راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علیرضا غیاث، مدیر فنی شرکت اول‌بلاک از اولین بازار بومی تبادل رمزارز می‌گوید

فناوری بلاکچین و رمزارزها صنایع و کسب‌وکارهای جدیدی را خلق و به جهان معرفی کرده که بسیاری از آنها در چند سال گذشته با اقبال خوبی مواجه شده‌اند. فرآیند استخراج رمزارزهایی مثل بیت‌کوین یکی از این کسب‌وکارهاست که در ایران نیز برخی صاحبان سرمایه را به سمت خود جذب کرده است. اما خریدوفروش بیت‌کوین بازار بزرگ دیگری است که در ایران چندان جدی گرفته نشده است.

معدود وب‌سایت‌های داخلی که امکان خرید یا فروش بیت‌کوین را به کاربران می‌دهند آنقدر مشکل دارند که نمی‌توانند پاسخگوی نیاز کاربران باشند؛ سایت‌های خارجی هم هرروز مشکلات جدیدی برای کاربران ایرانی به وجود می‌آورند بدون آنکه پاسخگوی سؤالات و راهگشای مشکلات آنان باشند.

در ایران استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های محدودی به صورت تخصصی در حوزه بلاکچین و رمزارزها فعالیت دارند و تلاش می‌کنند با ارائه محصولات خود، کاربر ایرانی را با این فناوری انقلابی آشنا کنند. به بهانه رونمایی از اولین بازار بیت‌کوین ایرانی مصاحبه‌ای با علیرضا غیاث، مدیر فنی شرکت اول‌بلاک ترتیب داده‌ایم و از او درباره پروژه اول‌ترید (Avaltrade.com) سوالاتی پرسیده‌ایم.

 

اول‌ترید چیست؟

علیرضا غیاث با بیان اینکه اول‌ترید نخستین بازار خریدوفروش رمزارز بومی است، گفت: « این پلتفرم، امکان تبدیل ریال به رمزارز و برعکس را برای کاربران فراهم می‌کند. در حال حاضر این سرویس تنها برای خریدوفروش بیت‌کوین قابل ‌استفاده است اما امیدواریم به‌زودی دیگر رمزارزها را نیز به آن اضافه کنیم. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رود حتی امکان تبدیل آنها به ارزهای ملی غیر ریالی مانند دلار و یورو را نیز فراهم خواهیم کرد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا اول‌ترید، نمونه داخلی و خارجی مشابه دارد یا خیر، گفت: « در حال حاضر هیچ سرویس مشابه داخلی برای اول‌ترید نمی‌شناسم اما نمونه‌های خارجی زیادی وجود دارند که Binance, hitbtc, yobit, okex, huobi از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آنها هستند. جالب اینجاست که کاربران ایرانی زیادی در این سایت‌ها فعالیت دارند که امیدواریم از اول‌ترید استقبال کنند و به کاربران ما تبدیل شوند.»

 

ایده اول‌ترید از کجا آمده است؟

مدیر فنی شرکت اول‌بلاک با اشاره به اینکه رمزارزها از بسیاری جهات مانند ارزهای رایج هستند و وجود محلی برای خرید، فروش و تبادل آنها کاملاً بدیهی به نظر می‌رسد، عنوان کرد: «خریدوفروش بیت‌کوین و دیگر رمزارزها روزانه در نقاط مختلف دنیا انجام می‌شود و تاکنون وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مختلفی برای تسهیل و تسریع فرایندهای آن در سراسر جهان ایجاد شده است.

در ایران اما هنوز سازوکار مشخصی برای معاملات رمزارزی تعریف ‌نشده و چند وب‌سایت به‌صورت غیررسمی و در کنار دیگر فعالیت‌های اقتصادی خود خدمات این‌چنینی ارائه می‌دهند. از طرف دیگر سرویس‌های خارجی به بهانه تحریم‌های بین‌المللی و دیگر محدودیت‌ها پشتیبانی مناسبی به کاربران ایرانی ارائه نمی‌دهند و همواره خطر محدود شدن دسترسی و یا حتی از دست رفتن سرمایه برای کاربران ایرانی وجود دارد.»

