راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر محصول جیبی‌مو مطرح کرد / محصول جدید جیبی‌مو چیست و چگونه به کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

«جیبی‌مو کیف پول الکترونیکی مبتنی بر شبکه اجتماعی است که خدمات متنوعی در حوزه پرداخت به کاربران حقیقی و حقوقی ارائه می‌دهد. آغاز فعالیت جیبی‌مو با اپلیکیشن موبایل متمرکز بر پرداخت فردبه‌فرد به‌صورت C2C بوده است. با گذر زمان و شناسایی نیاز بازار در حوزه B2B و B2C تصمیم به ارائه محصولی منسجم‌تر جهت پاسخگویی به نیازهای کسب‌وکارهای حقوقی گرفتیم.»

این مقدمه گفته‌های پیام حسامی، مدیر محصول جیبی‌مو است. برای اینکه با چگونگی شکل‌گیری «راهکار ۳۶۰ درجه پرداخت» جیبی‌مو که محصول این کسب‌وکار است آشنا شویم با او گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه آورده می‌شود.

پیام حسامی با بیان اینکه در راستای تولید «راهکار ۳۶۰ درجه پرداخت» از فرآیند طراحی خدمت استفاده کرده‌ایم، گفت: «الگوی اجرایی این فرآیند با مشاوره همکار بلژیکی ما صورت پذیرفت. هدف از به‌کارگیری این فرآیند، طراحی متناسب با نیازهای مشتریان جهت توسعه محصولی کاربرپسند، قابل‌رقابت و بهینه بوده است.»

او افزود: «ابتدای امر، باید چارچوب توسعه محصول از دیدگاه سازمان را مشخص می‌کردیم؛ بنابراین، نیازهای مشتریان، بازیگران و شرایط داخلی و خارجی را موردبررسی قرار دادیم و سپس با هدف‌گذاری و تعیین رسالت محصول، قالب اولیه و استراتژی محصول را شکل دادیم؛ در نتیجه آن، تصمیم بر این شد که محصول جدید جیبی‌مو، تحت عنوان «راهکار ۳۶۰ درجه پرداخت» برای کسب‌وکارهای پلتفرمی وارد بازار شود.»

او ادامه داد: «پلتفرم‌ها را غالبا کسب‌وکارهایی تلقی می‌کنیم که موجب تعاملات ارزش‌آفرین میان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کالا یا خدمت می‌شوند. پس از مشخص شدن استراتژی محصول، تعامل با پلتفرم‌ها آغاز شد و با انجام مصاحبه‌ها و گردهمایی با آنان، نیازها را اعتبارسنجی کردیم.»

حسامی ادامه داد: «ماحصل این تعاملات، شناخت بهتر مشتری هدف و نیازهای آنها است که برخی از آنها عبارتند از دریافت و تسهیم پویای وجوه، کنترل عملیات مالی بین کاربران و تامین‌کنندگان کالا یا خدماتشان، بازپرداخت مستقیم وجه به حساب بانکی مشتریان، پرداخت جوایز، گزارش‌گیری پویا، هزینه متناسب با اندازه کسب‌وکارشان، امنیت و قابلیت اعتماد و تعامل نزدیک با مشتریان و تکمیل حلقه‌های بازخورد از آنان.»

 

پاسخ به یک پرسش

پیام حسامی، با اشاره به اینکه پس از کسب شناخت نسبی از کاربران، چند نمایه شخصیتی از آنها تهیه کردیم تا هر کدام نماینده گروهی از کاربران در فرآیند طراحی باشند، گفت: «با برگزاری جلسات متعدد با حضور اعضای تیم فنی و کسب‌وکار جیبی‌مو، ایده‌پردازی را آغاز کردیم و آن را در قالب پاسخ به یک پرسش محدود کردیم: «چگونه می‌توانیم نیاز دریافت و پرداخت پول در پلتفرم‌ها را ارزان‌تر، سریع‌تر و منسجم‌تر برآورده کنیم؟» در پاسخ به همین سؤال قابلیت‌های جذاب و کاربردی مطرح و نقاط تماس با مشتریان مشخص شد. سپس با حضور ذی‌نفعان، بهترین ایده‌ها جهت پیاده‌سازی انتخاب شدند.»

