راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ادغام‌ و تملک استارت‌آپ‌های فین‌تک و تأثیر آن‌ بر آینده‌ی دنیای مالی

ادغام و تملک، به ترتیب معادل فارسی عبارت‌های Merger و acquisition هستند. ادغام، یعنی دو شرکت یا کسب‌وکار، با هم یکی شوند و تملک، به معنای این است که یک شرکت، مالکیت سهام و یا دارایی‌های شرکت دیگر را به عهده بگیرد.

نوامبر سال 2018: گزارشی جدید از رید اسمیت (Reed Smith) و مرجرمارکت (Mergermarket) منتشر شد و حاکی از این بود که 91 درصد از سرمایه‌گذاران حوزه‌ی فین‌تک و 94 درصد از بانک‌ها و مؤسسات مالی، در حال برنامه‌ریزی برای تملک دو یا چند استارت‌آپ فین‌تک در طی 12 ماه آینده هستند.

در گزارش یاد شده، 100 مدیر ارشد سازمانی (مدیر اجرایی، مدیر ارشد اطلاعات و مدیر استراتژیک) در سطح جهان، به پای میز مصاحبه نشستند؛ این امر، نشان از اهمیت روزافزون بازار ادغام‌ و تملک در حوزه‌ی فین‌تک دارد.

هرب کازلو (Herb Kozlov)، یکی از اعضای رید اسمیت است. او می‌گوید: «هیچ موسسه‌ی مالی اسم‌ و رسم‌داری نمانده که مصرف‌کننده و یا توسعه‌ی دهنده‌ی فین‌تک نباشد.» وی ادامه می‌دهد:

«تمامی مؤسسات بزرگ، دستی در حوزه‌ی فین‌تک دارند و به‌خوبی می‌دانند که اگر از تکنولوژی‌های نوظهور استقبال نکنند، در میدان رقابت بازنده خواهند بود.»

مهیا ساختن قابلیت انطباق پیشرفته، بهبود گزارش کارکردی، به‌روزرسانی سیستم‌های فناوری اطلاعات سنتی و تقویت خدمت‌رسانی به مشتری از طریق روش‌های موبایلی و دیجیتالی، انگیزه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران را به تأمین مالی صنعت فین‌تک ترغیب می‌کنند.

ماریا ارلی (Maria Earley)، یکی از شرکای رید اسمیت، معتقد است:

«دست‌اندرکاران فضای سرمایه‌گذاری و پرداخت، استقبال گرمی از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی داشته‌اند. صنعت پرداخت، به سمت‌وسوی یادگیری ماشین و بلاکچین در حال حرکت است. مؤسسات بزرگ، به دنبال تکنولوژی‌های پیشرو هستند و حریصانه آن‌ها را به کار می‌گیرند.»

فعالیت‌های معاملاتی در فضای فین‌تک، در اروپا و در کشورهایی همچون آلمان و بریتانیا، بیشتر از سایر نقاط جهان رونق دارند. بازارهای دیگری مانند چین و سنگاپور نیز دارای پتانسیل بالایی هستند و به عنوان مناطق کلیدی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی تکنولوژی شناخته می‌شوند.

متیو گورمن (Matthew Gorman)، یکی از شرکای رید اسمیت، عنوان می‌کند: «متصدیان قضایی سنگاپور، تبدیل شدن به یک هاب فین‌تک را در اولویت قرار داده‌اند. مقامات پولی نیز در تلاش‌اند تا از نوآوری‌های سندباکس (sandbox) و برخی رهنمودهای تنظیمی حمایت کنند و الزامات دست‌وپاگیر را از میان بردارند.»

 

دیگر نکات کلیدی این گزارش عبارت‌اند از:

76 درصد از بانک‌ها و مؤسسات مالی، پیش‌بینی می‌کنند که تأمین مالی شرکت‌های فین‌تک، در طی 12 ماه آینده به شکل قابل‌توجهی افزایش خواهد داشت.

این رقم برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر حوزه‌ی فین‌تک (VC) ، دفتر خانواده (family office) و سرمایه‌گذاران خصوصی (PE investors)، حدود 67 درصد است.

54 درصد از سرمایه‌گذاران خطرپذیر حوزه‌ی فین‌تک، دفتر خانواده و سرمایه‌گذاران خصوصی، درصدد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تحلیل داده هستند.

28 درصد از بانک‌ها و مؤسسات مالی، شرکت‌های مشاوره‌ی رباتیک را مهم‌ترین هدف آینده‌ی ادغام‌ها و تملک خود می‌دانند.

46 درصد از بانک‌ها و مؤسسات مالی، برآورد می‌کنند که تکنولوژی دفتر کل توزیع‌شده‌ی مبتنی بر ارز رمزنگاری‌شده، بیش‌ترین افزایش ارزش را در طی 12 ماه آینده خواهد داشت. این رقم برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر حوزه‌ی فین‌تک، دفتر خانواده و سرمایه‌گذاران خصوصی، 42 درصد است.

منبع: Medium

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.