمی، فرمانده پلیس فتای تهران بزرگ، مدیران کشوری و لشکری، فعالان بخش خصوصی و سایبری ایران و پرسنل پلیس فتای تهران بزرگ، در مرکز همایش‌های کوثر برگزار شد.

 

تاثیرات توسعه وب

اولین سخنران چهارمین اجلاس وب فارسی نادر نقشینه، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، بود. او از شیوه‌ها و زمینه‌های نو در تحقیقات وب و حفظ اطلاعات سخن گفت و تصریح کرد: «شما از طریق وب کارهای مختلفی انجام می‌دهید و همین باعث شده شیوه‌های محتلف ارتباطی را به دست آورید. با افزایش تکنولوژی پیچیدگی‌ها زیاد می‌شود. در حال حاضر برای پیدا کردن الگوها از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. کشورهایی در اتصال پیشتاز هستند که سابقه‌ای در برابر از بین رفتن اطلاعات دارند. در کشوری مثل نروژ، شهروندان تمام اطلاعات خودشان را برای آرشیو به دولت تحویل می‌دهند.»

او ادامه داد: «رقابت دیجیتال در ایران برای مطالعات اقتصادی بسیار استفاده می‌شود. شکاف دیجیتال در مرحله شناخت تکنولوژی برای حکومت‌ها تحرک اجتماعی را به دنبال دارد. داده‌های دیجیتال منابع طبیعی برای هر کشوری هستند.»

دومین سخنران این اجلاس مهدی بینا رئیس کمیته توسعه شهرهای هوشمند آسیایی درباره آینده کسب‌وکارهای وب فارسی گفت: «دسترسی آزاد اطلاعات در حال حاضر متفاوت است و ایران رتبه 67 را در جهان دارد. پلتفرم مدل یک کسب‌وکار جامع است. در دنیای امروزی پول جای خود را به اطلاعات یا پول دیجیتالی می‌دهد. انسان‌ها کارهای خودشان را به سیستم‌های اطلاعاتی واگذار می‌کنند.»

بینا ادامه داد: «فلسفه تفکر پلتفرم این است که شما نیازی نیست برای خلق ارزش، مالکیت را در اختیار داشته باشید و با یک بستر می‌توانید درآمدزایی کنید.»

سخنران بعدی این همایش سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ بود. او درباره الزامات قانونی، کسب‌وکارهای اینترنتی و توسعه دهندگان این حوزه گفت: «در جامعه ما بر اساس نگاهی که وجود دارد یک مقدار فضای مجازی وارونه شده است، یعنی آن اصولی که باید رعایت شود تا یک فضای امنی داشته باشیم کمرنگ شده است. در فضای مجازی گسترش و ایجاد را در ابتدا و بسترسازی و فرهنگ‌سازی را در انتها می‌بینند. آموزش باید در ابتدا انجام شود. فرامرزی بودن از ویژگی‌های فضای مجازی است.»

او ادامه داد: «بدون اینکه تهدیدات و آسیب‌ها را آموزش دهیم شروع می‌کنیم انجام دادن کاری که می‌خواهیم. بیشتر مراجعه‌کنندگان ما در بحث‌های مالی و سرقت‌های اینترنتی هستند. اگر سرویسی می‌خواهد ارائه شود ابتدا باید آموزش و اطلاع رسانی آن انجام شود تا آسیب‌پذیری آن کاهش یابد. فضای مجازی در دهه 80 شکل گرفت و تعداد کاربرها کم بود ولی شامل کاربران حرفه‌ای می‌شد اما در دهه 90 با گسترش جرائم روبه‌رو شدیم که بیشتر آسیب‌ها از روی دانش کم و آموزش ندیدن است.»

در ادامه این مراسم، جایزه وب فارسی به سه مجموعه حائز رتبه اهدا شد. پلیس فضای تولید و تبادل ناجا (فتا)، مجموعه فست کلیک و مجموعه ویراستاران سه مجموعه برنده‌ای بودند که از میان 250 شرکت‌کننده در فرآیند ارزیابی جایزه وب فارسی توانستند بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دهند.

