راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی رگ‌تک بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

پایگاه فین‌تک‌ گلوبال (FinTech Global) داده‌هایی از وضعیت سرمایه‌گذاری در رگ‌تک در سطح بین‌المللی منتشر کرده است که اطلاع از آن‌ها خالی از لطف نیست.

سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه رگ‌تک از سال ۲۰۱۴ تا نیمه اول سال ۲۰۱۸
سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه رگ‌تک از سال ۲۰۱۴ تا نیمه اول سال ۲۰۱۸

 

سرمایه‌گذاری در رگ‌تک امسال تقریباً دو و نیم برابر بیشتر از سال ۲۰۱۷ است

سرمایه‌گذاری در رگ‌تک از سال ۲۰۱۴ تاکنون 6/1 میلیارد دلار در بستر ۵۲۹ معامله بوده است.

حوزه رگ‌تک بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ به‌صورت مستمر گسترش‌یافته و سرمایه‌گذاری در رگ‌تک به میزان 12/4 درصد نرخ رشد مرکب سالانه افزایش داشته است و در طی این مدت فعالیت‌های معاملاتی سالانه بالای ۱۰۰ تراکنش بوده است.

در سال ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاری در رگ‌تک رکوردها را شکسته و در نیمه اول سال به بیش از 2/5 میلیارد دلار رسیده است که برابر با 87/2 درصد کل مجموع سرمایه‌های جذب‌شده توسط شرکت‌های رگ‌تک در سال‌های ۲۰۱۵ ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ است.

با سازگار شدن طرفین با مقررات جدید مانند مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR) و دستورالعمل بازار ابزار‌های مالی (MiFID II) چشم‌انداز رگ‌تک در حال رسیدن به بلوغ است. افزایش تراکنش‌های مربوط به مراحل نهایی جذب سرمایه پیشران رشدی است که در سرمایه‌گذاری در رگ‌تک طی سال ۲۰۱۸ شاهد بوده‌ایم. سیفت ساینس (Sift Science) یک شرکت ارائه‌دهنده راهکارهای ضد کلاه‌برداری واقع در سانفرانسیسکو است که امسال در مرحله چهارم جذب سرمایه خود چیزی بالغ‌بر ۵۳ میلیون دلار دریافت کرد که یکی از بزرگ‌ترین معاملات رگ‌تک امسال بوده است. این سرمایه‌گذاری در رگ‌تک توسط استرایپ گروپ (Stripes Group) رهبری شد و در ارائه جهانی پلتفرم ضد کلاه‌برداری این شرکت جهت تأمین سرمایه به کار بسته خواهد شد.

 

مبلغ جذب‌شده ۲ میلیارد دلار در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸ یک رکورد برای سرمایه‌گذاری در رگ‌تک محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاری در رگ‌تک رشد منظمی داشته و طی این بازه زمانی ده برابر شده است.

بیشترین سرمایه‌گذاری در رگ‌تک در سال ۲۰۱۷ مربوط به سه‌ماهه چهارم است که در آن ۴۰ درصد از کل مبلغ 1/1 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری جذب‌شده است. شرکت متریک‌اِستریم (MetricStream)، رهبر بازار در راهکارهای مدیریت، ریسک و انطباق، موفق به جذب ۶۵ میلیون دلار شد. این سرمایه‌گذاری در رگ‌تک که توسط کلیِرلِیک کپیتال گروپ (Clearlake Capital Group) انجام پذیرفت، بزرگ‌ترین معامله رگ‌تک در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاری جهانی رگ‌تک از سه ماه دوم سال ۲۰۱۷ تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸
سرمایه‌گذاری جهانی رگ‌تک از سه ماه دوم سال ۲۰۱۷ تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸

سرمایه‌گذاری در رگ‌تک در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۸ با 1/9 میلیارد دلار در ۳۶ معامله رکوردشکنی کرد. دراین‌بین دو ابر معامله به‌صورت اخص بیشترین تأثیر را داشتند. این معاملات مربوط به سِنس‌تایم (SenseTime)، یک شرکت چینی ارائه‌دهنده راهکار تشخیص چهره و شناسایی، است که توانست طی دو تراکنش از سرمایه‌گذارانی همچون علی‌بابا (Alibaba) و تایگر گلوبال منجمنت (Tiger Global Management) مبلغ 1/2 میلیارد دلار سرمایه جذب کند. سنس‌تایم اعلام کرده در طی سه سال گذشته توانسته است با عقد قراردادهای جدید به رشد ۴۰۰ درصدی برسد و درآمد خود را ۱۰ برابر کند.

