راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر محصول شاپگرام در گفت‌وگو با راه پرداخت عنوان کرد / شاپگرام بستری برای کمک به کسب‌وکارهای خرد در فضای مجازی است

تیم شاپگرام فعالیت خود را از پاییز 1396 آغاز کرده و در حال حاضر 50 هزار کاربر دارد. شاپگرام در حال فعالیت در فضای کسب‌وکارهای پلتفرمی است و قصد دارد فرآیند خریدوفروش را برای فروشندگان و خریداران مختلف آسان‌تر کند. شاپگرام بستری برای تعامل خریداران و فروشندگان است و هدف آن پاسخگویی به کاربران در هنگام خرید آنلاین و ایجاد حس اعتماد در آنهاست. برای اینکه با چگونگی شکل‌گیری شاپگرام و برنامه‌های پیش روی آن آشنا شویم با علی مهدوی مطلق، مدیر محصول این پلتفرم گفت‌وگویی کردیم که مشروح آن در ادامه آورده می‌شود.

علی مهدوی مطلق، مدیر محصول شاپگرام، درباره دلیل شکل‌گیری و نحوه فعالیت شاپگرام گفت: «هدف این شبکه هوشمند خرید، ایجاد بستر خریدوفروش آنلاین برای فروشگاه‌های اینترنتی فعال در فضای مجازی یعنی فروشگاه‌هایی است که در اینستاگرام و تلگرام فعالیت دارند.

شاپگرام بستر تعاملی دو طرفه خریداران و فروشندگان است. ما در پاسخ به نیاز فروشندگان و خریداران اینستاگرام و تلگرام به کامل بودن چرخه خرید، آسان‌تر شدن فرآیندهای خرید در شبکه‌های اجتماعی از دسترسی به کالاها و فروشگاه‌ها گرفته تا پرداخت وجه بعد از توافق، نیاز فروشندگان این بسترها به رفع حواشی مختلفی که پیرامون آنها و فعالیتشان در ایران وجود دارد و برنامه‌ریزی بلند مدت فروش را برای آنها سخت می‌کند و همچنین نیاز کاربران خریدار در شبکه‌های اجتماعی به رفع مشکل عدم اطمینان در خرید، شاپگرام را راه‌اندازی کرده‌ایم.»

او ادامه داد: «اینکه کاربران شبکه‌های اجتماعی دوست دارند کالایی را بخرند اما نمی‌توانند به برخی فروشگاه‌ها اعتماد کنند ناشی از دو چیز است؛ اول اینکه نمی‌دانند این فروشگاه‌ها واقعی هستند یا نه و دلیل دوم اینکه اگر آن فروشگاه‌ها محصول بی‌کیفیتی برایشان ارسال کند و نسبت به آن پاسخگو نباشند راهی برای پیگیری این مشکل ندارند چرا که اینستاگرام یا تلگرام نیز مسئولیتی از مشکل به‌وجودآمده را بر عهده نمی‌گیرند.

ما با شاپگرام به این نیازها پاسخ می‌دهیم. بسیاری از فروشگاه‌های با کیفیت بخش قابل توجهی از خریداران را به سبب عدم اعتماد از دست می‌دهند از طرفی بسیاری از افراد سودجو با ساختن فروشگاه‌های تقلبی و کپی از عکس‌های برندهای مختلف از کاربران کلاهبرداری می‌کنند. بستر شاپگرام این مشکلات را برای فروشگاه‌های با کیفیت اینستاگرام رفع کرده و با برعهده گرفتن مشکلات فرآیند خرید به نیاز اعتماد کاربران پاسخ داده ‌است.»

 

تجمیع فروشگاه‌های اینستاگرام و تلگرام در شاپگرام

مدیر محصول شاپگرام ادامه داد: «ماهیت و کاربری اصلی اینستاگرام و تلگرام برای خریدوفروش نیست و دسترسی به فروشگاه‌های آن سخت است. مثلاً اگر یک کاربر بخواهد به تمام فروشگاه‌ها دسترسی داشته باشد یا تعداد زیادی محصول مشابه را با هم ببیند این کار برایش ممکن نیست. ما بستری طراحی کرده‌ایم تا فروشگاه‌های برتر و مطمئن در یک جا جمع شوند. این بستر، جنبه اجتماعی دارد؛ در شاپگرام شما فروشگاه‌های مورد علاقه خود را دنبال می‌کنید تا از آخرین محصولات و پیشنهادات ویژه آنها با خبر شوید، دوستانتان را دنبال می‌کنید تا سلیقه آنها و آخرین محصولاتی که توجهشان را جلب کرده ببینید و هم در زمان‌های خاص با دانستن علاقه‌مندی‌هایشان برای آنها هدیه بگیرید.»

