راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از تحریم‌ها سوءاستفاده نکنیم / راه‌حل‌های ساده برای عبور از تحریم

بیش از یک ماه از شروع تحریم‌های وعده‌داده شده می گذرد و احتمالا به مرور شاهد فشارهای بیشتر بر جامعه از ناحیه تحریم‌ها خواهیم بود. عبور از تحریم‌ها با حرف و نمایشگاه و شوآف و کلمه‌های دهان‌پرکن و ایجاد هیجان ممکن نخواهد بود. برای این که از تحریم‌ها عبور کنیم راه‌حل‌های ساده‌ای داریم که اجرای سختی دارند. 

باید به حدی ارزش افزوده ایجاد کنیم که اقتصاد ایران توانمند و توانمندتر شود و وابستگی کم‌تر و کم‌تر شود. البته منظور این گزاره این نیست که درهای کشور را ببندیم و یا بالعکس به هر چشم‌ آبی که به ما نگاه کرد در را به رویش باز کنیم. ما نیاز داریم کارآفرینی به معنای واقعی کلمه را جدی بگیریم. این جدی گرفتن از سر تا ذیل ممکلت باید دیده شود.

سیستم آموزشی ما باید به این سمت برود که افرادی را تربیت کند که آماده کار هستند نه افرادی با یک سری محفوظات گاها به دردنخور. سیستم دانشگاهی ما نیاز دارد که خروجی‌هایش فارغ‌التحصیلانی شود که می‌توانند به سرعت وارد کسب‌وکارها شوند و مانند خونی تازه در رگ‌های کسب‌وکارها عمل کنند نه افرادی با یک سری محفوظات بی‌کاربرد گاها مربوط به پنج سال قبل. 

دولت و نهادهایی مانند بیمه و مالیات لازم است به این توجه داشته باشند که شرایط تحریم مانند آفتاب بر سر همه می‌تابد و آن گونه که در میان برخی از مشاوران مالیاتی دولت رواج یافته مالیات را به مثابه چاه نفتی جدید نبینند. مالیات باید به سمت عدالت برود و این گونه نباشد که برخی زیر بار مالیات کمرشان بشکند و برخی به آسانی از چنگ مالیات فرار کنند. یا بیمه باید به این سمت برود که شکاف بین کارگر و کارفرما را کم‌تر کند نه این که این دو گروه را در مقابل هم قرار دهد. 

از همین الان باید توجه کنیم که یکی از چالش‌های جدی سال ۹۸ مسئله افزایش حقوق است. کارفرماها تحمل و توان افزایش حقوق بیشتر را ندارند و کارگران هم به دلیل این که تورم بسیار بیشتر از میزان افزایش درآمدهای آنها بوده است توان ادامه زندگی با کیفیت با درآمدهای فعلی را ندارند. 

همه این‌ها در حالی است که سالانه میلیاردها میلیارد پول بیت‌المال در فرایندهای ناقص دولتی حیف و میل می‌شود. و مهم‌تر از همه این است که این تصور که پخش کردن پول و وام دادن به کسب‌وکارها راه نجات اقتصاد کشور است را کنار بگذاریم. با پخش کردن پول و هجوم مردم به بازارهای دلار و سکه نمی‌توان انتظار یک اقتصاد درون‌زا و تحول‌خواه را داشت. 

بنابراین مهم‌ترین راهی که باید طی کنیم این است که حاکمیت به صورت شفاف با مردم سخن بگوید و دانش و آگاهی مردم در زمینه‌های اقتصادی را بیشتر کند. متاسفانه مسائل اقتصادی موجود باعث شده که بسیاری از ما از مسائل فرهنگی و ابعاد دیگر زندگی باز بمانیم در حالی که زندگی سالم احتیاج دارد که همه ابعاد زندگی توامان با هم رشد کنند. 

بنابراین لازم است که بدون رودربایستی درباره آینده ایران گفت‌وگو کنیم. اگر بخواهیم همان مسیر قبلی را طی کنیم و همان کارهای قبلی را انجام دهیم باید منتظر رشد خاوری‌ها و بابک زنجانی‌ها باشیم. تحریم یک ظلم آشکار یک کشور به کشوری دیگر است و نباید شرایطی را فراهم کنیم که این ظلم بستر سوءاستفاده برخی گردد. رسانه ملی در این زمینه وظیفه بزرگی بر عهده دارد. رسانه ملی هنوز می‌تواند زمینه اتحاد بیشتر مردم ایران را فراهم کند. فرصت‌ها را از دست ندهیم.

1 دیدگاه
  1. احمد می‌گوید

    مطالبتون بسیار جالب و مفید بود تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.