 

در سه‌ماهه دوم سال 2018 سرمایه‌گذاری در رگ‌تک معادل ۱٫۷ میلیارد دلار طی ۱۰ معامله بزرگ بوده است

ده معامله برتر رگ‌تک در سه ماه دوم سال ۲۰۱۸ موفق به جذب مبلغ 1/7 میلیارد دلار گشته‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ معادل ۸۸ درصد کل سرمایه‌گذاری جذب‌شده یک سال است.

ده معامله برتر رگ‌تک در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸
ده معامله برتر رگ‌تک در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸

 

شرکت سنس‌تایم که قبلاً به آن اشاره شد، طی دو بار جذب سرمایه مرحله سوم به فاصله چند ماه موفق به جذب 1/2 میلیارد دلار گشت و ارزش خود را به 4/5 میلیارد دلار افزایش داد. یکی از نقاط کلیدی تمرکز این شرکت تزریق سرمایه به برنامه توسعه استعدادهای داخلی است. این مهم در راستای تلاش برای حذف وابستگی به توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی خارج از شرکت است.

 

تمرکز سرمایه‌گذاری در رگ‌تک در حال انتقال از شرکت‌های آمریکایی و بریتانیایی به دیگر نقاط جهان است

در طول پنج سال گذشته شرکت‌های آمریکایی قسمت اعظم سرمایه‌گذاری در رگ‌تک را به خود اختصاص داده‌اند. از سال ۲۰۱۴ تا نیمه دوم سال ۲۰۱۸ این میزان به 3/9 میلیارد دلار بالغ شده است. بااین‌وجود سهم شرکت‌های آمریکایی از 64/8 درصد در سال ۲۰۱۴ به 55/9 درصد در سال گذشته کاهش پیداکرده است.

معاملات بین‌المللی رگ‌تک در هر کشور، از سال ۲۰۱۴ تا نیمه دوم سال ۲۰۱۸
معاملات بین‌المللی رگ‌تک در هر کشور، از سال ۲۰۱۴ تا نیمه دوم سال ۲۰۱۸

 

سهم شرکت‌های بریتانیایی در معاملات رگ‌تک جهانی هم افت‌وخیز مختصری داشته است و از 14/8 درصد در سال ۲۰۱۴ به 13/5 درصد در سال گذشته کاهش پیدا کرده است. علی‌رغم ای کاهش، میزان سرمایه‌گذاری در رگ‌تک به بیش از دو برابر رسیده و با آماده شدن سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها برای انطباق با مقررات جدید به 93/3 میلیون دلار در بازه مشابه ارتقا پیداکرده است.

با بلوغ صحنه رگ‌تک سهم دیگر کشورها نیز افزایش پیداکرده است. با ورود سرمایه‌گذاران آسیایی به رگ‌تک شاهد رشد آن در آسیا بوده‌ایم و این امر با سخت‌گیرانه‌تر شدن مقررات برای شرکت‌های فین‌تک هم‌زمان بوده است.

شرکت کش‌شیلد (CashShield)، تأمین‌کننده راهکارهای مدیری ریسک پرداخت‌های جعلی در مرحله دوم جذب سرمایه خود طی یکی از بزرگ‌ترین معاملات رگ‌تک آسیا در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸ موفق به دریافت ۲۰ میلیون دلار گشته است. این سرمایه‌گذاری در رگ‌تک توسط جی‌جی‌وی کپیتال (GGV Capital) و تِماسِک هلدینگز (Temasek Holdings) و با هدف پیشبرد تحقیق و توسعه صورت پذیرفته است.

منبع: FinTech Global

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.