راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آذری جهرمی: دستگاه‌های اجرایی کشور آمادگی انقلاب چهارم صنعتی را ندارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین گشایش نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات گفت: «۹۵ درصد از سازمان‌ها شرایط حضور در عرصه هوشمندسازی را ندارند و تقریبا چیزی از آن نمی‌دانند.»

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ محمدجواد آذری جهرمی در آیین گشایش نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات که در محل پژوهشگاه برگزار شد بیان کرد: «ما باید در کنار توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگ را نیز غنی کنیم، در غیر این صورت با کاریکاتور توسعه روبه‌رو می‌شویم.»

او گفت: «تحول دیجیتال یک اتفاق بسیار بزرگ است و باید برای آن آماده بود. باید زمینه‌ها برای انقلاب صنعتی چهارم صنعتی و یک تغییر ناگهانی بزرگ فراهم شود. این تغییر ناگهانی مولفه حاکمیت کشورها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

او افزود: «یکی از اهداف مهم این است که ما چطور مولفه‌ها را آماده کنیم. خیلی از کشورها خصوصا امریکا علاقه‌مند هستند که در توسعه فناوری یک‌جانبه‌گرایی را پیش ببرند که جامعه امروز نمی‌پذیرد. اگر سکوت کنیم مشکلاتی خواهیم داشت و به یک‌جانبه‌گرایی دچار می‌شویم.»

او با اشاره به رشد پرشتاب فناوری ارتباطات و اطلاعات در جهان و جریان این توسعه در کشور، گفت: «هدف ما باید آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور در انقلاب صنعتی چهار باشد که از حوزه ارتباطات فراتر است. اگر امروز درباره هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم در واقع دستاورد همین بخش است.»

او در ادامه به محصول «ترجمان» اشاره کرد و گفت: «ما محصولی مانند ترجمان داریم که از سوی دانشمندان ایرانی از طریق هوش مصنوعی توانسته ارتقا یابد؛ و امروز طی توافقنامه‌هایی با ژاپن و روسیه در حال ارتقا این محصول هستیم و می‌توانیم ادعا کنیم این محصول از گوگل بسیار کارآمدتر باشد.»

به گفته جهرمی، اگر از هم‌اکنون زیرساخت‌های موردنیاز 5G را آماده نکنیم نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. باید از الان برای آن روز آماده باشیم. استفاده از ماشین‌های هوشمند نیاز به مقررات شهر هوشمند دارد آیا ما آمادگی‌اش را داریم؟ هدف ما باید آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور در انقلاب صنعتی چهار باشد که از حوزه ارتباطات فراتر است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: «پژوهشگاه فناوری ارتباطات برای آماده‌سازی شرایط توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهر، گزارش‌های سفارش شده‌ای را تهیه کرده و به دستگاه‌ها رسانده است. گزارشی که دکتر خوانساری به دست من رساندند، واقعا ناراحت‌کننده بود و نشان می‌داد که ۹۵ درصد از سازمان‌ها شرایط حضور در این عرصه را ندارند و تقریبا چیزی از آن نمی‌دانند.»

آذری جهرمی در ادامه گفت: «تحول دیجیتال یک فرآیند است نه یک پروژه. فناوری اطلاعات به‌تنهایی مانند چسبی است که قطعات را به یکدیگر متصل می‌کند. باید قطعه‌ای وجود داشته باشد تا فناوری آن‌ها را در کنار هم بچسباند.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: «چالش ما این است که مدیریت اداری و شهری ما با مفهوم هوشمندی آشنا شوند. ما باید داده را بدهیم، به‌صورت هوشمندانه آنالیز و بعد آن را پیاده‌سازی کنیم. کار بزرگی را در پیش داریم. ما فناوری را پیش می‌بریم اما یکی از وظایف ما در کنار توسعه فناوری باید افزایش آگاهی دستگاه‌ها باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.