 

بازاریابی و کسب‌وکارهای اینترنتی

در ادامه اجلاس وب فارسی عادل طالبی، کارشناس مدیریت کسب‌وکارهای الکترونیک گفت: «سال 2019 در تبلیغات دیجیتال، سال هوش مصنوعی است. در حال حاضر ما در تبلیغات در خارج از ایران نیاز به اعتبار داریم. سال دیگر در ایران می‌توانیم روی اعتبار و تبلیغات کار کنیم. دیگر مشتری‌ها هم در ایران و هم در کشورهای خارجی به برندها اعتماد ندارند. اعتماد نسبت به تبلیغات‌های بنری در فضای مجازی از بین رفته است. باید تبلیغات همسان وجود داشته باشد. در ایران پلتفرم همسان نداریم.»

در ادامه این مراسم حمیدرضا محمدی مدیر عامل وبسایت فست کلیک در گفت‌وگویی با عادل طالبی به سؤالات او پاسخ داد و گفت: «سایت از نظر فرم و شکل باید با محتوا شبیه باشد. در ایران چون وب‌سایت‌ها نیاز به درآمد دارند مجبور هستند کدهای مختلفی را در سایت بگذارند و به این ترتیب اثربخشی پایین آمده است. قبل از اینکه بخواهیم تبلیغ را شروع کنیم باید بدانیم که این تبلیغ را به چه کسی می‌خواهیم نشان بدهیم. باید بدانیم سن، جنسیت و میزان درآمد فرد که می‌تواند کالای تبلیغ شده را خریداری کند چقدراست.»

او ادامه داد: «برای اینکه بخواهیم در کسب‌وکار موفق باشیم باید همزمان با توسعه محصول بحث تبلیغات و بازاریابی هم داشته باشیم. مشتری‌ها نقطه ضعف شما را می گویند. خیلی از کسب‌وکارها سعی می‌کنند از دید خودشان محصول خوبی ارائه کنند. مشتری محدود ولی وفادار بزرگ‌ترین کمک به کسب‌وکارهاست. همکاری با یک کسب‌وکار بزرگ خیلی سخت‌تر است تا یک کسب‌وکار کوچک چون شرکت‌های بزرگ سخت‌گیرتر هستند. برای تشکیل کسب‌وکار با سرمایه کم می‌توان با بحث‌های بازاریابی ویروسی، سئو و تولید محتوا شروع کرد.»

سخنران بعدی این همایش میلاد نوری، مدیرعامل شرکت توکان تک و بنیانگذار پونز بود. او بیان کرد: «در ایران حدود 50 میلیون کاربر از موبایل هوشمند استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم نسبت به اپلیکیشن‌ها مشکوک هستند. کاربران ایرانی به اپلیکیشن‌های خارجی خوشبین ولی نسبت به اپلیکیشن‌های ایرانی بدبین هستند.»

در ادامه نوری درباره آسیب پذیری‌های اپلیکیشن‌ها گفت: «اپلیکیشن‌ها از سه طریق باعث آسیب به کاربران می‌شوند؛ سو استفاده‌های عمدی از سمت کل مجموعه، اشکالات ناخواسته، سو استفاده عمدی از طرف بخشی از مجموعه. افزایش آگاهی کاربران، عدم دعوت کاربران به نصب از درگاه‌های غیر معتبر، شناسایی و گزارش از طریق متخصصین می‌تواند از سو استفاده‌های عمدی توسط کل مجموعه جلوگیری کند. با افزایش دانش تیم فنی، بررسی و تست اپ توسط متخصصین خارج از مجموعه و گرفتن مشاوره از متخصصین خارج از تیم می‌توان از اشکالات ناخواسته پیشگیری کرد.»

در ادامه اجلاس وب فارسی وحید خسروی مدیر عامل شرکت ایده‌پردازان به سخنرانی پرداخت و گفت: «کارآفرینان در طول روز کارهایی انجام می‌دهند که ممکن است به آن علاقه‌ای نداشت باشند. برخلاف تصور دیگران کارآفرین هر وقت بخواهد نمی‌تواند به مرخصی برود. یک کارآفرین موفق باید بتواند یک تیم خوب جمع کند. بعضی از کسب‌وکارها در ابتدا سرمایه کلان می‌خواهند اما صرفاً کارآفرینی سرمایه کلان نمی‌خواهد. است. استارت‌آپ‌هایی که در طول دو یا سه سال اول خودشان جذب سرمایه کنند به احتمال 99 یا 100 درصد شکست می‌خورند. مسیر کار آفرینی موفق انتها ندارد.»

