راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

8 دلیل برای استفاده از ارز رمزنگاری شده به جای پول نقد

در حال حاضر روش‌ها و متدهای پرداختی بسیار متنوعی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این روش‌ها با تکیه بر ابزارها و روندهای کاربردی، سعی در تصاحب گوشه‌ای از دنیای اقتصاد جهانی را دارند.

در این میان، متد استفاده از ارز رمزنگاری شده به عنوان یک روش پرداختی و ترکیب آن با سایر روش‌های موجود، می‌تواند مزایای بی‌نظیری را برای مشتریان و بازرگانان به همراه داشته باشد.

سادگی در استفاده، هزینه‌ی کمتر، امنیت، حفظ حریم خصوصی و همچنین ایجاد سطح بالایی از کنترل بر روی سرمایه‌ها از جمله مزایای ارز رمزنگاری شده در مقایسه با دیگر متدهای پرداختی هستند.

مقاله‌ی حاضر را آقای توماس های‌واتر (Thomas Highwater) به نگارش درآورده است. او در مقطع دبیرستان به تدریس رباتیک و برنامه‌نویسی می‌پردازد و از طرفداران پروپاقرص ارزهای رمزنگاری شده است. وی در این مقاله قصد دارد تا دلایل استفاده از ارزهای رمزنگاری شده را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

 

دلایلی قاطع برای استفاده از ارز رمزنگاری شده در آینده‌ی نزدیک

ارزهای رمزنگاری شده انواع و کاربردهای متعددی دارند. این ارزها را می‌توان به عنوان حساب‌های بانکی خصوصی و کارت‌های پرداختی درنظر گرفت و تقریبا در هر مناسبتی مورد استفاده قرار داد. ارزهای رمزنگاری شده، جزو روش‌هایی هستند که با حداقل تلاش ممکن و به شیوه‌های متنوع، کاربران‌شان را به سود می‌رسانند. هم‌چنین این ارزها در 7 روز هفته و 24 ساعت از شبانه روز در اختیار کاربران بوده و به آنان کمک می‌کنند تا از اطلاعات حساس خود مراقبت کنند. در ادامه به معرفی و بررسی 8 دلیل برای استفاده از ارز رمزنگاری شده به جای پول رایج می‌پردازیم:

 

۱) کارمزد اندک

در زمان‌هایی نه‌چندان دور، پول نقد در دنیای اقتصاد حکم‌فرمایی می‌کرد و موسسات مالی به شدت کاربران را برای اندوختن پول‌های‌شان در صندوق‌های خود تشویق می‌کردند. در دنیای امروز، تمامی انواع حساب‌های بانکی که کارت‌های بدهی و اعتباری نیز جزوی از آن‌ها هستند، شامل کارمزد می‌شوند و این کارمزد، از جیب مشتری تامین می‌شود.

پای این کارمزدها، به تمام بخش‌های بانکی، مانند کارت‌های بدهی و اعتباری، خودپردازها، بازرگانی، حساب‌های جاری، چک بی‌محل، کاغذبازی‌ها، چک‌ها، نقل‌و‌انتقالات، تبدیل ارزی به ارز دیگر، تراکنش اصلاحی (charge-back)، تراکنش‌های برون مرزی، حداقل مانده‌ی حساب، برداشت اشتباه از حساب و غیره و غیره باز شده است.

در مقابل، درگاه‌های معتبر و متداول پرداخت ارزهای رمزنگاری شده ازجمله بیت‌پی (Bitpay) و کوین‌پیمنتس (Coinpayments) در هر تراکنش، تنها حدود 0.5 الی 1 درصد از حجم کلی تراکنش را به عنوان دستمزد از حساب کاربر کم می‌کنند و در بسیاری از موارد، بر حساب‌های ارزهای رمزنگاری‌شده که به شکل یک کیف پول دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرند، هیچ کارمزدی تعلق نمی‌گیرد. تنها در شرایطی که کاربر بخواهد بر کارت‌های پیش‌پرداخت یا کیف‌پول سخت‌افزاری سرمایه‌گذاری کند، باید کارمزد تراکنش را بپردازد ولی هزینه‌ای بابت استفاده از ارز رمزنگاری شده به جای پول، از وی کسر نمی‌شود.

