راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری شهرداری تهران مطرح شد / اجرای «شهرپی» خارج از حوزه شهرداری مستلزم تعامل با بازیگران مختلف است

فرجود در پاسخ به راه پرداخت: ما در میادین تره‌بار شهرپی را تست کرده‌ایم و پایلوت آن تمام شده است، اما اجرای شهرپی بیرون شهرداری مستلزم تعامل با بازیگران مختلف است که امکان این تعامل وجود دارد. هدف این است که مردم با موبایل پرداخت خود را انجام دهند و تا حد امکان از پرداخت نقدی در شرایط کرونا خودداری کنند.

نشست خبری شهرداری تهران با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، محمد فرجود، مدیرعامل فاوای شهرداری تهران و سید مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران سوم خردادماه در شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

در این نشست به مهم‌ترین برنامه‌های شهر هوشمند اشاره شد. فرجود به خدمات ارائه‌شده در اکوسیستم «تهران من» و راه‌اندازی میز خدمت شهرداری اشاره کرد که به‌واسطه آن مردم دیگر برای انجام کارهای کوچک نیازی به مراجعه به شهرداری ندارند. همچنین محصول شهر پی تا پایان تابستان امسال قرار است به عمده تاکسیرانی‌ها متصل شود. راه‌اندازی اتوبوس برقی در خط جمهوری از امسال از موارد مهمی بود که هاشمی در حوزه حمل‌ونقل ترافیک شهری عنوان کرد. حناچی نیز از تصویب برنامه جامع حمل ونقل ریلی در شورای عالی ترافیک و اتصال قطارهای شهری به پرند و بهشت ‌زهرا تهران خبر داد.

هاشمی در این رویداد گزارش عملکرد یک‌ساله معاونت حمل‌ونقل را شرح داد و گفت: «اعتقاد این است که اگر بخواهیم چشم‌انداز ۲۰ ساله در شهرداری داشته باشیم، باید سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان در این خصوص هزینه کنیم. استفاده از ظرفیت‌های اوراق مشارکت، احیای و شرکت مجتمع ایستگاهی از جمله کارهایی است که باید به آن بپردازیم.»

به گفته او در سال گذشته بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد در مجموعه اتوبوسرانی و بهره‌برداری مترو داشته‌ایم. همچنین شاهد هزار ۳۵۰ میلیارد تومان خسارت مستقیم در سال گذشته بوده‌ایم.


راهکارها در حوزه فناوری به کمکمان آمدند


در ادامه این نشست فرجود سه محور را برای برنامه‌های تهران هوشمند ذکر کرد و توضیح داد: «در اولین محور سعی کردیم که برنامه تهران هوشمند مشارکتی باشد. در این راستا مشارکت مردم و استارت‌آپ‌ها را درون شهرداری داشته و همچنین مشارکت و همکاری با بسیاری از نهادهای دولتی بیرون از شهرداری را داشته‌ایم. محور دیگر ما خدمت‌رسانی بود که روی این موضوع تمرکز کردیم و سرویس ارائه دادیم. در واقع سعی کردیم شهرداری در حوزه دیجیتال را به اپراتور خدمات شهری تبدیل کنیم. محور سوم ما این بود که در کنار بخش‌های مختلف شهرداری تسهیل‌کننده داشته باشم. در این راستا تعداد زیادی از سامانه‌ها یکپارچه‌سازی شد و سامانه‌های موازی را حذف کردیم.

محمد فرجود، مدیرعامل فاوای شهرداری تهران

او با اشاره به اینکه در حوزه فناوری به ارائه راهکارها توجه داشته‌ایم، گفت: «در سخت‌ترین شرایط از لحاظ مالی برای کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهتر شهر ابزارها به‌کار آمدند تا بتوانیم شهر را با هزینه پایین‌تری اداره کنیم.»

طبق گفته فرجود برنامه تهران هوشمند در لایه‌های مختلفی مانند سیاست‌گذاری، خدمات شهروندی و حوزه نوآوری و حوزه عملیاتی تقسیم شده است. این محورها و طرح‌ها توانست در سال ۲۰۱۹ در کنگره جهانی شهر هوشمند جزو شش طرح اول باشد.