او اضافه کرد: «تیم اول‌بلاک سال‌هاست که درزمینه زنجیره بلوک و رمزارزها فعالیت دارد و با این مشکلات به‌خوبی آشناست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سرویسی ایمن و بومی برای خدمت به کاربران ایرانی رمزارزها ارائه کنیم.  برای شروع سایت‌های مشابه و موفق خارجی مانند binance و hitbtc را بررسی کردیم و از ویژگی‌های خوب آنها ایده گرفتیم.

در طراحی سرویس‌های این‌چنینی امنیت و حفظ اطلاعات هویتی و مالی کاربران اولویت اول است؛ فرایند طراحی و توسعه به همراه آزمون‌های مکرر و تدابیر امنیتی در نظر گرفته‌شده درمجموع حدود پنج ماه از زمان تیم اول‌بلاک را به خود اختصاص داد؛ اما این زمان و انرژی ارزشش را داشت و با قطعیت می‌توانیم ادعا کنیم اول‌ترید از همه نظر با نمونه‌های مشابه خارجی رقابت می‌کند.»

 

تفاوت اول‌ترید با سایت‌ها و صرافی‌های اینترنتی خریدوفروش بیت‌کوین

غیاث مهم‌ترین تفاوت اول‌ترید با صرافی‌ها را در فرآیند خریدوفروش خواند و گفت: «در وب‌سایت‌ها و صرافی‌های اینترنتی خرید یا فروش با یک فرد یا شرکت انجام شده و مشتری در تعیین قیمت و یا شرایط و فرایند معامله اختیار چندانی ندارد. در یک یا دو سایتی هم که بخشی به‌عنوان بازار ایجادشده، تنها امکان ثبت آگهی و درخواست وجود دارد.

افراد درخواست خود را ثبت می‌کنند، درخواست دیگران را مشاهده می‌کنند و خریدوفروش به‌صورت سنتی و آفلاین انجام می‌شود. در بهترین حالت کاربر باید زمان زیادی را برای معاملات خود صرف کند و همواره نگران نوسانات لحظه‌ای قیمت‌ها و حتی کلاه‌برداری و تقلب طرف مقابل باشد.»

او عنوان کرد: «در اول‌ترید سعی کردیم این مشکلات را به حداقل برسانیم تا کاربران تجربه مناسبی از معاملات رمزارزی در فضای آنلاین داشته باشند. در اول‌ترید تمامی مراحل خریدوفروش به‌صورت خودکار و لحظه‌ای انجام می‌شود و امکاناتی در نظر گرفته‌ایم تا این فرایند را ایمن و ساده باشد.

در هرلحظه بر اساس آخرین معاملات انجام‌شده تخمینی از محدوده واقعی قیمت در پنل شخصی کاربران نمایش داده می‌شود تا معاملات با منصفانه‌ترین قیمت صورت گیرد و یا سیستم به‌صورت خودکار به‌صرفه‌ترین معاملات را برای کاربر جست‌وجو می‌کند تا ضرر و زیان را به حداقل برساند. این جزئیات اجازه می‌دهد هر کاربر در اول‌ترید تنها خریدار و یا فروشنده نباشد و به‌راحتی بتواند مانند یک تریدر حرفه‌ای به معامله رمزارزها بپردازد.»

 

مزیت اول‌ترید

به گفته مدیر فنی شرکت اول‌بلاک مشکلات ایرانی‌ها با صرافی‌های خارجی کم نیست؛ در حال حاضر تحریم‌های بین‌المللی و بسته شدن بدون اطلاع اکانت‌ها مهم‌ترین مشکلی است که کاربران ایرانی با آن درگیر هستند. از طرف دیگر سایت‌های خارجی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند و کار کردن با آنها و آشنایی با قوانین و مقرراتی که دارند برای فارسی‌زبان‌ها مشکلاتی به همراه دارد. اول‌ترید یک سرویس کاملاً بومی است که تمامی این مشکلات را رفع کرده است. پشتیبانی مناسب، زبان فارسی، کاربری آسان و تأمین امنیت از مهم‌ترین مزیت‌های این سرویس برای کاربران داخلی است.