 

رکود، اتفاق جدیدی نیست

سخنران بعدی اجلاس وب فارسی رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش بود. او بیان کرد: «اقتصاد ما در رکود قرار دارد و این موضوع جدید نیست. از زمانی که توسعه آغاز شده در رکود بوده‌ایم. بازارهای سرمایه‌ای ایران ارز، سکه، طلا و زمین است که اگر از این بازارها بگذریم، بازار دیگری را نمی‌شناسیم. با بررسی بازار ارز در سال‌های گذشته بر خلاف تصور 10 برابر افزایش داشته‌ایم که اگر نوسان سکه را نسبی در نظر بگیریم تفاوت زیادی نداشتیم.»

او ادامه داد: «از سال 1913 تا 2013 قدرت خرید دلار کاهش یافته اما به این معنی نیست که اقتصاد آمریکا شکست خورده است. در شرایط بد اقتصادی هم کسب‌وکارهای موفقی شکل گرفته‌اند. آن چیزی که در حال رخ دادن است، این است که کسب‌وکارهای ضعیف از بین خواهند رفت و کسب‌وکارهای واقعی و یا کارمندهای واقعی در جای خودشان می‌مانند.»

 

چرا اینستاگرام؟ چرا عدم تکذیب؟

آخرین بخش از اجلاس وب فارسی پنلی بود که با حضور رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش، حمید سپیدنام، مدیرعامل شرکت کاسپید و میلاد نوری، سرپرست تیم توکان تِک برگزار شد.

در ابتدای این پنل، رضا قربانی از حمید سپیدنام درباره فعالیت او در اینستاگرام پرسید و اینکه چرا در توییتر فعالیت نمی‌کند. سپیدنام در پاسخ به این پرسش گفت: «تخصص من روی اینستاگرام است. هر شبکه اجتماعی برمی‌گردد به ذات همان فرد. هر کسی ممکن است در هر شبکه اجتماعی موفق باشد. من با اینستاگرام راحت هستم و حدود چهار پنج سال است که در آن کار می‌کنم. تمام جزئیات آن را می‌دانم و با رفتار فالوئرها آشنا هستم. مثلاً می‌دانم چه ساعتی پست بگذارم تا بهتر دیده شود و لایک بیشتری داشته باشد،. می‌دانم که چه مطلبی را بگذارم که کاربر بپسندد. همیشه هم می‌گوییم که یک شبکه اجتماعی را انتخاب کنید که بتوانید به خوبی آن را مدیریت کنید. با این اوصاف در حال حاضر نیم میلیون دنبال کننده دارم.»

او ادامه داد: «شما اگر نگاه کنید می‌بینید که همه در اینستاگرام هستند؛ عده‌ای هم در توییتر. هر شبکه اجتماعی برای قشر خاصی مطلوب است. این موضوع به نوع شخصیت افراد بستگی دارد. در ایران اینستاگرام تأثیر گذارتر است و مختص به یک نفر هم نیست و کاربران زیادی در ایران دارد.»

در ادامه قربانی از کسب‌وکار حمید سپیدنام پرسید و او توضیحاتی را ارائه داد: «من هم کاسپید را دارم و هم مستر تیستر. طراح وب نیستم و فقط شرکت طراحی سایت دارم. مستر تیستر یک کاراکتر موفق است و باید قبول کرد که در صنعت غذا تأثیرگذار است. وقتی من یک پست در اینستاگرام می‌گذارم رسانه‌های مجازی ایرانی و خارجی آن پست را می‌گذارند و یک عده هم آن را قبول ندارند.

