راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نرم‌افزار مدیریت ماینر / چطور هزینه‌های مدیریت و نظارت فارم استخراج بیت‌کوین را کاهش دهیم؟

راهکار آخر و احتمالا ساده‌ترین روش، مدیریت فارم از راه‌ دور است. برای نظارت و مدیریت دستگاه‌های ماینر از راه دور به سرویسی نیاز خواهد بود که علاوه بر امکان مانیتورینگ امکان کنترل و اعمال تغییرات از راه دور را نیز برای کاربر فراهم کند.

راه‌اندازی فارم تنها بخشی از فرایند سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ است و صاحب فارم مانند هر صنعت‌کار دیگری باید بر فرآیند تولید محصول و صحت عملکرد دستگاه‌های خود نظارت داشته باشد. این فرایند نظارتی به نیروی انسانی نیاز دارد و بخش زیادی از هزینه‌های جاری فارم، مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل فارم می‌شود. در این نوشته قصد داریم بخشی از این فعالیت‌ها را شناسایی کنیم و راهکاری معرفی کنیم که این هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

نظارت بر فرکانس پردازشگر و توان پردازشی، بررسی دمای هش بورد و حرارت محیط، سرعت گردش و صحت عملکرد فن‌ها، کنترل و نظارت جریان برق فارم و در نهایت اطمینان از اتصال شبکه اینترنت و ارتباط با استخر ماینینگ برخی از فرایندهای رایج نظارتی در فارم استخراج بیت‌کوین هستند که توسط نیروی انسانی انجام می‌شوند.

فعالیت‌های عملیاتی فارم بیت‌کوین بخش دیگری از کارهای فارم است که به نیروی انسانی نیاز دارد. بسیاری از فارم‌های ماینینگ به صورت اشتراکی مدیریت می‌شوند یعنی تمامی دستگاه‌های مستقر در فارم متعلق به یک فرد نیستند. گروه‌بندی دستگاه‌ها و اعمال تغییرات گروهی در آنها از فعالیت‌های روزمره فارم است که به نیروی انسانی نیاز دارد. تغییر استخر استخراج، کانفیگ دستگاه‌ها به صورت تک یا گروهی و ارائه گزارشات دوره‌ای به مالکان دستگاه‌ها از جمله فعالیت‌های مرتبط با نیروی انسانی فارم استخراج بیتکوین است.

نرم‌افزار مدیریت ماینر راهکاری برای کاهش هزینه‌ها

پاسخ در یک کلمه استفاده از نرم‌افزار است. نرم‌افزارها ساخته می‌شوند تا در انجام کارهای تکراری به کمک ما بیایند و در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند؛ مانند دیگر صنایع برای صنعت ماینینگ و استخراج رمزارزها نیز راهکارهای نرم‌افزاری توسعه داده شده است. قطعا اگر برخی از وظایف مدیر یا کارشناس فارم را به نرم‌افزار واگذار کنید در پایان ماه از کاهش هزینه‌های نیروی انسانی خود شگفت‌زده خواهید شد. به همین علت سرویس‌های مانیتورینگ فارم از محبوب‌ترین‌های نرم‌افزارهای صنعت ماینینگ محسوب می‌شوند.

استخرهای ماینینگ بزرگ نرم‌افزارهایی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که از راه دور می‌توانند توان پردازشی دستگاه‌های خود را مشاهده کنند؛ اگر فارم کوچکی دارید و تنها قصد دارید گاه به گاه وضعیت دستگاه‌های ماینر خود و میزان درآمد آنها را مشاهده کنید، این نرم‌افزارهای رایگان از سایت استخر ماینینگ قابل دانلود هستند؛ اما برای فارم‌های متوسط و بزرگ تنها بررسی توان پردازشی دستگاه‌ها کافی نیست.

در فارم‌های بزرگ و صنعتی یک یا چند کارشناس متخصص فارم و آشنا با عملکرد دستگاه‌های ماینر به صورت تمام وقت بر کارکرد صحیح فارم نظارت می‌کنند و در صورت بروز هر نوع خطا یا مشکل نسبت به رفع آن اقدام می‌کنند. این نظارت با کمک نرم‌افزارهای مانیتورینگ انجام می‌شود که به صورت مستقر در فارم وضعیت دستگاه‌ها را هر لحظه بررسی کرده و نمایش می‌دهند.

اگر قصد دارید از چنین سرویسی بهره ببرید باید یک کامپیوتر در محیط فارم خود قرار دهید و آن را به شبکه ماینرهای خود متصل کنید. در مرحله بعد یکی از نرم‌افزارهای مانیتورینگ را دانلود کنید و بر روی سیستم نصب کنید. نرم‌افزار مدیریت ماینر دستگاه‌های شما را در شبکه تشخیص می‌دهد و فعالیت آنها را زیر نظر می‌گیرد. این نرم افزارها امکانات خوبی در اختیار کاربر قرار می‌دهند و تقریبا می‌توانند تمامی مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه‌های ماینر را تشخیص دهند. علاوه بر این امکان کانفیگ و اعمال تغییرات گروهی دستگاه‌ها را نیز فراهم می‌کنند.