غیاث درباره مدل درآمدی اول‌ترید گفت: «در مدل درآمدی اول‌ترید از نمونه‌های موجود خارجی الگوبرداری کرده‌ایم و مبلغ ناچیزی از تراکنش‌ها به‌عنوان کارمزد اول‌ترید در نظر گرفته می‌شود. همچنین برای تسویه‌حساب ریالی در اول‌ترید نیز مبلغی باید پرداخت شود.»

 

تأمین امنیت در اول‌ترید

مدیر فنی شرکت اول‌بلاک با تاکید بر اینکه تأمین امنیت یکی از نگرانی‌های همیشگی مجموعه‌هایی است که خدمات مالی آنلاین ارائه می‌دهند، گفت: «در اول‌ترید از فایروال‌های سخت‌افزاری استفاده کرده‌ایم و فناوری‌های روز را به خدمت گرفته‌ایم؛ به‌صورت منظم و دوره‌ای آزمون‌های نفوذ انجام می‌دهیم و از تمامی اطلاعات بکاپ‌های روزانه می‌گیریم. برای افزایش امنیت در بخش کاربری نیز از رمز یک‌بارمصرف استفاده کرده‌ایم و امکان ورود دومرحله‌ای با کمک Google Authenticator یا پیام کوتاه به انتخاب کاربر فراهم ‌شده است. علی‌رغم این تمهیدات، در پایان هرروز کاری تمامی رمزارزهای موجود در اول‌ترید به یک cold storage منتقل می‌شود تا در صورت وقوع حملات سایبری و نفوذ هکرها، خطری اطلاعات و سرمایه کاربران را تهدید نکند.»

 

مراحل ثبت‌ نام و استفاده از اول‌ترید

به گفته غیاث ثبت‌نام اولیه در اول‌ترید مانند سایر وب‌سایت‌ها با ارائه نشانی ایمیل و مشخص نمودن گذرواژه انجام می‌شود اما در مرحله بعد لازم است کاربر از طریق ورود به پنل کاربری اطلاعات هویتی خود را وارد نموده و مدارک هویتی خود را بارگذاری نماید. کارشناسان اول‌ترید اطلاعات و مدارک را مطابقت داده و پس از تأیید هویت، کاربر می‌تواند در سیستم به خریدوفروش بپردازد. سعی کرده‌ایم احراز و تأیید هویت را به ساده‌ترین و کاراترین شکل ممکن انجام دهیم و تمامی این مراحل تنها چند دقیقه زمان خواهد گرفت.

 

برنامه‌های آینده اول‌بلاک در مسیر توسعه

غیاث درباره برنامه‌های آینده اول‌بلاک گفت: «هر فرد برای نگهداری بیت‌کوین که در اختیار دارد به یک کیف پول نیاز دارد. کیف پول در حقیقت یک نشانی بیت‌کوینی است که دریافت و پرداخت بیت‌کوین را ممکن می‌سازد. مدتی قبل تیم اول‌بلاک اپلیکیشن اول‌پی را تولید و عرضه کرد تا امکان خرید مستقیم بیتک‌وین با کارت‌بانکی را فراهم کند. در مرحله اولیه اول‌پی یک کیف پول بیت‌کوین متصل به درگاه بانکی بود؛ امروز با رونمایی از اول‌ترید دیگر نیازی به خرید رمزارز از طریق کیف پول وجود ندارد و هر کاربر از طریق اول‌ترید می‌تواند ساده‌تر و به‌صرفه‌تر بیت‌کوین بخرد یا بفروشد.