 

۲) حفظ داده‌های حساس

بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری همانند خرده‌فروشان و ارائه‌کنندگان خدمات، اطلاعات شخصی و مالی مشتریان خود را جمع‌آوری کرده و ثبت می‌کنند. جزئیاتی شامل اسم، آدرس، شغل، شماره امنیت اجتماعی، ارزش ویژه، دارایی‌ها، موجودی حساب‌ها، تاریخچه معاملات، امتیازات اعتباری، چیزهایی که ما می‌خریم، همه کارهایی که به صورت مالی انجام می‌دهیم، زمان و مکان و نام افرادی که با آن‌ها ارتباط داریم و بسیاری دیگر از موارد مشابه، جزو داده‌های شخصی، حرفه‌ای و مالی ما هستند که به صورت خواسته و ناخواسته در اختیار بانک‌ها و موسسات مالی قرار می‌دهیم.

پس به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که با وجود موسسات مالی و پول‌های سنتی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، دیگر قادر به حفظ حریم خصوصی خود نخواهیم بود.

ارزهای رمزنگاری شده، راهکار جایگزینی هستند که میزان داده‌های به‌اشتراک‌گذاری شده توسط هر کاربر را تا حد زیادی، محدود می‌کنند.

داده‌های مورد نیاز برای انجام تراکنش‌های ارز رمزنگاری شده، عبارتند از: آدرس کیف ‌پول ارز رمزنگاری شده و شناسه‌ی تراکنش. عوامل شخص‌ ثالثی که به پردازش‌ پرداخت‌های ارز رمزنگاری شده می‌پردازند، فقط به نام (و آدرس حمل‌ونقل به منظور فرستادن کالاهای فیزیکی) نیاز دارند و مابقی اطلاعات، تا زمانی که شما حساب ارز رمزنگاری شده خود را به حساب بانکی و کارت اعتباری خود متصل نکنید، به صورت محرمانه و خصوصی باقی خواهد ماند.

 

۳) قابلیت استفاده به صورت بین‌المللی

ارزهای رمزنگاری شده، بدون مرز هستند و محدودیت مکانی ندارند. با این ارزهای دیجیتالی می‌توانید در سرتاسر جهان معاملاتی سریع و مقرون به صرفه داشته باشید. ارزهای رمزنگاری‌شده، هیچ شرطی برای انتخاب زمان، مکان و شخص دریافت کننده‌ی وجه، قائل نیستند و برای پرداخت‌های بین‌المللی، هیچ کارمزدی را در نظر نمی‌گیرند. تنها کافی است به یک دستگاه مبتنی بر اینترنت (مانند یک گوشی هوشمند) دسترسی داشته باشید تا در هر نقطه از این کره‌ی خاکی امکان پرداخت قبض‌ها و صورت‌حساب‌ها، کسب درآمد، حفظ سرمایه‌ها، خرید محصول و انجام کسب‌و‌کار برای شما مهیا شود.

تکنولوژی ارز رمزنگاری شده، برای مسافران، یک لایه‌ی امنیتی اضافی را فراهم کرده و در شرایط اضطراری، می‌تواند به عنوان سرمایه‌ از راه دور، مورد استفاده قرار بگیرد. این منبع سرمایه، بدون نیاز به شناسه، حساب بانکی، کارت اعتباری، دستگاه‌های باسیم و رایانه‌های شخصی، قابل دسترسی است.

 

۴) تجارت الکترونیک

به کارگیری آنلاین ارز رمزنگاری شده، آسان‌ شده است. پلتفرم‌های آنلاینی مانند شاپیفای (Shopify) و اتسی مرچنتس (Etsy merchants) امکان خرید و پرداخت هزینه از طریق ارز رمزنگاری شده‌ی  بیت‌کوین، بیت‌کوین کش و همچنین آلت‌کوین‌ها (altcoins) را فراهم نموده‌اند.

پلت‌فرم‌های آشنای ووکامرس (Woocommerce) و ایزی دیجیتال دانلودز (Easy Digital Downloads) از طریق افزونه‌هایی نظیر مای‌کریپتوچک‌آوت (Mycryptocheckout)، امکان استفاده از ارز رمزنگاری شده را ممکن ساخته‌اند. علاوه بر این موارد، شیپ‌شیفت (Shapeshift) که یک شرکت ارائه‌دهنده پلتفرم تجارت جهانی است، امکان انتخاب از میان ده‌ها نوع ارز رمزنگاری شده را برای مشتریان و کاربران خود فراهم کرده است.

این شرکت، با ارائه‌دهندگان درگاه‌های پرداخت ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌پی و کوین‌گیت (Coingate) و همچنین با ارائه دهندگان کیف پول‌های ارز رمزنگاری شده مانند کوینومی (Coinomi) و کیپ‌کی (Keepkey) همکاری دارد.

