راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌های فین‌تکی در راه‌اند / معرفی چهار ساختارشکن حوزه بانکداری سنتی

بانک‌های فین‌تک در راه‌اند و باتوجه به اینکه رگولاتورها هم با درخواست‌های استارت‌آپ‌های فین‌تک در خصوص فعالیت در حوزه‌های بانکی موافقت می‌کنند؛ می‌توان گفت که رقبای سرسختی برای بانک‌های سنتی به شمار می‌آیند. از طرفی این اتفاق خبر بدی برای این بانک‌های سنتی محسوب می‌شود و از طرف دیگر، باتوجه به اینکه سرویس‌های ارائه‌شده از سمت این استارت‌آپ‌ها بهتر و ارزان‌تر خواهد بود، برای مصرف‌کنندگان برد محسوب می‌شود.

ورود و نفوذ بانک‌های فین‌تک اتفاقی است که این چند وقته رخ داده است و برای نمونه‌های عینی هم می‌توان به سیمپل، چایم، وارو و موون اشاره کرد که خدمات مختلفی به کاربر ارائه می‌دهند. همچنین شرکت‌های فین‌تک بزرگی هم هستند که علاقه بسیاری به ورود به این بازار دارند؛ شرکت‌های مانند سوشال فایننس (SoFi)، ولث‌فرانت و پی‌پل.

 

سوفی و استش

برای مثال شرکت سوفی (SoFi) که کارش را با ارائه وام‌های دانشجویی آغاز کرد، در حال حاضر در وب‌سایتش لیست انتظاری هم برای پول سوفی دارد که به گفته شرکت طی چند ماه آینده عملیاتی می‌شود. پول سوفی درواقع ویژگی‌های حساب پس‌انداز و حساب جاری را در یک حساب سپرده‌ ادغام کرده است که درصد بهره سالانه یک درصدی دارد. سوفی نیز کارمزد 6 تراکنش انجام‌شده این حساب در ماه و از طریق دستگاه‌های خودپرداز را حدف کرده است.

از طرف دیگر سوفی یک سری پیشنهادات دیگری را هم به افراد ارائه می‌دهد ازجمله تخفیفاتی که روی محصولاتش در نظر گرفته مانند نرخ شکست 0/125 درصدی وام‌های سوفی و دسترسی به رویدادهای اجتماعی که در آن مشتریان می‌توانند مشاوره‌های مالی دریافت کنند و با دیگر اعضای سوفی تعامل داشته باشند. همین موارد است که سوفی را از دیگر بانک‌های سنتی موجود متمایز می‌کند.

استش، که درواقع شرکتی است که محبوبترین اپلیکیشن سرمایه‌گذاری موبایلی را در اختیار دارد، هم چشمش به دنبال ورود به بازار بانکداری است و این امکان را به مشتریان می‌دهد تا بتوانند برای دریافت سرویس‌هایش وارد لیست انتظار شرکت شوند. دست مانند سوفی، حساب بانکی استش هم هیچگونه کارمزد و هزینه‌ای ندارد، نیازی به حداقل مانده‌حساب نیست و افراد می‌توانند به‌صورت رایگان از طریق 19 هزار دستگاه خودپرداز برای انجام تراکنش‌هایشان دسترسی داشته باشند.

حساب بانکی استش شامل دستورالعمل‌های هزینه‌های روزانه است که به مشتریان کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تری در حوزه مخارج روزانه‌شان داشته باشند و همچنین امکان 10 درصد بازپرداخت پول نزد بیش از 10 هزار پذیرنده برای مشتریان فراهم شده است.

خبرها و گزارش‌هایی که بلومبرگ هم منتشر کرده نشان می‌دهد که شرکت مشاوره روباتی ولث‌فرانت هم بدش نمی‌آید که نقشی در این بازار بانکی داشته باشد.

 

پی‌پل و آمازون

اما شاید بتوان ساختارشکنان واقعی این بازار را پی‌پل و آمازون دانست که دست پر به دنبال مشتریان بانک‌های سنتی هستند و اغلب از جانب بانک‌های بزرگتر نادیده گرفته می‌شوند. بهار همین امسال بود که وال استریت ژورنال گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه پی‌پل به برخی مشتریانش، ازجمله بیمه FDIC، یک سری ویژگی‌های بانکی ارائه می‌دهد. این ویژگی شامل یک کارت نقدی است که می‌توان از آن در دستگاه‌های خودپرداز، خواباندن چک به حساب از طریق عکس و سرویس برداشت مستقیم استفاده کنند.

این حساب روی باقی‌مانده پول افراد هیچ سودی نمی‌پردازد و کاربر باید برای استفاده از این کارت‌ها در دستگاه‌های خودپرداز برون مرزی کارمزد پرداخت کند.

بالاخره نوبت به آمازون رسید. شرکتی که قابلیت و توانایی بی‌نظیری برای ورود به بازار، برهم زدن آن و در نهایت مالک آن شدن، دارد. چند ماه پیش هم وال استریت ژورنال گزارشی منتشر کرد که در آن گویا آمازون با یک سری بانک‌های بزرگ برای ایجاد یک حساب بانکی برای محصولاتش صحبت کرده است.

هدف از این کار هم به دست آوردن مصرف‌کنندگان جوانی است که هیچ حساب بانکی در حال حاضر ندارند. البته آمازون قصد ندارد که خودش تبدیل به بانک شود و بیشتر مایل است به‌عنوان پارتنر در این حوزه فعالیت کند؛ جمله‌ای که شاید با شنیدنش بانک‌های سنتی بتوانند یک نفس راحت بکشند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.