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران به سطح بلوغ برنامه تهران هوشمند اشاره کرد و گفت: «هیچ برنامه شهر هوشمندی نقطه پایان ندارد. شهرداری تهران هم یک برنامه طراحی کرده و نمی‌توانیم بگوییم که متولی تمام ابعاد شهر هوشمند در کل شهر ما هستیم، اما بحث‌های فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی شهر هوشمند در سال ۱۳۹۷ انجام شد و در سه سال اخیر عمده کارهای ما در این فاز انجام شده است. فاز بعدی نیز در سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ شروع می‌شود که در حال تدوین آن هستیم.»


اکوسیستم تهران من، از مهم‌ترین خدمات شهروندی بوده است


فرجود اشاره کرد که در حوزه خدمات شهروندی راه‌اندازی سامانه شفافیت اولین کاری بوده که انجام شده است. پس از آن راه‌اندازی سامانه ۱۳۷ و سامانه محله‌محوری را در دستور کار داشته‌ایم. باشگاه شهروندی نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. راه‌اندازی سامانه داده‌نما هم از کارهای این دوره بوده است. در این راستا حدود هزار و ۴۰۰ مجموعه داده در آنجا بارگذاری شده که پژوهشگران، دانشجویان، کسب‌وکارها، خبرنگاران و عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین سامانه «باهم» نیز ارتباط ما را با اکوسیستم نوآوری شکل داده است.

او از خدماتی که در حوزه شهرسازی انجام شده به ایجاد کارتابل شهروندی، خدمات الکترونیک مهندسان، آنلاین شدن پایان کار آپارتمانی و ایجاد نقشه جامع شهری اشاره کرد. فرجود همچنین توضیح داد که در این حوزه سرویسی برای ناشنوایان اجرا کردیم تا بتوانند از سامانه‌های تلفنی به شهرداری متصل شوند. این سرویس در اپلیکیشن تهران من ارائه شده است.

فرجود از مهم‌ترین خدمت در حوزه خدمات شهروندی را ایجاد اکوسیستم تهران من دانست و توضیح داد: «هم‌اکنون سه میلیون کاربر روی این سامانه فعالیت می‌کنند. در این سیستم سعی کردیم رابط کاربری راحتی فراهم کنیم. بیش از ۴۰ سامانه به این پلتفرم متصل هستند تا بتوان سرویس خوبی را ارائه داد.»

او از فراهم‌کردن میز خدمت شهرداری خبر داد و در این‌باره گفت: «علی‌رغم سرویس‌هایی که در تهران من وجود دارد، مردم هنوز برای انجام برخی کارها باید به شهرداری مراجعه کنند. کاری که در شرایط کرونا انجام دادیم، این بود که در حال ارائه میز خدمت شهرداری هستیم که هفته آینده رونمایی می‌شود. در این صورت مردم دیگر نیازی به مراجعه به شهرداری ندارند.»

از اقداماتی که در حوزه شهری انجام شده راه‌اندازی پلتفرم شهرپی بود که فرجود درخصوص آن گفت: «شهرپی، سامانه پرداخت یکپارچه خدمات شهری بر بستر موبایل است. این سامانه اپلیکیشن نیست، بلکه بستری است که همه اپلیکیشن‌های پرداختی را پوشش می‌دهد. از سوی دیگر تاکسی‌ها محدود به سامانه شهرداری نیستند و می‌توانند با هر اپلیکیشنی در تعامل باشند و لوگوهای آنها در تاکسی‌ها وجود دارد. بنابراین مسافران می‌توانند از طریق آنها نیز پرداخت خود را انجام دهند. شهرپی قرار است در میادین تره‌بار و پرداخت عوارض نیز توسعه پیدا کند.»


