راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مستند بانکداری با بیت‌کوین / ماجرای ورود دولت به بیت‌کوین چه بود؟

ماهنامه عصر تراکنش / خیلی‌ها در ایران بیت‌کوین را با پادکست سریالی سیلک‌رود چنل‌بی می‌شناسند. برخی از افرادی که آن پادکست‌ها را شنیدند، تصور می‌کنند مجازات در نظر گرفته‌شده برای «راس اولبریکت» خالق سیلک‌رود عادلانه نبود. یکی از تئوری‌ها درباره‌ مجازات سنگینی که برای راس تعیین شده، این است که قاضی خواسته سرنوشت راس درس عبرتی برای همه‌ کسانی شود که ممکن است وسوسه شوند بازاري غیررسمی بدون دخالت بانک‌ها درست کنند. آیا هدف از زدن راس اولبریکت زدن بیت‌کوین بود؟

برخی ادعا می‌کنند که چنین بازارهایی،‌ چه مواد مخدر بفروشند، چه چیزهایی قانونی، تهدیدی هستند برای سیستم مالی ـ بانکی موجود. مستند بانکداری با بیت‌کوین ضمن مطرح کردن این تئوری ادعا می‌کند که اصلا پرونده‌ راس در واقع روندها‌ی بیت‌کوین بوده است؛ چون بیت‌‌کوین آمده که دنیا را از شر بدی‌های سیستم بانکی و مالی موجود نجات بدهد، این نهادهای قدرتمند و تثبیت‌شده برای حفاظت از منافع خودشان دنبال راهی گشتند که جلوی رشدش را بگیرند و چون سیلک‌رود یکی از مهم‌ترین عوامل فراگیر شدن بیت‌کوین بود به آن حمله کردند.

یکی از موارد دیگری که فیلم بررسی کرده، ماجرای ورود دولت به بیت‌کوین است. دولت و در واقع مقامات قانون‌گذار نیویورک، به‌عنوان نماد مالی نظام مستقر، با این ادعا که بی‌قانون بودن بیت‌کوین باعث شده فضای ناامنی ایجاد شود و امکان پولشویی و استفاده‌های خطرناک از این سیستم مالی مستقل وجود داشته‌ باشد، وارد معرکه شدند. یکی از اولین قدم‌ها این بود که قانون‌گذار جوانی به نام لاوسکی مجموعه‌ قوانینی نوشت که مقرر کرد شرکت‌های نیویورکی که می‌خواهند بیت‌‌کوین مبادله کنند، باید پروانه مخصوص بیت‌کوین بگیرند. بسیاری از کسانی که تا آن موقع در نیویورک بیت‌کوین معامله می‌کردند، بعد از تصویب این قانون از نیویورک رفتند. آقای لاوسکی هم کمی بعد از دولت خارج شد. جالب‌ اینکه شرکت مشاوره‌ خصوصی تاسیس کرد و اکنون مشغول مشاوره دادن به شرکت‌هایی است که می‌خواهند با رعایت مقررات جدید در نیویورک با بیت‌کوین کار کنند.

1 دیدگاه
  1. امین یوسف پور می‌گوید

    گرفتن موجودی کارت ملی خود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.