حدود سه تا چهار سال است که از حوزه وب خارج شده‌ام و روی بازاریابی و برندسازی شخصی کار کرده‌ام. بیلبوردهای پاستاریونی در سطح شهر را من زده‌ام و دویست میلیون هزینه کردم برای اینکه می‌خواهم فیلمی که بازی کرده‌ام فروش زیادی داشته باشد؛ درحالی که کسی برای برندسازی شخصی چنین کاری را انجام نمی‌دهد. اینستاگرام برای من یک ابزار است و جدی‌ترین موضوعی است که من به آن فکر می‌کنم.»

او تصریح کرد: «بحث گردشگری غذا با استفاده از وب مطرح است است و هدف اصلی من برند کردن غذای ایرانی است. این کار را با استفاده از شناخته شدن مستر تستر در کشورهای دیگر مثل ترکیه انجام داده‌ام. مستر تستر اگر امشب برود در رستورانی غذا بخورد که فروشش 10 میلیون باشد فردا به 70 میلیون می‌رسد و من این را برای خودم موفقیت می‌دانم.»

در ادامه میلاد نوری انتقاد خود را مطرح کرد و گفت: «در این مدت دیده‌ایم متاسفانه کسانی یک سری عناوین را به خودشان نسبت داده‌اند. مثل اینکه من به خودم بگویم پدر همایش‌های ایران هستم و همه همایش‌های ایران را من برگزار می‌کنم. بهتر است اگر این عناوین را کسانی به فردی نسبت می‌دهند همان فرد این موضوع را تکذیب کند ولی اگر این کار را نکند اینطور به نظر می‌آید که خود او هم از این موضوع راضی است.»

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی ابیانه می‌گوید

    با سپاس از انعکاس اخبار این اجلاس، ذکر برخی از نکات را در این مسیر توسعه ضروری می داند:
    1- چنانچه ما به دنبال چهره سازی برخی از افراد در تخصص خاصی هستیم، پیشنهاد می کنم یک ممیزی داخلی از افراد داشته باشیم. یک مشکلی که از دیدگاه من در جامعه ایرانی وجود دارد، کمبود سلبریتی است. یعنی ما سرمایه گذاری خوبی در حوزه الگوپردازی برای کودکان، جوانان و … نداشته ایم. مثلا یک کودک ایرانی می تواند بگوید وقتی بزرگ شدم، دوس دارم استیو جابز یا بیل گیتس شوم ولی هیچ الگوی داخلی مطرحی که واقعا بر روی فرهیختگی خود کار کرده و علاوه بر تخصص خویش بر شایستگی های رفتاری خود سرمایه گذاری نموده باشد، نیست.
    بنابراین وقتی افراد می توانند به پول های کلانی از طریق فضای مجازی برسند، به دنبال برند شخصی خود رفته و به الگوی جامعه ایرانی بدل خواهند شد. حال اگر با این الگوها مشکلی وجود ندارد و در سال های آتی ایران، کودکانی که الگوی خود را افرادی همانند سپیدنام ها یا ماهان تیموری ها یا امثال این اشخاص، انتخاب نموده اند، پر شود به آبادی ایران کمک خواهد شد، می توان به این رویداد کمک نمود.
    در حالی که به گمان بنده، جامعه تشنه فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی است که سرشار از اخلاق مداری است و نه تشنه فرهنگ سوسیالیستی. چنانچه قصد توسعه کشور را داریم بهتر است حداقل این دو گزینه را توامان به پیش بریم.
    2- گفتمان کلید موفقیت متخصصین و فرهیختگان هر حوزه است، لذا ایجاد فضایی اینچنینی می تواند سرآغاز اتفاق های خوب باشد.
    3-ضمن تشکر از اشاره به جای جناب سرهنگ تورج کاظمی به عدم اطلاع رسانی و آگاهی سازی آحاد جامعه از اتفاق های حوزه وب، بسیار شایسته خواهد بود که پلیس فتا این مقوله را سرلوحه اقدامات خویش قرار دهد. چرا که برای مراجعه به پلیس فتا، بنده شهروند عادی یک روز کامل بین 4 ساختمان نیروی انتظامی جستجو نموده و موفق به کسب اطلاعات از عزیزان خدوم نیروی انتظامی هم، نشدم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.