با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌توانید تعدادی از این نرم‌افزارها پیدا کنید؛ این نرم‌افزارها به صورت رایگان یا کرک شده در سطح اینترنت قابل دانلود هستند اما مشکلاتی نیز دارند. عدم وجود پشتیبانی، عدم امکان تعریف اعلان و باگ‌های امنیتی از جمله مشکلات اصلی است که برای بسیاری از کاربران تجارب تلخی به یادگار گذاشته است؛ اما مشکل بزرگ‌تر این مدل نرم‌افزارها آن است که برای استفاده از از راه دور ساخته نشده‌اند و همواره باید یک نفر در فارم حضور داشته باشد تا وضعیت ماینر‌ها را رصد کند. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که در این مدل نرم‌افزارها اگر از برنامه به علت قطع شدن برق یا هر علت دیگری خارج شوید تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده از بین خواهد رفت.

راهکار آخر و احتمالا ساده‌ترین روش، مدیریت فارم از راه‌ دور است. برای نظارت و مدیریت دستگاه‌های ماینر از راه دور به سرویسی نیاز خواهد بود که علاوه بر امکان مانیتورینگ امکان کنترل و اعمال تغییرات از راه دور را نیز برای کاربر فراهم کند. در حال حاضر نرم‌افزارهای زیادی وجود ندارند که چنین امکاناتی را در اختیار کاربران قرار دهند.

هرچند استفاده از ای‌پی استاتیک برای دسترسی به ماینرها از راه دور ممکن است اما به علت مشکلات امنیتی که ممکن است ایجاد نماید و احتمال هک شدن فارم را بالا ببرد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. تیم همراستا برای حل این مشکل به تازگی نرم‌افزار مدیریت ماینر از راه دور را ارائه کرده‌ است که با در نظر گرفتن نکات امنیتی قابلیت نظارت و مدیریت از راه‌دور ماینرها را ارائه میکند.

برای استفاده از این سرویس به آی‌پی استاتیک نیازی نیست و اکثر کارها از طریق پنل تحت وب نرم‌افزار انجام می‌شود. اگر قصد دارید از این سرویس استفاده کنید باید یک کامپیوتر با دسترسی به شبکه ماینرها و اینترنت در فارم خود مستقر کنید و نرم‌افزار را روی آن نصب کنید و با کمک کلید خصوصی رمزنگاری‌شده ارتباط آن را با پنل تحت وب نرم‌افزار برقرار کنید.

ازاین‌پس تمامی فعالیت‌های مهم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ماینرهای شما از راه دور قابل رصد کردن خواهند بود؛ می‌توانید اعلان‌هایی تنظیم کنید که در صورت بروز مشکلات سخت‌افزاری؛ سیستم از طریق پیامک یا ایمیل شما را مطلع سازد (تا دیگر مجبور نباشید تمام ساعات خود را در محیط فارم بگذرانید) و اگر لازم شد از را‌ه دور ماینرها را مدیریت کنید. نظارت لحظه‌ای بر وضعیت عملکرد ماینرها از راه دور، خاموش و روشن کردن ماینرها، تغییر استخر ماینینگ و کانفیگ گروهی دستگاه‌ها از راه دور برخی از قابلیت‌هایی است که می‌توانید از چنین نرم‌افزاری انتظار داشته باشید. این سرویس‌ رایگان نیست و به نسبت تعداد دستگاه‌های مستقر در فارم باید مبلغی را به‌صورت دوره‌ای جهت استفاده از نرم‌افزار بپردازید؛ اما با توجه به امکاناتی که فراهم می‌کند و کاهش قابل‌توجه هزینه‌های نیروی انسانی بسیار به‌صرفه است.

استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ماینر هزینه‌های فارم را به‌خصوص در بخش نیروی انسانی کاهش می‌دهد و مدیریت ماینرها را آسان‌تر می‌کند. برای انتخاب نرم‌افزار مانیتورینگ مناسب؛ ابعاد فارم، تعداد دستگاه‌های مستقر، وضعیت مالکیت ماینرها (شخصی یا اشتراکی)، موقعیت مکانی فارم و امکانات و نیازهای خود را در نظر بگیرید و سعی کنید تا حد ممکن از نرم‌افزارهای کرک شده استفاده نکنید. در بیشتر مواقع یک نرم‌افزار رایگان با امکانات محدود بهتر از یک نرم‌افزار فوق‌العاده به‌صورت کرک شده عمل می‌کند. به خاطر داشته باشید در صورت هک شدن فارم یا آسیب دیدن دستگاه‌ها؛ ضرر مالی شما خیلی بیشتر از هزینه تهیه گران‌ترین نرم‌افزار موجود در بازار خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.