به همین دلیل تغییراتی در اول‌پی داده‌ایم و آن را به یک کیف پول ایمن بیت‌کوین تبدیل کرده‌ایم. برای استفاده از اول‌پی به‌عنوان کیف پول نیاز به فرایندهای پیچیده نیست و هر کاربر با ورود به سایت اول‌بلاک (avalblock.com) و دانلود نسخه جدید اول‌پی، بدون نیاز به هرگونه فرایند احراز و تأیید هویت می‌تواند از آدرس بیت‌کوین برای دریافت و نگهداری بیتکوین بهره‌مند شود.»

او اضافه کرد: «اول‌بلاک به‌صورت تخصصی بر خدمات مبتنی بر زنجیره‌بلوک و رمزارزها تمرکز دارد و معمولاً در حال طراحی و توسعه چندین پروژه به‌طور هم‌زمان هستیم. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در چند روز آینده از درگاه پرداخت رمزارزی اول‌بلاک با عنوان اول‌درگاه رونمایی خواهیم کرد. اول‌درگاه به فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی اجازه می‌دهد بدون درگیر شدن با مسائل فنی پیچیده امکان پرداخت رمزارزی را به فروشگاه خود اضافه کنند و خدمات و محصولات خود را در بازاری بین‌المللی و فرامرزی ارائه دهند.»

مدیر فنی شرکت اول‌بلاک در پایان عنوان کرد: «شرکت‌های فناور برای ارائه محصول و خدمات ارزشمند نیازمند همراهی نهادهای نظارتی و حکومتی هستند. مزایای رمزارزها بر کسی پوشیده نیست و با پتانسیل درآمدی زیادی که دارد هر روز افراد بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. نبود آگاهی لازم و عدم وجود فضای شفاف و قانونی در این زمینه تنها عرصه را برای کلاه‌برداری افراد سودجو باز خواهد کرد. امیدواریم مسئولان با تدوین مقررات لازم و مشخص نمودن سازوکارهای قانونی مناسب از ایجاد بازارهای سیاه و چپاول سوداگران زیرزمینی جلوگیری کرده و شرایط بهره‌مندی حداکثری از این فناوری انقلابی را فراهم آورند.»

2 دیدگاه
  1. سردار می‌گوید

    قربان شما اولین نفر نبودید که این کار رو کردید چندین نفر موفق دیگه هم این کار رو کردن، یا کلا پا شدن یا فیلتر شدن، امیدوارم دیدگاه بنده به خدمت ایشون برسه اگر حداقل تایید نمی کنید.
    هر چند خبر گزاری های ایرانی هم به دورغ پراکنی نمونه دوم در دنیا ندارن!!

    1. رسول قربانی می‌گوید

      سلام
      ضمن تشکر بابت تهمتی که به رسانه‌ها جهت دروغ پراکنی زدید، ممنون میشم بگید در این مطلب دقیقا رسانه چه دروغی رو به شما گفته؟
      دوم اینکه ممنون میشم مواردی که پیش از این در این خصوص انجام شده رو همینجا اعلام کنید که ما هم باخبر بشیم؛ چون رسانه نیروهای نفوذی و جاسوسی در سازمان‌ها نداره که خودش بفهمه کی کجا داره چیکار میکنه و تا شما یا دیگر دوستان در خصوص کاری که دارند میکنند، خبری ندن، ما نمیتونیم خودمون با خبر بشیم چون داریم درباره یک سری کسب و کار صحبت میکنیم نه در خصوص مسائل اجتماعی.
      سوم اینکه اگر چند نفر یک کاری رو از روی ترس فیلترینگ و بسته شدن یا هر دغدغه دیگری هیچ اطلاع رسانی درستی از طریق رسانه‌های مطرح انجام ندادن و صداشون به جایی نرسیده و کسی کارشون رو نشنیده این نقد رو نمیتونیم بکنیم که ما یا فلانی قبلا این کار رو کردیم ولی خب به کسی نگفتیم و فقط خودمون خبر داریم و چهارتا رفیقمون. توقعتون چی هست؟ رسانه خودش بفهمه؟ هیچ تلاشی حداقل سمت راه پرداخت انجام دادید که راه پرداخت و تیمش مطلع بشن؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.