سرویس‌هایی مانند Purse.io نیز مشغول خدمات رسانی به کاربران این حوزه هستند. این سرویس یک پلت‌فرم آنلاین است که به واسطه آن، کاربران می‌توانند در هنگام خرید از فروشگاه‌های معتبری مانند آمازون، از ارز‌های رمزنگاری شده استفاده کنند. استفاده از ارز رمزنگاری شده در حوزه تجارت آنلاین بسیار ساده و سریع است و بازرگانان می‌توانند با استفاده از این روش پرداخت تا 60 الی 70 درصد در هزینه‌های معاملاتی خود صرفه‌‌جویی کنند.

 

۵) عدم تقلب در تراکنش‌های اصلاحی

متاسفانه در دنیای تجارت همیشه مشتریانی وجود دارند که پس از خرید، دریافت و حتی استفاده از کالا، قصد فسخ معامله و بازپرداخت هزینه‌های خود را دارند. همه این‌ها به دلیل ضعف روش‌های پرداختی سنتی و اصولی نبودن قوانین مربوط به آن‌هاست.

با استفاده از ارز رمزنگاری شده همه چیز کاملا متفاوت خواهد بود. در این حالت هنگامی که یک معامله اتفاق می‌افتد، دیگر راه بازگشتی وجود ندارد. لحظه‌ای که معامله صورت گرفت، پول از یک کیف پول به کیف پول دیگر منتقل شده و داده‌ها و رکوردهای مربوط به آن در دفتر کل توزیع شده ثبت می‌شود و در نتیجه نمی‌توان این فرآیند را معکوس کرد.

البته این موضوع بدان معنا نیست که مشتریان توانایی بازگرداندن کالای خریداری شده و تقاضای بازپرداخت هزینه خود را ندارند. در این میان تنها امکان تقلب در فرآیند بازگرداندن کالا پس از خرید و تحویل گرفتن آن حذف خواهد شد؛ چرا که سیاست‌های بازگرداندن مبلغ توسط فرآیند‌های پرداخت آنلاین و همچنین توسط کمپانی‌های کارت‌های اعتباری به شدت تحت نظارت و کنترل قرار خواهد گرفت.

قانون تراکنش‌های اصلاحی، با هدف جلوگیری از تقلب تدوین شده اما این قانون، توسط برخی از مشتریان مورد سو استفاده قرار می‌گیرد. ارزهای رمزنگاری شده عملکردی دقیقا مشابه با پول نقد را دارند. در صورتی که یک مشتری محصولی را با استفاده از پول نقد خریداری کرد دیگر نمی‌تواند با یک محصول استفاده شده و یا خراب به فروشگاه برگشته و هزینه پرداختی خود را استرداد کند.

 

۶) قابل جابه‌جایی

پرداخت از طریق گوشی همراه، به سرعت در سرتاسر جهان و در هر کسب‌و‌کاری در حال گسترش است. چرا که استفاده از یک گوشی هوشمند به جای کارت اعتباری، کار را برای مشتریان بسیار آسان‌تر ساخته است. کمپانی‌هایی مانند پی‌پال (Paypal)، اپل‌پی (Apple Pay) و همچنین سرویس پی‌پس (Paypass) از کمپانی مسترکارت و سرویس پی‌ویو (Paywave) از کمپانی ویزا (VISA) با ارائه امکان پرداخت از طریق دستگاه‌های کارتخوان مدرن و به کمک تکنولوژی ارتباط نزدیک یا همان NFC، عمل پرداخت را راحت‌تر از هر زمان دیگری کرده‌اند.

اما در این روش نیز حجم بالایی از داده‌ها در یک مکان جمع شده‌اند و مشکلات امنیتی و حفظ حریم خصوصی که در مورد روش‌های پرداخت سنتی صدق می‌کرد، باز هم به چشم می‌خورند. در روش پرداخت از حساب بانکی به وسیله گوشی همراه، تمامی داده‌های مربوط به حساب بانکی و فرآیندهای پرداخت ما ذخیره می‌شوند.

