راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنل «زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین در شهر هوشمند» برگزار شد / توجه به زیرساخت‌های ارتباطی در مقررات‌گذاری‌های شهری

پنل «زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین در شهر هوشمند» با حضور اسماعیل ثنایی، مدیرعامل شرکت آریاهمراه سامانه، مهدی روحانی‌نژاد، مدیر فروم اینترنت اشیا ایران، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، آرش بهگو، مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی هسته شبکه ایرانسل و بابک قالیچی، مدیرکل فروش سازمانی همراه اول روز دوشنبه 19 آذر در دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند برگزار شد.

ابتدا ثنایی در ارائه خود کشور کوچک استونی را مثال زد که به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه دولت الکترونیک، دولت سیار و دولت هوشمند مطرح است. این کشور از سال 1997 با بحث مالیات هوشمند و الکترونیکی کار خود را شروع کرده است. به گفته او استونی به سمتی می‌رود که بتواند یک ملت دیجیتال (new digital nation) داشته باشد تا همه اطلاعات را به صورت یکپارچه ارائه دهد.

او مهم‌ترین کاربردهای سرویس 5G را مطرح کرد و گفت: «پیش‌بینی مشترکین 5G از سال 2020 شروع می‌شود و کاربردهای کسب‌وکاری آن در پهنای باند سرعت بالا، اینترنت اشیای صنعتی، مراقبت‌های بهداشتی متصل و وسایل نقلیه خودکار است.»

 

دسترسی به داده‌های باز توسط رگولاتورها

مدیرعامل شرکت آریاهمراه سامانه گفت: «بلاکچین به این دلیل صنایع را متحول می‌کند که سرفصل‌ها را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد، اعتماد را برای کاربران ایجاد می‌کند و امنیت اطلاعات را افزایش می‌دهد. البته مانند هر تکنولوژی دیگر بخش تاریکی هم دارد و سواستفاده‌هایی مانند فروش اسلحه و مواد مخدر توسط آن صورت می‌گیرد.»

ثنایی کاربردهای بلاکچین در شهرهای هوشمند را در پرداخت‌های هوشمند، شناسایی و ذخیره سازی اطلاعات افراد، مدیریت حمل ونقل، خدمات دولتی ومدیریت ضایعات دانست.

او در ادامه مهم‌ترین چالش‌های اینترنت اشیا را توضیح داد: «در بحث مالکیت اطلاعات، رگولاتور باید شرایطی را فراهم کند که داده‌های باز را در اختیار داشته باشیم. در بحث تکنولوژی 10 درصد داده‌ها در هر سازمان بیرون از مراکز داده سنتی قرار می‌گیرد و این درصد تا سال 2022 به 75 درصد می‌رسد.»

 

فراهم کردن زیرساخت‌های قابل اجرا برای خدمات‌دهی به مشتریان

آرش بهگو، مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی هسته شبکه شرکت ایرانسل در ادامه این پنل گفت: «منابع انسانی به خصوص در مناطق حاشیه‌ای وجود ندارد. از طرف دیگر تحریم‌ها بر اقتصاد ما تأثیر گذاشته است. با این وجود می‌توانیم زیرساخت‌هایی را برای پایین آوردن هزینه‌ها فراهم کنیم.»

او با اشاره به اینکه مشتری‌هایی وجود دارند که لزوماً نیازهای شبیه به هم ندارند، گفت: «زیرساخت‌هایی باید برای خدمات‌دهی به این مشتریان فراهم شود که قابل اجرا باشد. به عنوان مثال در زمینه فناوری اطلاعات خیلی از این موارد به اینترنت اشیای انبوه نیاز دارد.»

مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی هسته شبکه شرکت ایرانسل ادامه داد: «نیازهای دسترسی که ما را به سمت 5G سوق می‌دهد، گرفتاری‌هایی را هم ایجاد می‌کند. اگر این سرعت بالا شکل بگیرد، دیگر دکل‌های بلند کاربردی ندارند و به دکل‌های کوتاه‌تری نیاز داریم که تعداد سایت‌های دسترسی بیشتر شود. همچنین فیبرنوری هم نیاز است. از حیث اقتصادی فراهم کردن این زیرساخت‌ها نیاز به هزینه زیادی دارد. اکنون باید به تأمین مالی این مساله فکر کرد تا اقتصاد ما قدرت خرید آن را داشته باشد.»

بهگو افزود: «برای حل این مساله باید کمی عاقلانه‌تر عمل و انسجامی در سایر زیرساخت‌ها فراهم کنیم. ارائه زیرساخت ارتباطی فقط ایجاد فیبرنوری نیست. بحث مقیاس و مقررات‌گذاری شهری هم به وجود می‌آید.»

 

افق شهر هوشمند در اجرا روشن نیست

قالیچی در ادامه پنل گفت: «تعریف ما از هوشمند بیشتر موارد مکانیزاسیونی است و با تعریف درستی از این واژه روبه‌رو نیستیم. ما نیازمند بازیگران فناوری اطلاعات هستیم. اکنون بعضی از زیرساخت‌ها برای فعالیت وجود دارد ولی کسی نیست که بر روی آنها بتواند هوشمندی را اجرا کند. امیدوارم هوشمندی در این میان از بین نرود. کماکان این مساله برای اینترنت اشیا هم به وجود آمده است. یک پروژه صحیح برای این مفهوم هنوز تعریف نشده است.»

او توضیح داد: «اگر پروژه تعریف شود و نهادهای حاکمیتی با مجموعه شهرداری همکاری کنند می‌توان هزینه را تأمین کرد و این اکوسیستم شکل بگیرد. شهرداری هم اگر پروژه‌ای را تعریف کند، ما به عنوان اپراتور حاضریم پابه‌پای آنها بیاییم.»

 

انجام پروژه‌های بزرگ در حوزه اینترنت اشیا نیازمند کاهش هزینه‌هاست

همچنین محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، به طرح‌های در دست اجرا از جمله مدیریت مصرف آب و انرژی در مجموعه شهرداری اشاره کرد و گفت: «در این پروژه طرح‌هایی وجود دارد که می‌توانیم از منابع پایدارتر در آب استفاده کنیم.»

او در خصوص همکاری با اپراتورها افزود: «با اینکه اپراتورها زیرساخت‌ها را سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما در خیلی از موارد مانند اینترنت اشیا، شبکه دسترسی هنوز فراگیر نشده است.»

فرجود در جواب به این سؤال که نداشتن پول تا چه حد مانع انجام پروژه‌هاست، گفت: «به عنوان مثال در حوزه اینترنت اشیا لازم است که پروژه‌های بزرگی انجام شود تا اکوسیستم به پیش رود. متاسفانه بسیاری از پروژه‌های شهر هوشمند درآمدزا نیستند. باید به دنبال کاهش هزینه‌ها در سرمایه‌گذاری برای این پروژه‌ها باشیم.»

ثنایی بیان کرد: «مشکل ما در نرم‌افزار و انجام پروژه نیست. بحث کلان‌داده است که به محض اینکه پروژه بزرگ‌تر می‌شود، مشکل مالی به وجود می‌آید. پروژه‌های فناوری اطلاعات در حدی نیست که بخواهد مانند پروژه‌های دیگر سازمان‌ها میلیاردی باشد و در این زمینه وزارت اطلاعات می‌تواند راه‌حل را تعیین کند و با بخش‌های خصوصی قرارداد ببندد.»

بهگو در ادامه گفت: «باید فضایی ایجاد شود که شرکت‌های کوچکتر، از آن فضا استفاده کنند. اما مشکل اینجاست که تعامل با شخصیت‌های حقوقی بسیار دشوارتر از تعامل با شرکت‌های حقیقی است. اگر بتوان در سیاست‌گذاری‌ها به خصوص در API ها و پلتفرم‌ها که به احراز هویت شخصیت حقیقی مربوط است راحت‌تر عمل کرد، وضعیت بهتری فراهم می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.