او ادامه داد: «قبل از هر اقدامی برای شروع پیاده‌سازی فنی، نمونه‌های اولیه‌ای را طراحی کردیم و با همکاری خود کاربران (نمایندگان کسب‌وکارها) نمونه‌ها تکمیل شدند. پس از طی این مراحل، نقشه راه محصول را جهت پیاده‌سازی و انتشار نسخه پنل تحت وب تدوین کردیم. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و با توجه به نقشه راه، اولین نسخه این راهکار در اواسط بهمن‌ماه منتشر خواهد شد.»

به گفته مدیر محصول جیبی‌مو با انتشار نسخه مخصوص کسب‌وکارها، پلتفرم‌ها می‌توانند به‌عنوان کسب‌وکارهای حقیقی ثبت‌نام کنند و با بارگذاری اطلاعات سازمانی و تأیید هویت، به مدیریت فعالیت‌های مالی خود در جیبی‌مو بپردازند.

حسامی به این موضوع اشاره کرد که برای پاسخ به نیازهای مشتریان، جیبی‌مو امکاناتی را ارائه می‌دهد که منجر به این می‌شود که کسب‌وکارها بتوانند تمرکز اصلی را بر روی کسب‌وکار خود بگذارند و پیچیدگی فعالیت‌های مالی را به ما بسپارند. به گفته حسامی از جمله این امکانات می‌توان به ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات سازمان در کمتر از پنج دقیقه به جای ساعت‌ها و گاهی اوقات روزها معطلی در مراکز مختلف فراهم‌کننده خدمات پرداخت سنتی اشاره کرد.

او ادامه داد: «با استفاده از جیبی‌مو دریافت درگاه پرداخت اینترنتی با همکاری بانک‌ها و زیرساخت‌های پرداخت الکترونیک کشور، فراهم می‌شود. مشتریان این کسب‌وکارها که روزانه بسیاری از آنها به شبکه جیبی‌مو می‌پیوندند، می‌توانند تجربه پرداخت با یک کلیک را از طریق کیف پول جیبی‌مو داشته باشند و از آن به عنوان جایگزینی برای کارت به کارت استفاده کنند و این یعنی کاهش زمان خرید و افزایش تجربه کاربری مشتریان.»

به گفته مدیر محصول جیبی‌مو، افزایش موجودی حساب جیبی‌مو، فراهم کردن وب‌سرویس‌های متنوعی برای ادغام و پیاده‌سازی پیشرفته امکانات جیبی‌مو در دیگر سامانه‌های مورداستفاده کسب‌وکارها از جمله صدور فاکتور فروش و ارسال لینک پرداخت، پرداخت از کیف پول به کیف پول، پرداخت مستقیم از کیف پول به حساب بانکی، گزارش‌گیری و … از دیگر قابلیت‌های جیبی‌مو است.

حسامی در ادامه گفت: «نکته دیگر در این خصوص فراهم شدن مستندات کامل و شفاف فنی به همراه پشتیبانی اختصاصی تیم جیبی‌مو است، اتصال حساب‌های بانکی مختلف به حساب جیبی‌مو جهت تسویه‌حساب، گزارش‌گیری پویا و مشاهده و چاپ اطلاعات تراکنش‌ها (فاکتور فروش) و بسیاری دیگر از قابلیت‌های تخصصی که به صورت مستمر رونمایی می‌شود.»

 

خدمات ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک

مدیر محصول جیبی‌مو به این موضوع اشاره کرد که در این راهکار برای کسب‌وکارهای کوچک و شخصی که قادر به دریافت درگاه پرداخت بانکی نیستند خدمات ویژه‌ای دیده شده است.

