راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کیف پول بیت‌کوین امنیت می‌خواهد / سه قانون طلایی پیش از انتخاب کیف پول بیت‌کوین

پیش از خرید بیت‌کوین انتخاب راهکاری برای نگهداری آن از مهم‌ترین نکاتی است که باید مد نظر قرار دهید. در این نوشته قصد داریم چند نکته برای انتخاب کیف پول بیت‌کوین را بیان کنیم. باوجود کیف پول‌های بیت‌کوین مختلف انتخاب بهترین آنها مشکل خواهد بود. در اینجا سه قانون ساده اما اساسی مطرح می‌شود که امنیت بیت‌کوین را تأمین می‌کند. اگرچه این گزارش برای انتخاب کیف پول بیت‌کوین نوشته‌ شده اما قوانین اشاره‌ شده آن برای هر کیف پول رمزارزی صادق است.

 

آنچه باید درباره کیف پول بیت‌کوین بدانید

کیف پول بیت‌کوین برنامه‌ای است که به شما کمک می‌کند به روشی ساده و کاربرپسند بیت‌کوین‌های خود را مدیریت کنید. همان‌طور که از نرم‌افزار اوت‌لوک یا جیمیل برای مدیریت ایمیل‌ها استفاده می‌کنید.

مهم‌ترین قسمت هر کیف پول بیت‌کوین، کلید خصوصی است. کلید خصوصی یک رشته متنی و عددی طولانی است که مانند رمز عبور برای بیت‌کوین‌های شما عمل می‌کند. می‌توانید کلید خصوصی را مانند یک نقشه گنج تصور کنید که نشان می‌دهد بیت‌کوین‌ها کجا مخفی شده‌اند. یعنی هرکس که کلید خصوصی شما را داشته باشد قادر خواهد بود بیت‌کوین‌های شما را کنترل کند.

بسیاری از کیف پول‌های امروزی از عبارات تصادفی به‌جای ترکیب پیچیده و طولانی کلید خصوصی استفاده می‌کنند. در این مدل کلید خصوصی با ۱۲ تا ۲۴ کلمه تصادفی که نقش کلید خصوصی را بازی می‌کنند جایگزین می‌شود. اگرچه این راهکار ساده‌تر است اما از نظر امنیتی تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند. اگر کسی این کلمات را بداند می‌تواند بیت‌کوین‌های شما را از آن خود کند.

حالا می‌دانید کلید خصوصی چیست و چرا حفاظت از آن اهمیت دارد. اگر دستگاهی که کیف پول بیت‌کوین خود را در آن نگاه می‌دارید آسیب ببیند، گم شود یا به سرقت رود؛ همین کلید خصوصی یا عبارات تصادفی برای بازیابی بیت‌کوین‌ها نیز به کار خواهند آمد. حالا برای انتخاب کیف پول بیت‌کوین چه کارهایی لازم است؟

 

قانون اول- اگر قرار است حجم زیادی رمزارز نگهداری کنید، سراغ کیف پول‌های سرد بروید

کیف پول سرد به هر کیف پول رمزارزی گفته می‌شود که به اینترنت متصل نباشد. هکرها نمی‌توانند از راه دور به کیف پول سرد متصل شوند و کلید خصوصی شما را بدزدند. کیف پول‌های سرد در مدل‌های مختلف وجود دارند.

 

کیف پول کاغذی

در این مدل شما کلید خصوصی را در یک تکه کاغذ یادداشت می‌کنید. از این طریق تنها روش دزدیدن کلید خصوصی به سرقت بردن فیزیکی آن قطعه کاغذ است. مشکل اینجاست که کاغذ ممکن است گم شود یا اطلاعات آن با گذشت زمان مخدوش شده و ناخوانا شوند.

مشکل دیگر کیف پول‌های کاغذی این است که نمی‌توان از طریق آن بیت‌کوین ارسال کرد. به‌محض آنکه بخواهید بیت‌کوین ارسال کنید باید کلید خصوصی خود را به یک کیف پول دیجیتال منتقل کنید تا بتوان تراکنش انجام داد.

 

کیف پول‌های سخت‌افزاری

معروف‌ترین کیف پول‌های سرد مدل‌های سخت‌افزاری هستند. این دستگاه‌های فیزیکی کلید خصوصی را در خود نگهداری می‌کنند. زمانی که بخواهید بیت‌کوین ارسال کنید باید مانند یک فلش درایو یواس‌بی آن را به کامپیوتر متصل کرده و مشخص کنید چه مقدار بیت‌کوین به چه آدرسی ارسال شود.

