راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سال 2019، سال بازگشت بیت‌کوین به سکوی موفقیت

بیت‌کوین، به عنوان یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتالی شناخته شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2019، ارزش بازار بیت‌کوین در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، به جایگاه مقتدرانه‌ی قبلی خود بازگردد.

در یکی از گزارش‌های جدید ای.تی.کرنی (A.T. Kearney)، به اعلام این خبر پرداخته شده و ابعاد مختلف این پیش‌بینی، مورد بحث قرار گرفته است. در این گزارش آمده:

میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران حوزه‌ی ارز رمزنگاری‌شده، کاهش پیدا کرده است.

این کاهش تمایل به ریسک، موجب از دست رفتن درخشش آلت‌کوین‌ها‌ (altcoin) خواهد شد؛ به همین دلیل، برآورد می‌شود که تا پایان سال 2019، بیت‌کوین‌ها دوسوم از ارزش بازار ارز رمزنگاری‌ شده را تحت سلطه‌ی خود بگیرند.

در ادامه‌ی این گزارش آمده: «بر گستره‌ی قانون‌گذارانی که در مقابل ارزهای رمزنگاری‌شده، موضع‌گیری مثبتی دارند، افزوده خواهد شد.»

میزان پیچیدگی آلت‌کوین‌ها در حال افزایش است. کورتنی ریکرت مک‌کفری (Courtney Rickert McCaffrey)، مدیر بخش رهبری تفکر در شورای سیاست جهانی کسب‌وکار در ای.تی.کرنی است. او می‌گوید: «علت اصلی این‌که ما ادعا می‌کنیم بیت‌کوین، به روزهای اوج خود بازخواهد گشت، این است که سطح پیچیدگی آلت‌کوین‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. جنگ هش (hash war) که در اکوسیستم بیت‌کوین کش اتفاق افتاد، نشان از همین امر دارد.»

«بیت‌کوین، یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع ارزهای رمزنگاری شده است و دسترسی به آن، بسیار آسان است. هارد فورک‌ها (Hard Forks) و عدم وجود اجماع در بین توسعه‌دهندگان در مورد انتخاب مسیر آینده، شکاف بین بیت‌کوین و جامعه‌ی آلت‌کوین را افزایش خواهد داد.»

اشتباه برداشت نکنید، منظور ما این نیست که تمامی آلت‌کوین‌ها، محکوم به نابودی هستند. آقای استیو روسو (Steve Russo)، معاون اجرایی کمپانی اکلیپسس (Ecliypses) است. او می‌گوید: «تنها آن دسته از آلت‌کوین‌هایی که محصولاتی کارآمد عرضه می‌کنند، می‌توانند درآمد پایداری داشته باشند و به شرکت‌هایی نامدار تبدیل شوند.» وی در ادامه‌ی صحبت‌هایش می‌افزاید: «شرکت‌هایی که خدمات کارآمد را در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند، جان سالم به در می‌برند و با گذشت زمان، بر رونق آن‌ها افزوده می‌شود، در مقابل، شرکت‌هایی که رفتار ناپایدار دارند و محصولاتی غیر واقعی را عرضه می‌کنند، خودبه‌خود از دور رقابت حذف خواهند شد.»

سال 2018، سال خوبی برای بیت‌کوین نبود. طی سال جاری، ارزش این ارز رمزنگاری شده، حدود 73 درصد کاهش پیدا کرد و کل بازار ارز رمزنگاری‌شده را به چالش انداخت.

روند نزولی ارزش بیت‌کوین در سال 2018

دلایل متعددی در این افت ارزش نقش دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

یکی از تأثیرگذارترین عوامل کم شدن ارزش بیت‌کوین، عبارت است از: رشد تعداد آلت‌کوین‌ها و به طبع آن، گسترش خط افقی تأمین ارزهای رمزنگاری‌شده.

یکی دیگر از عوامل دخیل در این امر، کمبود شفافیتی بود که در ICOها به چشم می‌خورد. کمبود شفافیت، باعث شد تا سرمایه‌گذاران، نسبت به وارد شدن در این حوزه، مقاومت نشان دهند.

نرخ استقبال از ارزهای رمزنگاری شده، پایین است. درست است که در رسانه‌های اجتماعی به این موضوع بسیار پرداخته شده، ولی تلاش‌ها نتیجه‌بخش نبوده و بر طبق نظرسنجی اخیر گالوپ (Gallup)، نرخ پذیرش بیت‌کوین، با کندی به پیش می‌رود.

واقعیت این است که سرمایه‌گذاران، بیت‌کوین را یک ارز ناشناخته و غیرمعمول می‌دانند. پذیرندگان زودهنگام این تکنولوژی نیز بی‌صبرانه منتظر وقوع یک تحول عظیم در بازار و فراگیر شدن جمعی ارزهای رمزنگاری‌ شده هستند.

در پشت پرده‌ی افت قیمت بیت‌کوین در سال 2018، یک دلیل مهم دیگر نیز وجود دارد و آن، عبارت است از: افزایش نرخ بهره. این موضوع، آمار دادوستد در بازار را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

کارشناسان امید دارند که در سال 2019، شرایط تغییر کند. صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین، مدت زمان زیادی است که در انتظار راه‌اندازی به سر می‌برد. برآورد شده که با تسهیل روند‌های قانونی و تأسیس این صندوق، میزان مشارکت سرمایه‌گذاران افزایش یافته و بازار ارز دیجیتال رونق بیشتری پیدا کند.

در گزارش ای.تی.کرنی، آمده است: «این‌که ارزهای رمزنگاری شده وارد سومین دهه‌ی خود شده‌اند، موضوع جالبی است. بیت‌کوین، تنها زمانی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد که سیستم مالی بین‌المللی، به صورت گسترده نسبت به استفاده از آن اقدام کند.»

حتماً شما هم با ما هم‌عقیده هستید که توقف رشد نرخ بهره‌، می‌تواند سرمایه‌گذاران را به بازار بیت‌کوین بازگرداند و این، همان چیزی است که بیت‌کوین، پس از پشت سر گذاشتن یک سال طاقت‌فرسا، به آن نیاز دارد.

در پایان، نویسنده‌ی این مطلب عنوان می‌کند که خودش بیت‌کوین ندارد و معتقد است که بازار کنونی ارزهای دیجیتال، شرایطی ‌مخاطره‌آمیز دارد و کسی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارد، باید خودش را برای هر پیشامدی آماده کند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.