اتصال عمده تاکسیرانی‌ها به شهرپی تا پایان تابستان امسال


فرجود در پاسخ به راه پرداخت درخصوص ظریفیت‌های شهرپی برای پرداخت‌های خرد شهری توضیح داد: «در شهرپی امکان انجام پرداخت‌های خرد برای اپلیکیشن‌های مختلف در حوزه شهری فراهم کرده‌ایم که از تابستان سال گذشته شروع شد. اکنون ۲۵ هزار تاکسی تحت پوشش قرار گرفته و با همکاری که با سازمان تاکسیرانی داریم، عمده تاکسی‌ها تا پایان تابستان سال جاری متصل می‌شوند. این بستر کسب‌وکار بخش خصوصی را حمایت می‌کند و مردم می‌توانند با هر اپلیکیشینی که دارند پرداخت خود را انجام دهند.»

او در پاسخ به سؤال دیگر راه پرداخت مبنی بر اینکه آیا این محصول ظرفیتی برای ارائه در مکان‌هایی بیرون از شهرداری و فروشگاه‌ها دارد یا نه، گفت:‌ «ما در میادین تره‌بار را این محصول را تست کرده‌ایم و پایلوت آن تمام شده است، اما اجرای شهرپی بیرون شهرداری مستلزم تعامل با بازیگران مختلف است که امکان این تعامل وجود دارد. هدف این است که مردم با موبایل پرداخت خود را انجام دهند و تا حد امکان از پرداخت نقدی در شرایط کرونا خودداری کنند.»

فرجود در پاسخ به این سؤال که تغییر دولت در روند اجرایی شهرپی تداخلی ایجاد خواهد کرد یا نه، توضیح داد:‌ «این موضوع ارتباط زیادی به دولت ندارد و در حوزه شهری و شهرداری است. پیاده‌سازی این محصول بر مبنای استانداردهای بانک مرکزی در حوزه کیف پول بوده و بانک شهر به‌عنوان بانک پشتیبان تمام حساب‌ها را مدیریت می‌کند. پیاده‌سازی این سامانه با رعایت تمام ملاحظات پولی کشور بوده و امیدواریم که هم در حوزه تاکسی و هم در حوزه‌های دیگر شاهد توسعه این محصول باشیم.»

برگزاری انتخابات تمام الکترونیک شورایاری از موارد دیگری بود که فرجود به آن اشاره کرد و توضیح داد: «این انتخابات متفاوت‌تر از سایرانتخابات بود، چراکه تمام فرایند ثبت‌نام، تأیید صلاحیت و برگزاری آن به‌صورت آنلاین بوده و برگه رأی نداشته‌ایم.»

او ادامه داد: «از دیگر فرایندهای اجراشده این است که تمام اطلاعات مناقصات شهرداری که به‌صورت سنتی در روزنامه منتشر می‌شد، در سامانه هم منتشر می‌شود. علاوه‌بر آن امضای الکترونیکی برای اولین‌بار در شهرداری اتفاق افتاد و با کمک آن توانستیم کمیسیون معاملات را به‌صورت آزمایشی در برخی سازمان‌ها از سال گذشته به‌صورت الکترونیکی انجام دهیم. همچنین پاکت‌هایی که در این فرایند از پیمانکاران گرفته می‌شد به‌صورت الکترونیکی دریافت کردیم.


ارتقای رتبه تهران در ارائه خدمات الکترونیکی در رتبه‌بندی‌های جهانی


حناچی سخنران بعدی این نشست بود که درباره اقدامات اخیر شهرداری در حوزه شهروندی توضیح داد: «در این دوره تصویب برنامه جامع حمل ونقل ریلی در شورای عالی ترافیک را داشته‌ایم که پیش از این در هیچ جا ثبت نشده بود.»

پیروز حناچی، شهردار تهران

به‌گفته او این دوره اتصال قطار شهری به شهرهای تهران انجام شد و هنوز نیز ادامه دارد و کارهای مترو پرند و بهشت زهرا را در دست اجرا است که پیش‌بینی می‌شود روزانه ۳۰۰ هزار جابه‌جایی داشته باشد.

شهردار تهران اشاره کرد که در حوزه هوشمندی یکی از برنامه‌هایی که به شورای شهر ارائه دادیم، افزایش میزان ارائه خدمات الکترونیکی در شهرداری بود. در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز رتبه تهران در این بخش ارتقا پیدا کرد. به‌گفته حناچی رصدخانه تهران نیز که از قبل پایه‌گذاری شده بود در این دوره شهری به تولید نقشه‌های مختلف در سطح شهر پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.