کیف پول سخت‌افزاری تراکنش شما را به شکل دیجیتالی امضا کرده و در شبکه منتشر می‌کند. مهم است بدانید کیف پول‌های سخت‌افزاری طوری ساخته می‌شوند که حتی اگر آنها را به سیستم ویروسی و آلوده متصل کنید کلید خصوصی شما امن خواهد ماند.

هر چه بیت‌کوین مشهورتر می‌شود کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز رواج بیشتری خواهند یافت، چراکه هم بسیار ایمن هستند و هم استفاده از آنها ساده است. دو کمپانی معروف تولیدکننده کیف پول‌های فیزیکی شرکت ترزور و لجر هستند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری گران‌قیمت هستند ولی اگر قصد دارید حجم زیادی رمزارز نگهداری کنید، صرف این هزینه ارزشش را خواهد داشت.

 

قانون دوم – کیف پول نرم‌افزاری فقط برای انجام تراکنش

اگر به دنبال راهکار سریع‌تر اما با ایمنی کمتری هستید، از کیف پول‌های گرم استفاده کنید. کیف پول گرم هر نوع کیف پول بیت‌کوین است که به نحوی با اینترنت در ارتباط باشد. تفاوتی ندارد که روی گوشی موبایل شما نصب‌شده باشد، روی لپ‌تاپ اجرا شود و یا حتی یک حساب کاربری در یک وب‌سایت باشد.

کیف پول‌های گرم به‌طور کلی قابل‌ نفوذ در نظر گرفته می‌شوند؛ بنابراین در نظر داشته باشید که تنها مقادیر کم از بیت‌کوین در آنها نگهداری کنید. اما کم یعنی چه مقدار؟ بستگی به شرایط مالی شما دارد. برخی مردم تنها ۱۰۰ دلار در کیف پول بیت‌کوین خود نگه می‌دارند و برخی دیگر ممکن است هزاران دلار هم برایشان پول خرد باشد. به یاد داشته باشید نگهداری پول در کیف پول گرم شانس به سرقت رفتن دارایی رمزارزی شما را افزایش خواهد داد. دو مدل اصلی کیف پول گرم وجود دارد.

 

کیف پول تحت وب

این کیف پول‌های ساده حساب‌هایی هستند که بیت‌کوین شما را نگهداری می‌کنند. صاحب حساب به کلید خصوصی خود دسترسی ندارد و صادرکننده کیف پول همواره می‌تواند بیت‌کوین کاربران را کنترل کند. هر سایتی که به شما اجازه دسترسی به کلید خصوصی را ندهد از این مدل است. کیف پول بیشتر سایت‌های خریدوفروش بیت‌کوین و بازارهای تبادل رمزارز از این نوع هستند.

 

کیف پول‌ نرم‌افزاری

این نرم‌افزارها توسط کاربر دانلود شده و روی کامپیوتر، موبایل، تبلت و یا لپ‌تاپ نصب می‌شوند. در این مدل کلید خصوصی یا عبارت تصادفی در دستگاه کاربر ذخیره می‌شود. این راهکار به شما امکان کنترل کامل بیت‌کوین را خواهد داد اگرچه نگرانی از گم‌شدن یا به سرقت رفتن دستگاه همواره وجود دارد.

برای مثال گوشی‌های موبایل به‌راحتی سرقت شده و یا خراب می‌شوند. اگر موبایل شما خراب شود و از کار بیفتد نمی‌توانید به بیت‌کوین‌های خود دسترسی داشته باشید. اینجاست که داشتن یک کیف پول پشتیبان اهمیت می‌یابد.

 

قانون سوم – از کلید خصوصی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

مهم‌ترین نکته هنگام انتخاب کیف پول بیت‌کوین تهیه پشتیبان است. نسخه پشتیبان از کیف پول بیت‌کوین به معنی ساخت یک کپی از کلید خصوصی است.

می‌توانید کلید خصوصی را روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید یا آن را به‌صورت دیجیتال جایی ذخیره کنید. به یاد داشته باشید اگر کسی این کلید را به دست آورد می‌تواند از آن برای کنترل دارایی بیت‌کوین شما استفاده کند. پس بهتر است نسخه پشتیبان را به‌صورت آفلاین و درجایی امن نگهداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.