نیازی به توضیح نیست که تمامی این داده‌های حساس و باارزش همواره به صورت آنلاین در دسترس بوده و در گوشی همراه ما حضور خواهند داشت؛ این مورد، یک نقص و خطر امنیتی بزرگی را است. استفاده از ارز رمزنگاری شده یک گزینه امن و مطمئن برای پرداخت از طریق موبایل است. این ارزهای دیجیتالی بنا به ماهیت مجازی و غیرمتمرکز خود، به سادگی می‌توانند جای پرداخت‌های رایج از طریق گوشی‌های هوشمند را بگیرند و مشتریان را از خطرات امنیتی که استفاده از حساب‌های بانکی به وجود می‌آورد، حفظ کنند.

 

۷) یک بازار در حال رشد

بیت‌پی به عنوان یکی از موفق‌ترین و پراستفاده‌ترین درگاه‌های پرداخت ارزهای رمزنگاری شده، سالانه تراکنش‌هایی مجموعا به ارزش یک میلیارد دلار و با نرخ ماهیانه یک چهارم میلیون دلار را پردازش و مدیریت می‌کند. کوین‌پیمنتز در حال حاضر به میلیون‌ها فروشنده در 200 کشور مختلف جهان خدمات رسانی می‌کند.

این درگاه پرداخت به تازگی با سرویس بیتورنت (Bittorrent) وارد تعامل شده تا گزینه پرداخت از طریق بیت‌کوین و آلت‌کوین را برای بیش از 100 میلیون کاربر فراهم نماید. کوین‌گیت (Coingate) به حدود 50 هزار تاجر خدمات رسانی کرده و صد‌ها هزار پرداخت را از طریق ارزهای رمزنگاری شده پردازش می‌کند. یوتراست (Utrust) نیز به تازگی یک همکاری را با پی‌رکس (Payrexx) و 10000 تاجر اروپایی آن، آغاز کرده است. آمار شکل‌گیری همکاری و یکپارچه‌سازی‌ها میان ارائه‌کنندگان خدمات پرداخت ارزهای رمزنگاری شده و ارائه‌کنندگان خدمات پرداخت سنتی، به سرعت در حال افزایش است.

پیش‌بینی می‌شود که بازار ارزهای رمزنگاری شده در دو سال آینده تا 50 درصد رشد داشته باشد.

به عنوان نمونه، به فوتون (Foton) اشاره می‌کنیم. این شرکت اعلام کرده که تا سال 2020 قصد جذب 100 میلیون کاربر و ارائه ویژگی‌های رقابتی از قبیل ارز پایدار (stablecoin) اختصاصی، مبادلات اتومیک (atomic swaps)، خدمات سپرده‌گذاری و پرداخت وام و همچنین یک کارت پرداخت اعتباری با ویژگی هدیه وفاداری به آن‌ها را دارد. پس در این موضوع شکی نیست که در حال حاضر میلیون‌ها نفر از بازرگانان سرتاسر جهان و همچنین ده‌ها هزار وب‌سایت معتبر، روش استفاده از ارز رمزنگاری شده را به عنوان یک روش پرداختی پذیرفته‌اند و عده بسیار زیادی نیز در آینده به این جمع افزوده خواهند شد.

 

۸) استفاده تجاری

برآورد می‌شود که حدود 20 میلیون نفر از مردم جهان دارای ارز رمزنگاری شده هستند.

اغلب کاربران ارزهای رمزنگاری شده را بیت‌کوین به خود اختصاص داده و افراد بیشتری قصد دارند تا در آینده صاحب این ارز دیجیتالی شوند. کمپانی اسکوئر (Square) که به عنوان ارائه‌دهنده کارت اعتباری پرداخت به بازرگانان، کارفرمایان و استفاده‌کنندگان از سرویس پرداخت موبایلی خدمات‌رسانی می‌کند، به تدریج و با افزایش سود خود از طریق فروش بیت‌کوین، گوی رقابت را از کمپانی قدرتمند پی‌پال خواهد ربود.

اکثر تاجران و مشتریانی که از خدمات اسکوئر استفاده می‌کنند، برای پذیرش بیت‌کوین به عنوان یک ارز رایج، استقبال کرده‌اند. همچنین مطالعاتی که در سال 2017 و توسط کمبریج صورت گرفته نشان می‌دهد که:

40 درصد از مشتریان مشتاق هستند که در خرید‌های خود از ارزهای رمزنگاری شده‌ای مانند بیت‌کوین استفاده کنند.

ساکنان کشورهایی که دارای ارزهای ضعیف‌تری بوده و ارزش واحد پول آن‌ها در بازارهای جهانی کمتر از حد معمول است، تمایل بیشتری به استفاده از ارز رمزنگاری شده دارند. به نظر می‌رسد که تعداد کاربران ارزهای رمزنگاری شده در کشورهایی نظیر ترکیه، ونزوئلا، برزیل، استرالیا و آفریقای جنوبی بیشتر از سایر کشورها باشد.