او گفت: «این کسب‌وکارها با ثبت اطلاعات اولیه کسب‌وکارشان و تأیید هویت، می‌توانند اقدام به فروش اجناس خود از طریق جیبی‌مو کنند و درگاه پرداخت شخصی خود را داشته باشند. غالبا کسب‌وکارهای تلگرامی و اینستاگرامی و یا کسب‌وکارهای آفلاین همچون کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها که ارسال و پرداخت در محل دارند، از این دسته کسب‌وکارها هستند و با ارسال لینک پرداخت از طریق پنل یا اپلیکیشن موبایل به عنوان درگاه پرداخت واسط، پول کالا و خدمات خود را دریافت می‌کنند و از فرستادن دستگاه POS برای هر مشتری بی‌نیاز می‌شوند و علاوه بر این، از طریق اشتراک‌گذاری تراکنش‌های خود در قسمت عمومی با دیگر کاربران جیبی‌مو علاوه بر جذب مشتری بیشتر، تعامل خود را نیز با مشتریانی که از آنها خریداری کرده‌اند توسعه دهند.»

او در پاسخ به این سوال که شبکه اجتماعی جیبی‌مو چه تأثیری بر کسب‌وکارهای دیگر دارد، گفت: «جیبی‌مو علاوه بر خدمت‌رسانی‌های مالی یک بستر تبلیغاتی تأثیرگذار برای کسب‌وکارهایی است که تراکنش‌های خود را از طریق جیبی‌مو انجام می‌دهند. هر کسب‌وکار یک پروفایل در جیبی‌مو دارد که در آن اطلاعات شرکت را به همراه لینک وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی‌اش تعریف می‌کند و تمام کاربران جیبی‌مو همواره به آن دسترسی دارند. »

او افزود: «زمانی که خریدی از یک کسب‌وکار صورت می‌پذیرد و به‌صورت عمومی یا بین دوستان یا دنبال‌کنندگان آن کسب‌وکار منتشر می‌شود، داستانی که منجر به آن خرید شده، بین دوستان بازگو می‌شود و خودبه‌خود بازاریابی دهان‌به‌دهان (Word of Mouth Marketing) برای آن کسب‌وکار و محصول خریداری شده صورت می‌پذیرد. با توجه به پژوهش‌های انجام شده، این روش بازاریابی، اثربخش‌ترین شیوه انگیزش افراد در انجام یک خرید است.»

حسامی افزود: «باید روی این موضوع تاکید کنم که مبلغ تراکنش‌ها در شبکه اجتماعی نمایش داده نمی‌شود و تنها توضیحات، لایک‌ها و کامنت‌های تراکنش است که به نمایش در می‌آیند. به‌طور خلاصه، شبکه اجتماعی جیبی‌مو به تراکنش‌های بی‌روح مالی جانی تازه بخشیده و امکان تعامل، اشتراک لحظات و حس‌وحال‌های خوب را فراهم کرده است و همچنین موجب شناخت و نزدیکی بیشتر افراد با کسب‌وکارهای مورد علاقه خود می‌شود.»

او در پایان به این موضوع اشاره کرد که کسب‌وکارها چگونه می‌توانند از خدمات جدید جیبی‌مو استفاده کنند و در ادامه عنوان کرد: «در حال حاضر مشتریانی که تمایل به فعالیت به‌صورت حقوقی دارند، می‌توانند تنها با ارسال ایمیل به آدرس info@jibimo.com علاقه خود را نسبت به استفاده از امکانات ویژه کسب‌وکارها اعلام کنند و به مدت شش ماه بدون هزینه جداگانه از پشتیبانی اختصاصی جیبی‌مو بهره‌مند شوند.»

او تصریح کرد: «البته با عرضه عمومی نسخه جدید در اواسط بهمن‌ماه، تمام کسب‌وکارها قادر به ثبت‌نام به‌صورت مستقیم از وب‌سایت جیبی‌مو و تکمیل حساب حقیقی و یا حقوقی خود، خواهند بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.