راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حضور رسمی GRG در ایران چه ارزش افزوده‌ای برای نظام بانکی ایران دارد؟

در گفت‌وگویی با حمید همتی، قائم‌مقام مدیرعامل توسن‌تکنو به بررسی اهمیت شرکت GRG برای بازار ایران پرداختیم.

نزدیک به 13 سال است که از حضور GRG در بازار ایران می‌گذرد؛ شرکت چینی که مقر اصلی آن در گوانگژو است و به بیش از ۸۰ کشور در سطح جهان محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه بانکی ارائه می‌دهد. این شرکت در بازار چین، به‌عنوان رتبه نخست و در دنیا در بین بازیگران مطرح جهان، طبقه‌بندی می‌شود.

سال گذشته شرکت توسن‌تکنو موفق شد به‌عنوان نماینده انحصاری برای توسعه بازار، فروش و خدمات پس از فروش محصولات بانکی GRG در ایران معرفی شود. در حال حاضر بانک‌های ملی ایران، رفاه کارگران، سپه (حکمت ایرانیان و انصار سابق)، اقتصاد نوین، آینده، سامان، ایران‌زمین، سینا، شهر، رسالت، پارسیان، گردشگری و صادرات جزو مشتریان شرکت توسن‌تکنو در حوزه دریافت خدمات پشتیبانی ماشین‌های بانکی هستند و به‌این‌ترتیب سهم بازار توسن‌تکنو در حوزه سرویس و نگهداری و تعمیرات ماشین‌های بانکی باز هم افزایش یافته است.

همین اتفاق بهانه‌ای شد تا با حمید همتی قائم‌مقام مدیرعامل توسن‌تکنو درباره سرویس و پشتیبانی از ماشین‌های بانکی، تجهیز، قراردادها و اعتماد بانک‌ها به این سرویس‌های ارائه‌شده و همین‌طور اهمیت GRG برای بازار ایران صحبت کنیم. در صحبت‌هایمان با همتی به سهم بازار GRG از بازار ایران و دنیا و اهمیتی که برای کشور ما دارد و همین‌طور پشتیبانی و ارائه سرویس بلندمدت به ماشین‌های خودگردان که پیچیدگی بیشتری نسبت به خودپردازها دارند، اشاره شد که در ادامه می‌توانید متن کامل این مصاحبه را مطالعه کنید.


اهمیت حضور GRG در ایران


وقتی به‌عنوان اولین سوال از همتی درباره اهمیت حضور GRG در ایران پرسیدیم و خواستیم بگوید که این شرکت چینی چند درصد سهم بازار ایران را در اختیار دارد، او پاسخ‌هایش را با اشاره‌ای به سابقه فعالیت GRG در ایران و شرکت‌هایی که پیش‌تر با GRG همکاری می‌کردند، آغاز کرد. به‌گفته همتی، GRG مدت‌زمانی طولانی در حوزه محصولات خودپرداز، خودگردان و سورتر در ایران فعالیت کرده است. از چهار سال پیش هم توسن‌تکنو نماینده انحصاری این شرکت در حوزه ماشین‌ها و راهکارهای جامع و جدیدتر مانند VTM بوده است. این موضوع نشان از اهمیت حضور برند GRG در ایران دارد.

همتی علاوه بر این موضوع درباره دیگر دلایل اهمیت GRG در ایران این‌طور توضیح داد:

«واقعیت این است که الان اغلب شرکت‌های کشور که با اروپایی‌ها و کره‌ای‌ها کار می‌کردند الان دیگر نمی‌توانند سرویس‌های قابل‌اتکا و پایداری دریافت کنند. در صورتی که شرکت‌های چینی می‌توانند کمی دامنه فعالیتشان را پایین بیاورند ولی هیچ‌وقت مانند بقیه جاها روابطشان را با ما کاملا قطع نکردند. در حال حاضر ما هم در حوزه بانکی با GRG پارتنر استراتژیک هستیم و هم با شرکت PAX در حوزه پرداخت بیش از 10 سال است که پارتنر استراتژیک هستیم. این نکته هم به ما به‌عنوان نماینده آن شرکت و هم به مشتریان ما که به محصولاتی نیاز دارند که در بلندمدت نیاز به مراقبت و پرستاری دارند، کمک می‌کند و باید گفت که پرستاری در این محصولات هم خیلی مهم و حیاتی است. درواقع مشتری یک فراغ بالی دارد که هیچ‌وقت سرویس آن‌ها به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، لااقل بنا به دلایل تحریمی، قطع نمی‌شود. نکته دیگر این است که در ایران GRG نزدیک به 20 درصد سهم بازار را دارد و نزدیک به 12 هزار ماشین GRG در ایران داریم. اگر یک پایه 60 هزار دستگاهی را در ایران متصور باشیم، 20 درصد بازار، محصول شرکت GRG است. همه این دلایل را کنار هم بگذاریم، متوجه اهمیت ماشین‌های شرکت GRG در ایران به لحاظ سرویس و پشتیبانی، می‌شویم.»