درحقیقت حدود 80 درصد از ساکنان کشور استرالیا تمایل به انجام خرید روزانه خود با استفاده از ارز رمزنگاری شده را دارند. بازرگانان اروپای شرقی و شهرهای کوچک اروپای غربی تمایل بالایی به افزودن قابلیت خرید از طریق بیت‌کوین به عنوان یک روش پرداختی را دارند. حتی پیش از آنکه بازار ارزهای رمزنگاری شده در سال 2017 به شدت گسترش یابد، بیش از 10 درصد ساکنان اروپای شرقی در خرید روزانه خود به جای استفاده از پول نقد سنتی از ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌کردند.

 

ارزهای رمزنگاری شده به عنوان پول

امروزه در اغلب کشورهای جهان می‌توان تقریبا هزینه‌ی هرچیزی را به طور مستقیم با استفاده از ارز رمزنگاری شده پرداخت کرد: هزینه‌های مربوط به خرید و استفاده از خانه‌ها، آپارتمان‌ها، قایق‌ها، اتومبیل‌ها، لباس، وسایل الکترونیک، خدمات درمانی و محصولات بهداشتی، غذا، نوشیدنی، لوازم جانبی، بلیط هواپیما، هزینه‌های یک تعطیلات، ابزار، آلات موسیقی و هزینه‌های مربوط به سایر خدمات متنوع، از طریق ارزهای رمزنگاری شده قابل پرداخت هستند. به طور خلاصه، با استفاده از ارز رمزنگاری شده قادر خواهید بود تا در هر نقطه‌ای از جهان اقدام به خرید از نقطه دیگری از زمین نمایید.

پس می‌توان نتیجه گرفت که ارزهای رمزنگاری شده نه‌تنها قابلیت جایگزینی با پول نقد سنتی را دارند، بلکه در مواردی بسیار کاربردی‌تر و قابل‌استفاده‌تر از این چرخ سنتی اقتصاد هستند.

 

بازار ارزهای رمزنگاری شده از دیدگاه متخصصان

کمپانی بکت (Bakkt) که به اینترکانتیننتال اکس‌چنج (ICE) تعلق دارد، قصد دارد تا در ماه ژانویه سال 2019، در معاملات خود، بیت‌کوین را جایگزین پول نقد کند. شرکت‌های نام‌آشنایی همچون مایکروسافت، استارباکس و همچنین پانترا کپیتال (Pantera Capital) نیز با این شرکت همکاری داشته و در این امر شریک خواهند بود. طرفین قرارداد این شرکت ملزم هستند که در طول انجام قرارددادها، بیت‌کوین خریداری کنند و آن را به فروش برسانند. با توجه به نهادی بودن این سرمایه‌گذاری‌ها، انتظار می‌رود که حجم و ارزش بیت‌کوین رکورد بالای جدیدی را به ثبت برساند. چیرمن جف (chairman Jeff) مدیر عامل اجرایی ICE عقیده دارد که:

ارزهای دیجیتالی در دنیای اقتصاد ماندگار خواهند شد و سهم بزرگی در آینده‌ی بازارهای تنظیمی خواهند داشت.

مشخص است که صنعت ارزهای رمزنگاری شده، در ده سال گذشته همواره رو به رشد و پیشرفت بوده است. فین‌تک باعث تغییر در صنعت مالی شده و هر روز، بر تعداد افرادی که این تغییر را می‌پذیرند، افزوده می‌شود. خرید در محل و خرید آنلاین، به طور کامل به سمت پرداخت دیجیتال با ارزهای رمزنگاری شده حرکت می‌کند. اما در این میان نگرانی‌هایی در حیطه امنیت سایبری نیز وجود دارد که ممکن است باعث کاهش محبوبیت و پذیرش ارزهای رمزنگاری شده به عنوان یک روش پرداختی شود. به نظر شما آیا روش پرداخت با استفاده از ارز رمزنگاری شده همچنان می‌تواند به عنوان یک روند رو به پیشرفت و موفق به کار خود ادامه دهد؟ آیا این ارزهای دیجیتالی قادر خواهند بود تا دیگران را برای اعمال تغییرات ساختارشکن در روش‌های پرداخت متقاعد سازند؟ نظرات خود در این خصوص را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع: Bitcoin

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.