راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به دومین روز از رویداد تجربه کاربری شیراز / نقش روانشناسی اجتماعی و علوم اعصاب در تجربه کاربری چیست؟

دومین روز از رویداد تجربه کاربری شیراز، در دانشگاه علوم پزشکی این شهر و با حضور فعالان حوزه تجربه کاربری و رابط کاربری برگزار شد.

در ابتدای این رویداد، جواد سلیمی، طراح کسب‌وکار به بررسی نظرات تافلر و پیش‌بینی‌های او از آینده پرداخت. او گفت: «ما از سه مرحله اقتصاد کشاورزی، خدمات و صنعتی عبور کرده‌ایم و حالا در دوره اقتصاد تجربه هستیم.»

در ادامه صمد خطیبی، هم‌بنیانگذار باهمزی به بیان تجربیات خود پرداخت و گفت: «طراحی چرخه‌ای تکرارپذیر از شهود، خلاقیت و تصمیم‌گیری است. در روند طراحی با تعریف صورت مساله مواجه هستید که نیاز به بررسی هرم ارزش‌ها، قیاس ارزش‌ها و رسیدن به چشم‌انداز طراحی دارد.»

او در ادامه شناخت مخاطب را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: «بررسی بازار، مخاطب و تعداد آنها موضوعاتی است که باید به آنها اهمیت داد.»

خطیبی به تجربیاتی اشاره کرد که در باهمزی داشتند تا بازی‌ها را به مخاطبان خود معرفی کنند. به گفته خطیبی محصول یا خدمت نیاز به بسترسازی، بازارسازی و فرهنگ‌سازی دارد.

 

نقش علوم اعصاب در طراحی تجربه کاربر

در ادامه مینا نیازی، طراح تجربه کاربر شناختی، نقش علوم اعصاب در طراحی تجربه کاربر را مورد ارزیابی قرار داد.

او با ارائه مثال‌هایی سطح غریزی در طراحی محصول و سطح تفکر افراد را در این مسیر بررسی کرد.

دیگر سخنران این رویداد که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، محسن مولایی‌نسب، مدیرعامل و بنیانگذار دومینو انرژی بود. او سه نیاز اصلی انسان را بقا، قدرت و تعلیق خواند و گفت: «راهکارهای رسیدن به موضوعات، همکاری، پیوستن و رهبری است.»

مولایی‌نسب به بررسی ویژگی نسل‌های انسان‌ها پرداخت و گفت: «نسل Y متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ هستند که به پدران و مادران خود آموزش می‌دهند. خصوصیات این نسل، این است که به دنبال سرعت و راحتی هستند. دوستان آنها تجربیات اصیل را در اختیارشان قرار می‌دهند. دنبال ارتباط بزرگ هستند و از این ارتباط دنبال تأیید و ارزش هستند.»

او درباره چهارمین ویژگی این گروه گفت: «آن‌ها دنبال اجتماع بهتر، محیط زیست بهتر و جهان بهتر هستند.»

مولایی‌نسب با بیان اینکه قبیله جدید بر مبنای تعامل و فناوری شکل می‌گیرد، گفت: «شبکه، جهان وطن و آزادی جایگزین معیارهای گذشته شده است. در این میان ما اگر نتوانیم با نسل Y و Z ارتباط بگیریم، مشتریان ما وفادار نخواهند شد.»

 

چگونه یک مبلغ خوب UX در یک سازمان باشیم؟

در سومین کنفرانس تجربه کاربری شیراز، تینا نبی‌زاده، تحلیلگر کسب‌وکار و مدیر محصول دیجی‌کالا با عنوان چگونه یک مبلغ خوب UX در یک سازمان باشیم؟ به سخنرانی پرداخت. او گفت: «بلوغ UX در سازمان‌ها به پذیرنده بودن یا نبودن این موضوع در سازمان‌ها بستگی دارد. در این میان باید به بازگشت سرمایه، داده‌ها، ایده‌های مدیر کسب‌وکار، محصول نهایی، ارتقای دانش و مدیریت زمان توجه داشته باشیم.»

دیگر سخنران این رویداد، سامان موسوی، توسعه‌دهنده کسب‌وکار خدمات هوشمند خودروی چارچرخ بود. او با اشاره به اینکه بر اساس آمار از هر سه خانواده یک خانواده عضو ناتوان دارد، گفت: «با توجه به نقص‌های شناختی، بینایی و حرکتی افراد باید تجربه کاربری را برای همه در نظر گرفت.»

آخرین سخنران این رویداد، سهراب مستقیم، مدیر محصول فربود انگاره بود. او روانشناسی اجتماعی برای طراحان را تشریح کرد و به این سؤال پاسخ داد که مشتریان چه‌طور ما و محصولاتمان را قضاوت می‌کنند

مستقیم همچنین با ارائه مثال و بررسی تحقیقات انجام شده، روانشناسی اجتماعی را موضوعی مهم برای طراحان خواند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.