تضمین حضور و پشتیبانی دستگاه‌های GRG


موضوع پرستاری بلندمدت از ماشین‌های خودگردان و خودپرداز، مسئله مهمی است. چون این دستگاه‌ها جزو کالاهایی که بشود نگاه کوتاه‌مدت مصرفی به آن‌ها داشته باشیم، نیستند به همین خاطر هم باید رسیدگی به آنها بلندمدت باشد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که دراین‌باره توسن‌تکنو چه تضمینی می‌تواند ارائه دهد که مشتری روی آن حساب کند؟ به‌عبارتی چه اطمینان خاطری برای بانک‌ها وجود دارد که حداقل تا چند سال دیگر توسن‌تکنو با جدیت در این فضا حضور دارد و سرویس‌هایش را ارائه می‌دهد؟

یکی از مواردی که باعث ایجاد این اطمینان‌خاطر برای مشتری می‌شود، نگاه به گذشته و تاریخچه این شرکت است. شرکت از سال 1390 وارد بخش سرویس و پشتیبانی خودپردازها شده و با NCRهای بانک ملی هم کارش را شروع کرده و سال دیگر حدود 10 سال می‌شود که توسن‌تکنو در این حوزه فعال است. علاوه‌براین بخش‌های مختلفی در این شرکت وجود دارد؛ از هوش مصنوعی گرفته تا حوزه پرداخت و نرم‌افزار، سرویس و پشتیبانی و فین‌تک؛ به همین خاطر همتی معتقد است که این تاریخچه به بانک‌ها یک اطمینان خاطر می‌دهد.

قائم‌مقام توسن‌تکنو دیگر مواردی که باعث اعتماد به این برند و حضور توسن‌تکنو می‌شود را این‌طور بیان کرد:

انتخاب خود دستگاه خیلی مهم است. در حال حاضر عموما دستگاه‌هایی که در کشور است یا محصول شرکت‌های چینی است یا محصول شرکت‌های اروپایی که در چین ساخته می‌شود. اطمینانی که این وسط وجود دارد این است که حداقل در این سال‌های تحریم، رابطه با چین شاید ضعیف شود اما هیچ‌وقت قطع نمی‌شود. به لحاظ قراردادی هم وقتی بانک‌ها قرارداد می‌بندند، به‌خصوص وقتی بخواهند محصولی را بخرند، عموما تعهدات 10 ساله می‌گیرند. البته هرچند عمر مفید این ماشین‌ها 5 سال است اما گاها تا 15 سال هم از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و در قراردادها معمولا لحاظ می‌شود که شرکت‌ها باید عموما دستگاه‌ها را تا 15 سال پشتیبانی کنند.

حمید همتی قائم‌مقام توسن تکنو

علاوه بر همه این‌ها، موارد دیگری هم هستند که باز نشان می‌دهند توسن‌تکنو به‌عنوان پشتیبان ماشین‌های بانکی GRG، می‌تواند خیال مشتریان بانکی خود را بابت اطمینان به سرویس خودش راحت کند. به‌گفته همتی یکی از این موارد این است که توسن‌تکنو چهار سال پیش به سراغ GRG رفته است و نماینده انحصاری این شرکت در محصولات نوآورانه‌اش مانند VTM و BCR شده است. کمی بعد که GRG توان این شرکت در حوزه فروش و سرویس، مالی، پشتیبانی و توسعه محصول جدید را درک و تایید کرد، پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌علاوه حق انحصاری فروش در تمام محصولاتش را به دست این شرکت سپرد. بحث توان مالی خیلی مهم است و اکثر اوقات حالت پیش‌بینی کردن دارد، چراکه بر اساس آن یک سری موضوعاتی که در آینده ممکن است مشتری را تحت‌الشعاع قرار دهد، بیمه و گارانتی می‌کند.