 

تازه‌های شاپگرام

او با اشاره به اینکه بخش دیگر اپلیکیشن شاپگرام صفحه گشت‌وگذار یا اکسپلور آن است، گفت: «در این قسمت تمامی کالاهای جذابی که به شاپگرام اضافه می‌شوند به تفکیک دسته‌بندی قابل مشاهده هستند. در همین صفحه بخشی به نام سلیقه شما وجود دارد. سیستم هوش مصنوعی ما با بررسی رفتارهایی که کاربران در اپلیکیشن انجام می‌دهند و علایقشان سلیقه آنها را شناسایی می‌کند. صفحه‌ای هوشمند که از کالاهایی جذاب و کاملاً بر اساس سلیقه هر کاربر مرتب شده است.

این مساله باعث کاهش زمان مورد نیاز برای گشتن پیرامون کالاهایی است که بیشتر به آنها علاقه داریم. ما یک سری تغییرات را نیز به مرور زمان در اپلیکیشن ایجاد خواهیم کرد، برای مثال به‌زودی چت شاپگرام را در اپلیکیشن خواهیم داشت. امکان پرداخت را هم اضافه می‌کنیم. بعد از این با نصب شاپگرام کاربران یک اینستاگرام خواهند داشت که مخصوص خرید است.»

او به موضوع پرداخت در شاپگرام اشاره کرد و گفت: « هنوز تصمیم مشخصی درباره اینکه بستر پرداخت را به چه نحوی راه‌اندازی کنیم نگرفته‌ایم، ولی فکر می‌کنم با یکی از شرکت‌های پرداخت‌یاری همکاری کنیم. برای پرداخت هم لینکی وجود دارد به این صورت که در همان فرآیند چت، کاربران از همان لینک وارد شوند و پرداخت کنند.»

مهدوی ادامه داد: «ما با فروشگاه‌هایی که معیارهای کیفی ما را داشته باشند قرارداد می‌بندیم و اپراتورهای ما محصولات فروشگاه‌ها را وارد بستر می‌کنند. به زودی نیز پنلی به فروشندگان خواهیم داد و امکان ثبت‌نام را برای فروشگاه‌های بیشتری باز خواهیم کرد. در این بخش کسب‌وکارهای خانگی هم می‌توانند محصولاتشان را ارائه بدهند. برای مثال شما اگر می‌خواهید در اینستاگرام صفحه‌ای را برای فروش بسازید می‌توانید همین کار را در شاپگرام انجام دهید؛ با این تفاوت که شاپگرام فقط برای خرید است.»

 

رقبا و ارزش‌افزوده شاپگرام

مهدوی درباره رقبای شاپگرام توضیح داد: «رقیب مستقیمی که شبکه هوشمند اجتماعی خرید باشد نداریم اما به نوعی دکمه رقیب ماست. با این تفاوت که خرید تعاملی در آنها شکل نگرفته و وارد مدیریت زنجیره تأمین شده و بیشتر به خرید پرداخته‌اند و نه خرید اجتماعی. شاپگرام اجتماعی‌تر است و توجه بیشتر خود را به تجارت اجتماعی (سوشال کامرس) معطوف کرده که در ایران نداریم. در چند ماه آینده از بخش‌های اجتماعی‌تر شاپگرام رونمایی خواهد شد که فکر می‌کنم اپلیکیشن‌های دیگر این ویژگی‌ها را ندارند و خیلی روی بعد اجتماعی مانور نداده‌اند. برنامه شاپگرام برای توسعه بخش اجتماعی از آغاز سال ۱۳۹۸ اجرایی خواهد شد.»

او در پایان گفت: «شاپگرام زیر مجموعه شرکت راه‌سازان آینده اقتصاد است که شرکتی دانش‌بنیان است. شاپگرام خودش ای‌نماد دارد و کسب‌وکارهایی که به پلتفرم ما می‌آیند نیازی به ای‌نماد برای حضور ندارند. ما یک وب‌سایتی هم راه‌اندازی کرده‌ایم به نام shopgramapp.com که البته هنوز به اندازه کافی برای توسعه آن زمان و منابع تخصیص نداده‌ایم.

این وبسایت برای کاربرانی که می‌خواهند آشنایی بیشتری با شاپگرام پیدا کرده، کالاها را جست‌وجو کنند و با هدف بهبود سئو برای کالاهای اینستاگرامی پیاده‌سازی شده ‌است. کالاهای فروشندگانی که به شاپگرام می‌پیوندند از چشم موتورهای جست‌وجو نیز پنهان نخواهند ماند که خود ظرفیتی از خریدارانی است که با جست‌وجو در گوگل و… به دنبال کالایی خاص می‌گردند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.