همتی در توضیح بیشتر می‌گوید: «مثلا قطعات موردنیاز برای یکی دو سال آینده‌مان را از شرکت GRG خریداری می‌کنیم. ما در اینجا سرویس پشتیبانی مولتی‌برند انجام می‌دهیم. هرچند اولین دستگاه‌هایی که مورد علاقه ما است و نمایندگی انحصاری‌اش را داریم، GRG است ولی برندهای دیگری هم هستند که کار پشتیبانی‌شان را انجام می‌دهیم. برای مثال در ایران حدود 10 هزار دستگاه از یکی دیگر از برندهایی که آن را نیز پشتیبانی می‌کنیم در حال ارائه سرویس است و ما قطعات مورد نیاز برای پشتیبانی حداقل 5 سال آینده این تعداد دستگاه‌ را تأمین کرده‌ایم. بنابراین وقتی بانک موجودی کالای ما را می‌بیند، خیالش راحت‌تر می‌شود. همه این‌ها، تاریخچه، توان مالی، دانش فنی، ارتباط با پارتنر، تامین قطعات با نگاه آینده‌نگری و غیره، مجموعه عواملی است که هم از سمت مشتری و هم از سمت ما این اطمینان خاطر را به وجود می‌آورد که ما هستیم.»


آیا برندهای چینی از برندهای آمریکایی یا اروپایی ضعیف‌تر هستند؟


بعضا گفته می‌شود «اگر یک برند آمریکایی یا اروپایی را شده به‌صورت قاچاق هم وارد کشور کنند، خیلی بهتر از این است که از یک برند چینی استفاده کنند». این موضوع این سوال را ایجاد می‌کند که آیا الزاما یک برند چینی در همه مواقع از نمونه‌های آمریکایی و اروپایی‌اش ضعیف‌تر است؟ هرچند که همتی می‌گوید برای مقایسه درست باید شرایط و فاکتورهای مقایسه یکسان باشند؛ اما حداقل در حوزه محصولات بانکی که از سمت چین به ایران می‌آیند، با چنین نظر و دیدگاهی موافق نیست.او دراین‌باره توضیح می‌دهد:

«در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکتی که در دنیا دیسپنسر یا CRM تولید می‌کند، شرکت گلوری ژاپن است. این شرکت محصولش را در چین تولید می‌کند. نفس تولید دستگاه خودپرداز در دنیا با مدل OEM است؛ یعنی شما طراحی محصول را انجام می‌دهید و بر اساس آن طراحی هر یک از اجزا را از شرکت‌های مختلف خریداری می‌کنید. شرکت GRG در خود چین بهترین شرکتی است که در حوزه محصولات بانکی ماشین و سرویس ارائه می‌دهد و محصولاتش را در آمریکا هم می‌فروشد یا در همسایگی ما کشور ترکیه حدود 7 هزار دستگاه CRS ارائه کرده است. همین‌طور در جنوب شرق آسیا و عربستان هم محصولاتش را به فروش می‌رساند. محصولات این شرکت از کیفیتی برخوردار است که توانسته بازار خودش را توسعه دهد. من نمی‌گویم همه محصولات چینی شبیه هم هستند. عموما محصولات درجه یک چینی به آمریکا و اروپا صادر می‌شوند و شاید محصولات درجه سه و چهارش به کشورهای دیگر برسند. ولی انصافا هم در حوزه پرداخت و هم در حوزه بانکی، محصولاتی که از چین به سمت ایران می‌آید، محصولاتی است که در کل دنیا رتبه بالایی دارد و دستگاه‌های قابل اتکایی هستند.»

بعد از گذشت بیش از 10 سال می‌توان قابل‌اتکا بودن این محصولات را کاملا لمس کرد. بیش از 10 سال است که محصولات GRG در سیستم بانکی در حال ارائه خدمت هستند و از چرخه هم خارج نشدند. به‌هرحال همتی بر این باور است که چون ما سال‌های زیادی است که از آمریکا محصولی نداشتیم نمی‌توان مقایسه کرد که GRG در مقایسه با یک برند آمریکایی در چه جایگاه و مرتبه‌ای قرار دارد؛ اما با اطمینان می‌گوید که تفاوت فاحش و حساسیت‌برانگیزی وجود ندارد.

1 دیدگاه
  1. عادل می‌گوید

    موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.